بخشی از مقاله

چکیده

هدف: هدف از این تحقیق بررسی تاثیر یک دوره تمرینات هوازی بر ترکیب بدن و شاخص های آمادگی جسمانی در کودکان مبتلا به رینیت آلرژیک بود .

روش : روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی بود. 19 کودک مبتلا به رینیت آلرژیک در فاصله سنی 7-6 سال در این تحقیق حضور داشتند که به طور تصادفی به دو گروه تجربی 11 - نفر - و گروه کنترل 8 - نفر - تقسیم شدند . آزمودنی های گروه تجربی به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه در برنامه تمرین هوازی شرکت کردند . گروه کنترل روند معمولی زندگی خود را ادامه دادند .جمع آوری اطلاعات شامل شاخص های منتخب آمادگی جسمانی - انعطاف پذیری، سرعت، توان انفجاری و چابکی - و ترکیب بدن BMI - ,WHRو وزن - بود که در دو نوبت شروع و پایان 6 هفته تمرین هوازی انجام گرفت.

از روش های آماری، t مستقل برای بررسی تغییرات بین گروهی و t همبسته برای بررسی تغییرات درون گروهی استفاده شد. آزمون های آماری در سطح معنی داری p <0/05 - - برای تمام محاسبات در نظر گرفته شد و تمام آزمون های آماری با استفاده از spss نسخه 21 انجام شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که BMI ,WHR و وزن در گروه تجربی معنی دار بود - p<0/05 - همچنین انعطاف پذیری ، سرعت و چابکی در گروه تجربی به طور قابل توجهی بهبود یافته بود

نتیجهگیری: به طور کلی، تحلیل نتایج نشان داد که ورزش هوازی منظم موجب بهبود در ترکیب بدن، BMI ,WHR ،انعطاف پذیری، سرعت و چابکی درکودکان مبتلا به رینیت آلرژیک می شود .

مقدمه

در میان انواع بیماری های آلرژیک، رینیت آلرژیک - AR - یک مساله رایج است که می تواند برای تمام گروه های سنی باشد اما اوج آن در سالهای کودکی است . هرچند یک بیماری جدی نیست اما از نظر بالینی به این دلیل که بسیاری از عوارض آن یک عامل خطر برای آسم تلقی می شود ، مورد توجه است .

تعدیل در سبک زندگی این افراد شامل ، دوری ازشرایط محیطی و مواد آلرژی زا نقش مهمی در کنترل عوارض ناشی از آلرژی ایفا می کند . - 2001. Del Giacco - آلرژی یک پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی بدن افراد آلرژیک نسبت به برخی مواد در محیط زیست واکنش نشان می دهد.این مواد که باعث بروز و تشدید نشانه های آلرژیک می گردد، آلرژن نامیده می شود .گرده گیاهان ، علف های هرز ، مایت از جمله آلرژن ها محسوب می شوند

رینیت آلرژیک - - AR یکی از شایع ترین انواع بیماری آلرژیک می باشد که در آن مخاط های دستگاه تنفسی فوقانی به خصوص مخاط بینی ، در مواجهه با عوامل محرک دچار التهابی از نوع آلرژیک می گردد . - 2011. Mirand - به عبارت دیگر AR یک بیماری التهابی مخاط بینی است که پس از برخورد با آلرژن ها در افراد آتوپیک سبب ایجادالتهاب وابسته به ایمونوگلوبولین - IgE - E می گردد . از ویژگی های این بیماری تولید بیش از حد سایتو کاین ها و تجمع ائوزینوفیل ها در لایه های زیر مخاط می باشد

ائوزینوفیل ها در لایه زیر مخاطی تجمع می یابند سپس این سلول ها با آزادسازی واسطه های گوناگون شیمیایی سبب پرخونی مخاط بینی شده و در نتیجه باعث بروز علایمی چون آبریزش بینی ، عطسه های پیاپی ، خارش و احتقان می گردد . - 2011.Fuiieda - بر اساس یک پژوهش ملی کشور ژاپن میزان شیوع AR از 16 درصد جمعیت در سال 1992 به 21 درصد در سال 2002 رسید و در آخرین پژوهش های انجام شده ، بالای 35 درصد در میان جمعیت ژاپنی ها شیوع پیدا کرده است

در بین کودکان زیر 18 سال ایالت متحده آمریکا ، آلرژی تنفسی بیشترین میزان شیوع را نسبت به سایر انواع آلرژی ها به خود اختصاص داده است 17 - درصد از سال 2009 تا . - 2008.Farzanegi - - 2011 طرح ملی مطالعه آسم و آلرژی موسوم به ایساک - ISAAC - از سال 1376 با اجرای مرحله اول آن توسط مرکز تحقیقات سل و بیماری های ریوی آغاز گردید .

در ادامه طی سال های 1379-1380 مرحله سوم این طرح نیز با وسعت بیشتری ادامه یافت - Pour - 2007.Sadegh دراین مطالعات شیوع رینیت در کودکان در سنین 6-7سال و 13-14 سال به ترتیب % 11/9 و % 21/2 عنوان شده است . همچنین براساس مطالعات طی 10 سال گذشته در بوشهر ، شیوع آسم در حال افزایش است و این افزایش می تواند در اثر آلودگی وگرد وغباری هوا ،رطوبت بیشتر ورژیم غذایی باشد .در مجموع این مطالعه نشان داد که شیوع بیماری های آلرژیک در کودکان شهر بوشهر نسبت به سایر نقاط ایران بالا تر بود ونسبت به 10 سال گذشته ، در حال افزایش است .

فرخی و همکاران - 1393 - مطالعه اپیدمیولوژیک با استفاده از پرسشنامه بین المللی ایساک روی 1280 نفرکودک و 1150 نفر والدین به این نتیجه رسیدند که شیوع رینیت آلرژیک با افزایش شهر نشینی و ایجاد تکنولوژی و صنایع مدرن تر رو به ازدیاد است . در حال حاضر شیوع این بیماری براساس مطالعات مختلف بین %10-%29/6 ذکر شده است . - 2001. Del Giacco - رینیت آلرژیک تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی افراد ووظایف درسی و شغلی آنان می گذارد هر چند اغلب این بیماری از نظر دور می ماند اما AR یکی ازعلل مهم صرف هزینه های درمانی ، کاهش بازده کاری و غیبت ازمدارس است 

در کودکان نیز ، فعالیت ورزشی در فرایند توسعه رشد شان نقش اساسی ایفا می کند . کودکان تحت فعالیت ورزشی از شرایط فیزیولوژیکی تنفسی بهتری بر خوردارند . سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی نیز متاثر از فعالیت ورزشی بوده و افزایش یا کاهش حساسیت به ویژه در دستگاه تنفسی فوقانی - - URTI نتیجه تغییرات ناشی از فعالیت های ورزشی است و برای کودکان دارای حساسیت آلرژیک جهت کسب اثر بخشی بیشتر ورزش ، باید فعالیت های ورزشی تسهیل شوند تا شرایط امن تری ایجاد شود 

با توجه به موارد فوق در این تحقیق برآنیم تا معین کنیم آیا 6 هفته تمرین هوازی بربهبود شاخص های ترکیب بدن و آمادگی جسمانی کودکان مبتلا به رینیت آلرژیک و کاهش نشانه های آلرژیک تاثیر مثبتی خواهد داشت ؟ در این راستا فرضیههای زیر مورد آزمون قرار گرفتند:

فرضیه های تحقیق:

1.    ورزش هوازی منظم بر بهبود شاخص های ترکیب بدن و وزن کودکان مبتلا به رینیت آلرژیک تأثیر دارد.
2.    ورزش هوازی منظم بر بهبود آمادگی جسمانی کودکان مبتلا به رینیت آلرژیک تأثیر دارد.

روش

روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی1 بوده و طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق، شامل دانش آموزان 6-7 ساله ی دچار رینیت آلرژیک 2 مدارس شهرستان رشت بودند که 19 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند که از این تعداد، به صورت تصادفی، 8 نفر در گروه کنترل و 11 نفر در گروه تجربی قرار گرفتند.

.2 آزمودنی ها در فصل پاییز یا زمستان دچار علایم رینیت آلرژیک شامل احتقان بینی ، آبریزش بینی ، عطسه و... می شدند و بیماری این دانش آموزان توسط پزشک متخصص تایید شده بود.

شیوه مداخله به این صورت بوده که تمرین ورزشی هوازی گروه تجربی در یکی از مدارس ابتدایی به اجرا در آمد. با والدین آزمودنی ها در مورد روند کلی تحقیق، نحوه اجرای 6 هفته تمرین هوازی و آزمون های آمادگی جسمانی به طور کامل شرح داده شد. رضایت نامه و پرسش نامه در اختیار آنان قرار گرفت .هدف از تکمیل پرسشنامه اطلاع از درجه شدت علایم آلرژی ونوع مصرف دارو بود .

در برنامه تغذیه شرکت کنندگان مداخله صورت نگرفت. در ابتدا از آزمودنی ها ، پیش آزمون به عمل آمد و گروه کنترل نیز تمرین خاصی انجام ندادند و به همان روند قبل از تحقیق ادامه دادند پرتکل تمرینی دراین تحقیق تمرینات هوازی ایروبیک بود که به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه انجام شد . هر جلسه تمرین 60 دقیقه بود که 10 دقیقه گرم کردن با حرکات کششی ، 40 دقیقه حرکات هوازی و موزون ایروبیک و 10 دقیقه هم سرد کردن انجام شد .

لازم به ذکر است در طول دوره تمرینی شدت تمرین با شمارش تعداد ضربان نبض در 15 ثانیه و ضرب آن در عدد 4 ، جهت کنترل شدت تمرین در حد متوسط کنترل می شد . تمرینات هوازی با شدت 50 تا 60 درصد حداکثر ضربان قلب بود.شاخص های ترکیب بدن - BMI ,WHRو وزن - و آمادگی جسمانی - انعطاف پذیری ، سرعت ، توان انفجاری و چابکی - قبل و بعد از دوره تمرینی ارزیابی شد .

در دوره تمرین هوازی تمام آزمودنی ها توانستند به طور منظم در جلسات تمرین شرکت کنند و دوره تمرین هوازی را به پایان برسانند

یافته های تحقیق
در تحقیق حاضر، برای بررسی توزیع طبیعی داده ها از آزمون کلموگروف اسمیرنف، جهت بررسی سطح معنی داری آماری در قبل و بعد هر دو گروه از آزمون t وابسته و به منظور بررسی معنی داری در بین دو گروه، از آزمون t مستقل استفاده گردید.

فرضیه ی اول پژوهش: ورزش هوازی منظم بر بهبود شاخص های ترکیب بدن و وزن کودکان مبتلا به رینیت آلرژیک تأثیر دارد.

جدول -1 نتایج آزمون t وابسته جهت مقایسه قبل و بعد گروه ها - تعداد 19 نفر -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید