بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

رزونانس مغناطيسي هسته اي (NMR)يک روش طيف سنجي است که براي شيميدانان آلي از اهميتي والا نسبت به طيف سنجي مادون قرمز برخوردار است . بسياري از هسته ها را مي توان با فنون NMR مطالعه کرد ، ولي هيدروژن و کربن بطور معمول مورد استفاده قرار مي گيرند .

رزونانس مغناطيسي هسته اي ما را از تعداد هر نوع هيدروژن مطلع مي سازد . به علاوه اين روش ،  اطلاعاتي راجع به طبيعت محيط اطراف اين گونه اتمهاي هيدروژن به دست مي دهد .

اسلاید 2 :

شاید مهم ترین طیف سنجی در شناسایی ساختار گسترده ا‌ی ترکیبات آلی، طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته ای (NMR) باشد. تکنیک طیف سنجی رزونانس مغناطیس هسته ای بر اساس اندازه گیری تابش الکترومغناطیسی در ناحیه فرکانس رادیویی تقریبا 4 تا 600 مگاهرتز می باشد. بر خلاف جذب های فرابنفش مرئی و زیر قرمز که الکترون ها در فرایند جذب درگیرند، در این تکنیک هسته اتم ها در فرایند جذب درگیر می باشند. اساس نظری این تکنیک نخستین بار در سال 1924 توسط دبلیو پائولی ارایه شد.

اسلاید 3 :

و پیشنهاد کرد هسته های اتمی خاص، خواص گشتاور مغناطیسی دارند که در نتیجه قرار گرفتن در یک  میدان مغناطیسی شکافتگی انرژی آن ها منجر می شود. به هرحال تا سال 1946 طول کشید که بلاخ در دانشگاه استانفورد و پرسل در هاروارد به طور مستقل نشان دادند که هسته در یک میدان مغناطیسی قوی که به شکافتگی سطوح انرژی منجر می شود، تابش الکترومغناطیسی را جذب می کند.

اسلاید 4 :

اجزای مهم یک طیف‌سنج NMR عبارت است از:

مغناطیس

پیمایش میدان مغناطیسی : یک جفت سیم‌پیچ به صورت موازی با سطوح مغناطیسی، که تناوب میدان اعمال شده در یک گسترهٔ کوچک را امکان‌پذیر می‌سازد.

üمنبع موج رادیویی

اسلاید 5 :

در فیزیک ذرات بنیادی، فیزیک هسته ای و مهندسی هسته ای آزمایشگاهی و کاربردی آشکارساز ذرات (در انگلیسی: Particle detector) یا آشکارساز پرتو به ابزاری گویند که با آن بتوان ذرات پرانرژی را آشکار، ردیابی یا شناسایی کرد، مانند موارد حاصل از واپاشی هسته ای، پرتوهای کیهانی یا واکنشهای شتاب دهنده های ذرات بنیادی.موارد جدید تر به عنوان گرماسنج انرزی ناشی از پتوزایی را اندازه گیری می کنند.که برای اندازه گیری گشتاور، اسپین، بار و ... ذرات هم کاربرد دارد.

اسلاید 6 :

در این روش می‌توان از طریق میزان احساس میدان به وسیله‌ی هسته یک اتم ، شکافتگی‌های حاصل از اتم‌های مجاور در طیف را در یافت. این شکافتگی‌ها نشان‌دهنده‌ی الگوی ساختاری پیچیده‌ای هستند که می‌توان از طریق آنها به چینش اتم‌ها در یک مولکول پی برد.

اسلاید 7 :

تشدید مغناطیسی هسته بر اساس فیزیک کوانتومی شرح داده می‌شود. تاثیر این دستگاه به دلیل اطلاعات گسترده و تنوع نمونه‌های مورد استفاده شامل محلول‌ها و جامدات اهمیت ویژه‌ای دارد. 

اسلاید 8 :

در این دستگاه از یک میدان مغناطیسی قوی برای تشدید هسته‌های مولکولی استفاده می‌شود. این میدان توسط دو پیچه مغناطیسی که به طور موازی بسته شده‌اند، تولید می‌شود. یکای بین ‌المللی میدان مغناطیسی تسلا است. مثلا میدان مغناطیسی زمین تقریبا 4-10 تسلا است.

در دستگاه‌های NMR پیشرفته این میدان حدود 20-1 تسلا است. همان طور که می‌دانیم هسته از پروتون و نوترون تشکیل شده است که هر کدام از این ذرات دارای اسپین هستند یعنی به دور خود می‌چرخند.

اسلاید 9 :

  • در يک ميدان مغناطيسي ، حالات اسپين انرژي يکساني را نخواهند داشت ، زيرا يک هسته ذره اي باردار بوده و هر ذره باردار متحرک خود توليد ميدان مغناطيسي مي کند . بنابراين ، يک هسته داراي گشتاور مغناطيسي ( ) است که به وسيله بار و اسپين آن توليد مي شود . يک هسته هيدروژن مي تواند اسپيني موافق جهت عقربه هاي ساعت (2/1+)يا مخالف جهت عقربه هاي ساعت (2/1-)داشته باشد و در اين دو حالت ̦گشتاورهاي مغناطيسي خود را يا در جهت ميدان و يا در خلاف جهت آن قرار مي دهند(شکل 1) .

اسلاید 10 :

  • دو نوع طيف سنج براي اين منظور موجود است :
  • 1 - دستگاه موج پيوسته (CW) :که نمونه از آن در زير ديده مي شود .
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید