بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اهداف کارگاه:

انتظار می رود پس از اتمام کارگاه دوستان بتوانند:

1- برنامه , برنامه ریزی و اهداف برنامه را تعریف نمایند

-2 برای واحد خود یک برنامه ریزی فرهنگی و بخشی فرهنگی انجام دهند

3- انواع برنامه ریزی را نام برده و مراحل آن را بنویسند

4- اصول  و روشهای برنامه ریزی را شرح دهند

5- فرهنگ , لایه های فرهنگی ,ویژگی های فرهنگ و عناصر فرهنگی را توضیح دهند

6- رابطه نظام های آموزشی را با فرهنگ نوشته و مراحل ایجاد فرهنگ و فرآیند مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی را توضیح دهند

7-  مفاهیم تهاجم فرهنگی , تبادل فرهنگی آشنا شده و ابعاد تهاجم فرهنگی را توضیح دهند

8- با همکاری اعضای گروه خود راههای مقابله  با تهاجم فرهنگی را بنویسند.

اسلاید 2 :

تعریف فرهنگ از منظر لغوی

  کلمه فرهنگ یا culture معانی متفاوتی دارد كه بیشتر از ریشه لاتین  گرفته شده و معنای ریشه لاتین  آن شخم زدن و آماده كردن زمین برای بهره برداری می باشد.

اسلاید 3 :

فرهنگ چیست؟

فرهنگ یک جعبه ابزار است مثل این:

 

 

 

در این جعبه ابزار یک سری وسیله قرار دارد. اسم آنها را ”راه حل“   می گذاریم. راه حلهایی که در سبد قرار دارند، یک سری جوابهایی (= روالها =عرفها) هستند که بیشتر مردم یک جامعه توافق کرده اند از آنها برای حل مسائل خود استفاده کنند.

اسلاید 4 :

به‌نظر ادوارد تايلر (E.B.Tylor) مردم‌شناس بزرگ انگليسي، فرهنگ مجموعه پيچيده‌اى است که شامل مجموعه علوم و دانش‌ها، اعتقادات، هنرها، افکار و عقايد، صنايع، تکنيک، اخلاق، قوانين و مقررات، سخن، عادات و رسوم و رفتار و ضوابطى است که انسان به‌عنوان عضو يک جامعه آن را از جامعه خود فرا مى‌گيرد و در قبال آن تعهداتى به عهده دارد.

 

اسلاید 5 :

از ‌نظر ژان کازنو (Jea Caz eve) ثمرهٔ واقعى و قابل مشاهده کوشش انسان‌ها در زندگى اجتماعى به‌طور کلى فرهنگ ناميده مى‌شود.

رالف لينتون (Ralf Li to ) انسان‌شناس مشهور آمريکائي، فرهنگ را اين‌طور تعريف مى‌کند:  فرهنگ ترکيبى از از رفتار مکتسب است که به‌وسيلهٔ اعضاء جامعهٔ معينى از نسلى به نسل ديگر منتقل مى‌شود و در ميان افراد مشترک است.

 

 

اسلاید 6 :

هرسکويتس (Herskovits) در تعريف فرهنگ مى‌گويد فرهنگ آن قسمت از محيط است که به ‌دست انسان ساخته شده و تأثيرپذير است.

كمیسیون فرهنگی یونسکو در سال۱۹۸۳فرهنگ را مجموعه ای پیچیده از خصوصیات احساسی فكری وغیر مادی كه به عنوان شاخص جامعه و یا گروهی اجتماعی مطرح می شود تعریف کرده است.

 

اسلاید 7 :

  آنچه مد نظر ماست تعریف جامع پروفسور فرهنگی است :

   فرهنگ مجموعه ای از رفتارهای آموختنی خاص هر جامعه است که به صورت ارزش ها، باورها، عرف و اعتقادات در جامعه وجود دارد که لازم الاطاعه بوده و افراد خود را با آن می شناسانند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. پس :

اسلاید 8 :

-ازنظرمردم‌شناسان فرهنگ به آفريده‌هاي انديشه, عادات و اشياء مادي اشاره دارد كه در پي انباشت آنها سازگار پيچيده‌اي بين انسان و محيط طبيعي وي پديد مي‌آيد.

 - فرهنگ براي جامعه انساني همان حكمي را دارد كه شخصيت براي فرد دارد.

فروید معتقد بود که: خودآگاه قسمت اندکی از شخصیت را تشکیل می دهد.

و قسمت اعظم آن تحت تأثیر ناخودآگاه است.

اسلاید 9 :

فرهنگ اندوختهاي است از آموزههاي يک جامعه براي ادامهي حيات.

فرهنگ مفهومي است وسيع که شامل افکار، اعمال، احساسات و روش‌ها مي‌شود. فرهنگ‌ها در بستر جوامع پديد آمده و رشد مي‌کنند کارکرد آن‌ها نيز برآوردن نيازها و برقراري روابط است.

اسلاید 10 :

 فرهنگ پديده‌اي است كه با توجه به خواسته‌هاي طبيعي و نيروهاي اجتماعي سرچشمه مي‌گيرد. جغرافياي منطقه، تاريخ و رويدادهاي قوم، زبان و ادبيات رايج در ميان مردم، دين و مذهب، اقتصاد و شيوه معيشت مردم در پيدايش فرهنگ اثر گذاشته و در تركيبي سازگار با يكديگر، مجموعه‌اي از ارزشها و باورهاي چيره را پديد مي‌آورند كه بر رفتار انساني تأثير مي‌گذارد و ارتباط ميان مردم را آسان مي‌سازد.

 به‌صورت خيلي كلي مفهوم فرهنگ عبارت است از، كيفيت زندگي گروهي از افراد بشر كه از يك نسل به نسل ديگر انتقال پيدا مي‌كند. به عقيده ادگار شاين  فرهنگ را مي‌توان به‌عنوان يك پديده كه در تمام مدت اطراف ما را احاطه كرده است مورد تجزيه و تحليل قرار داد. به نظر وي هنگامي كه فردي، فرهنگي را به سازمان يا به داخل گروهي از سازمان به ارمغان مي‌آورد مي‌تواند به وضوح چگونگي به وجود آمدن، جاي گرفتن و توسعه آن را ببيند و سرانجام آن را زير نفوذ خود درآورده، مديريت نمايد و سپس تغيير دهد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید