بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هنر و صنعت در ایران باستان به شناخت پدیدارهای مادی فرهنگی و شیوهٔ معماری و هنری ایرانیان و انواع دست یافت‌ها و دست ساخت‌های ایران و تحولات آن در ایران باستان اختصاص داده شده‌است.
پیشرفت های ایرانیان در دانش،هنر ومعماری،جلوه هایی از شکوه وعظمت تمدن کهن ایران است.زبان و خط اساس گسترش این علوم بوده است.
ایرانیان در بیشتر علوم وهنرها مهارت خوبی داشته اند.آنها توانسته اند بیشتر اختراعات و کشف های بزرگ علمی زمان خودشان را به نام خود ثبت کنند.از آن زمان گرفته تا به عصر حاضر.

اسلاید 2 :

فـــــــنــــــاوری
ریاضــــــیـــــــــــات
علــــــــــــم پزشــــــــــــکی
نــجـــــــــــوم(ستاره شناسی)
کــــیــــمـــــیــــا(شـــــــــیــــــــمی)
فـــــــیــزیـــــک
زبان وخط
کشفیات
هنر
معماری

اسلاید 3 :

خـــــــــــوارزمــــی
در قرن دوازدهم محمدبن موسی خوارزمی جدول لگاریتمی را به وجود آورد، جبر را توسعه داد و آن را در سیستم حساب ایرانی و هندی به کار گرفت. آثار او توسط یک مترجم ایتالیایی به نام Gerard of Cremona تحت عنوان De jebra et almucabola ترجمه شد. آثار خوارزمی تاثیر ژرفی بر ریاضیات غرب در قرون وسط گذاشت.

اسلاید 4 :

قــــــنـات(کــــــــاریز)
قنات یا کاریز ریشه در قبل از دوران هخامنشی در ایران قدیم دارد. بزرگ ترین و قدیمی ترین قنات در شهر گناباد است که پس از 2700 سال هنوز آب کشاورزی و آشامیدنی 40 هزار نفر را فراهم می کند.
باتــــــــــری(پیل بغدادی)
ایرانیان احتمالاً اولین نوع باتری را که به پیل بغدادی مشهور است،در دوران ساسانیان یا اشکانیان اختراع کردند.
چرخ بادی(آســــــیاب بادی)
چرخ بادی در سال ۱۷۰۰ قبل از میلادتوسط بابلی ها اختراع شد و در قرن هفتم مهندسان ایرانی بر اساس آن، ماشین بادی پیشرفته تری ساختند به نام آسیاب بادی.

اسلاید 5 :

بیـــــــمارســـــــتان و دانشـــــگاه جنــــــــدی شـــــــــاپـــــــور
اولین بیمارستانی که در آن دانش پژوهان علوم پزشکی تحت نظارت پزشک، به طور روشمندی بر روی بیماران کار می کردند در دانشگاه جندی شاپور بود. برخی از متخصصین پا را از این هم فراتر نهاده و معتقدند کل اعتبار سیستم بیمارستانی را باید در ایران قدیم مشاهده کرد.
تراکاشت بدن حیوان در بدن انسان
تراکاشت اعضای بدن حیوان در بدن انسان (به انگلیسی: xenotransplantation)‏)ریشه در ایران دوران هخامنشی دارد.

اسلاید 6 :

ابـــــــن ســــــــــینا
کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. ابن سینا ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند.همچنین وی او را مشهورترین دانشمند ایران می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است.

اسلاید 7 :

ابوریحـــــــان بیـــــــرونی
در سال 1000 پس از میلاد ابوریحان بیرونی رساله ای نوشت که در آن به امکان گردش زمین به دور خورشید اشاره کرد.
عبــــــدالرحمن صــــــــوفی
در قرن دهم، ستاره شناس ایرانی عبدالرحمان صوفی اولین کسی بود که کهکشانی غیر از کهکشان راه شیری راکشف کرد. وی برای اولین بار کهکشان اندرومدا (امرأة مسلسلة) را رصد کرد.

اسلاید 8 :

خواجــــــــــــه نصیر الدین طوســـــــــــی
خواجه نصیر طوسی عقیده داشت ماده می تواند تغییر کند اما نمی‌تواند ناپدید شود. او نوشت: "ماده نمی‌تواند ناپدید شود اما می تواند شکل، حالت، ترکیبات، رنگ و مشخصات دیگر خود را عوض کند و به یک ترکیب یا عنصر دیگر تبدیل شود". پانصد سال بعد، میخاییل لومونسف (1711–1765) و لاوازیه (1743–1794) قانون پایستگی جرم را ایجاد کردند و همان ایده را پیاده سازی کردند.

اسلاید 9 :

جـــــــــــــــــــــــابربن حیّان
جابر ابن حیان شیمیدان مشهور ایرانی رساله های مختلفی دارد که در آنها دوهزار موضوع را پوشش می دهد که این کتاب، "کتاب مقدس" شیمیدان های اروپایی قرن هجدهم (bible of European chemists) )مخصوصا لاوازیه نام گرفته بود. این آثار کاربردهای زیادی داشت از جمله تقطیر گل ها و گیاهان، طب درمانی، باروت و نوعی وسیله نظامی قدرتمند که قبل از این که بدست غربیان بیفتد در تملک مسلمانان بود. هم اکنون از او به عنوان بنیانگذار شیمی و همچنین مخترع بسیاری از فرایندها و تجهیزات شیمی که برخی از آنها تا امروز هم توسط شیمیدان ها استفاده می شود (مانند تقطیر) نام برده اند.

اسلاید 10 :

ابن هیـــــــــــــثم
ابن هیثم به خاطر کتاب ها و آزمایش هایش درباره لنز و آینه و شکست نور و بازتاب نور، به پدر اپتیک ملقب شده است. وی مکان هندسی نقاطی روی دایره کروی را که نور از آنجا به ناظر بازتاب می شود بدست آورد. او از مطالعه روی شکست نور، توانست بفهمد که اتمسفر ضخامت خاصی دارد و شفق پدیده ای است که به وسیله شکست نور خورشید وقتی که زیر افق است ایجاد می گردد.
ابوریـــــــــــــــــــــــــــحان بیـــــــرونی
ابوریحان بیرونی اولین دانشمندی بود که رسماً اعلام کرد نور سرعت محدودی دارد قبل از این که گالیله آن را به صورت عملی اثبات کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید