بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


دسته بندی موضوعات

vSIP  یا سیپ چیست؟

v

vآشنایی با IP/PBX

v

vتلفن اینترنتی (VoIP  ) چیست ؟

v

vپروتکل SIP

v

vآشنایی با نسل های مختلف تلفن همراه ((1G-2G-3G-4G

اسلاید 2 :


مقدمه
آشنایی با تعدادی از واژه ها

SIP یا سیپ چیست؟ SIP=Sesion Initiation protcol یا پروتکل آغازگر جلسه یکی از پروتکلهای انتقال صدار روی پروتکل اینترنت است. این پروتکل قویترین پروتکل انتقال صدا و تصویر روی اینتر نت است که دیگرIP/PBX جدیدی تولید نمی شود که این پروتکل را ساپورت نکند. پروتکلی بسیار قوی که می تواند با فشار خیلی کمتر از دیگر پروتکل ها انتقال صدا را با همان سخت افزار انجام دهد.


اسلاید 3 :


آشنایی با IP/PBX :

 IP-PBX یکی از راهکارهای بسیار مفیدی است که در ساختار فناوری VoIP  ارائه می شود . برای آشنایی با IP-PBX  ها بهتر است مروری داشته باشیم از PBX ها که در حال حاضر بین بسیاری از سازمان ها و شرکت ها دستگاه های شناخته شده ای هستند .

 PBX (Private branch exchange) دستگاه های تلفن مرکزی یا سانترال ها هستند که در شرکتها و سازمانها نقش اساسی در ایجاد ارتباطات تلفنی را دارند .

مزایای جدیدی که این دستگاه ها به همراه دارند عبارتند از :

üهزینه پایین سیم تلفن و نصب آن

üکنفرانس های صوتی و تصویری

üارتباط بین دفاتر 

üادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی

üتماس کاربران خارج از دفتر 

اسلاید 4 :


تلفن اینترنتی (VoIP  ) چیست ؟

با مطرح شدن شبکه‌های کامپیوتری (به‌خصوص اینترنت) و امکان برقراری ارتباط به‌صورت سوئیچ بین بسته‌های داده (Packet Switching ) ارسال داده بر روی این شبکه‌ها به‌صورت جدی مطرح شد که در تمامی موارد موفقیت‌آمیز بود. اگر زمانی دستگاه‌های نمابر و تلکس بر روی شبکه‌های مخابراتی سنتی، متن و تصویر را از جائی به جای دیگر منتقل می‌کردند، امروزه پست الکترونیکی و پیام‌های بین کامپیوتری این جایگاه را به‌دست آورده‌اند، به‌نحوی که صورت قدیمی ارسال اطلاعات را تحت شعاع خود قرار داده‌اند.

انواع مکالمات با استفاده از VOIP  :
با تفکیک کاربران نهائی گفت‌وگوهای صوتی به دو شکل دستگاه متصل به شبکه IP و دستگاه متصل به شبکه مخابراتی سنتی، سه نوع مکالمه را می‌توان متصور شد:
۱) ابزار VOIP با ابزار VOIP ۲) ابزار VOIP با تلفن معمولی ۳) تلفن سنتی با تلفن سنتی

اسلاید 5 :


مراکز VOIP نیز همانند مراکز مخابراتی سنتی می‌توانند شماره تلفنی را به‌صورت اختصاصی به یک کاربر اختصاص دهند. این شماره‌های تلفنی از طریق مراکز اینترنتی VOIP در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که مانند یک آدرس پست الکترونیکی به همراه یک کلمه عبور محافظت می‌شود. از طریق این شماره‌ کاربران می‌توانند به مرکز اینترنتی مزبور متصل شوند و IP دستگاه VOIP خود را به این مرکز اعلام کنند. در نتیجه کاربران دیگر توسط شماره تلفن خود به مرکز VOIP متصل می‌شوند و شماره‌ای که قصد تماس با آن دارند را در اختیار مرکز قرار داده و IP مقصد را دریافت می‌کنند و از طریق پروتکل IP یک تماس تلفنی را آغاز می‌کنند....

اسلاید 6 :


مزیت های تلفن اینترنتی (VoIP  ) :

۱) هزینه بسیار پائین نگهداری شبکه‌های مخابراتی آینده نسبت به شبکه‌های مخابراتی کنونی و به دنبال آن، قیمت پائین خرید شماره و مکالمه تلفنی
۲) پشتیبانی کلیه امکانات مخابراتی کنونی و به علاوه ارائه خدمات جدید، با هزینه بسیار پائین و سهولت اجرائی بالا
۳) جابه‌جائی آسان شماره‌های تلفنی، به این‌ معنا که یک شماره تلفنی مانند یک آدرس پست الکترونیکی از هر نقطه‌ای از دنیا قابل دسترسی خواهد بود و می‌توان از طریق آن تماس گرفت و یا با آن ارتباط برقرار کرد.
۴) قابلیت برنامه‌نویسی بر روی گوشی‌های تلفنی همانند یک گوشی تلفن همراه و یا حتی پیشرفته‌تر از آن .

اسلاید 7 :


داستان پیدایش  SIP

در سال‌های پایانی سده‌ی بیستم، اندیشه‌ی ایجاد پیک الکترونیکی یا نامه‌رسان و پیام‌رسان خودکاری که اینترنت و شبکه‌های تلفنی را یکپارچه کند، به شدت، مطرح بود.

در سال ۱۹۹۹میلادی IETF موفق به تدوین و ارائه‌ی SIP شد و در آغاز سال ۲۰۰۰، نخستین شرکتی که به طور عملی، از SIP استفاده کرد و آن را در اختیار بیست و هفت هزار نفر از کارمندان خود قرار داد، شرکت مخابرات تلیای سوئد بود.

IETF، در سال‌های پایانی سده‌ی گذشته موفق به پیدایش پروتکلی شد به نام عجیب و غریب "پروتکل آغازش جلسه" یا Session Initiation Protocol که اختصار آن، همان SIP است. در واقع آنچه مهندسان IETF  جلسه یا "Session  می‌نامند همان فرصت و نوبتی است که کاربر، در اختیار می‌گیرد تا ارتباطی را آغاز کند و البته هرکاربر، در یک فرصت و نوبت ارتباطی، منابع متعددی را مجبور است در اختیار بگیرد مانند مکان، زمان، سخت افزار، نرم‌افزار و نیروی انسانی که گاهی خود اوست و گاهی هم فردی دیگر.

اکنون هر سه سامانه‌ی سیگنال‌دهی هوشمند، کاربردی هستند و مهندسان مخابرات، می‌توانند یکی از آن‌ها را برای سیگنال‌دهی میان رایانه‌های شبکه‌ای، برگزینند و به کار گیرند ولی از میان این سه پروتکل، SIP از بخت و اقبال بیشتری برخوردار است زیرا نسبت به دو سامانه‌ی سیگنال‌دهی دیگر، ساده‌تر و ارزان‌تر است. البته دو اصل سادگی و ارزانی، برای تمامی راه‌حل‌های ارائه شده از سوی IETF صدق می‌کند. از این رو شرکت‌های نوپا و کوچک بسیاری در سطح جهان، وارد بازار SIP  شده‌اند و شرکت‌های بزرگ تر را وادار به پیروی از سر‌مشق خود کرده‌اند.

اسلاید 8 :


دیاگرام پروتکل SIP

همانطور که گفتیم این پروتکل قویترین پروتکل انتقال صدا و تصویر روی اینتر نت است که می توان آن را به جایگزینی  TCP/IP  در دنیای شبکه دانست.

اسلاید 9 :


این پروتکل از جهت انجام کارهای خود از پیام هایی استفاده می کند.

در سیپ پیام ها به دونوع تقسیم می شود:

response   و ۲: request1:

مهمترین این پیام ها در جدول زیر آمده است:

  در جدول بالا انواعی از پیام های سیپ که جهت ارتباط سگنالینگی بین سرور و کلاینت ردو بدل می شود دیده می شود.

اسلاید 10 :


به عنوان مثال

پیام INVITE   :   یک request  است و هنگامی که یک شماره گرفته می شود و این شماره در PBX  تبدیل به آدرس IP شده و این پیام برای مشترک مخاطب ارسال می شود و درخواست ارتباط می نماید در صورت قبول پیشنهاد جهت برقراری تماس از طرف تماس گرفته شده تلفن اون زنگ می خورد.

پیام ACK  : یک  response   است که این پیام در صحت رسیدن بسته های SIP  با استفاده از پروتکل TCP  به ما اطلاع رسانی می کند.

پیام BYE  : یک  request   است و این پیام پس از گذاشتن یکی از گوشی های طرفین از طرف همان مخاطب برای مخاطب دیگر ارسال میشود که حاوی اطلاعاتی مینی بر عدم حضور طرف مقابل برای مکالمه می باشد.

پیام CANCEL  :  این پیام تنها پیامی است که توسط پروکسی سرور صادر می شود و در آن بیان می شود که تماسی که در حالت معلق است قطع شود سپس نیز پیام BYE صادر می شود  که هردو این پیام ها REQUEST  می باشد.

پیام option : این پیام یعنی که ازU.A) ) که مخففUSER AGENT) ) یا  (P.S) که مخفف   (PROXY SERVER) است ،خواسته باشیم که توانایی هایی های خود را بیان کنند و یک REQUEST   می باشد.

پیام REGISTER  :  یک  request   است و این پیام حاوی اطلاعاتی است که از سمت کلاینت به سرور جهت معرفی خود به آن صادر می گردد. در این پیام اطلاعاتی از جمله IP ,PORT ,OPTION  و… را مورد پیشنهاد قرار می دهد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید