بخشی از مقاله

روش هاي عالي براي غلبه بر تنبلي و انجام بيشترين كار در كوتاهترين زمان


1-هدف خود را مشخص كنيد: هركس بايد بداند چه مي خواهد.
همينن الان يك برگ برداريد و فهرستي از ده هدفي را كه براي سال آينده خود در نظر داريد بنويسيد. اهدافتان را به گونه اي بنويسيد كه انگار يك سال گذشته است و همگي آنها به تحقق پيوسته است. چند بار اهدافتان را مرور كنيد و ببينيد كدام هدف بيشترين تأثير را در زندگي شما مي گذارد، دست بكار شويد و هر روز كاري انجام دهيد كه به هدفتان نزديك تر شويد. اين تمرين به تنهايي مي تواند زندگي شما را دگرگون كند.


2-براي هر روز از قبل برنامه ريزي كنيد:
برنامه ريزي آوردن آينده به زمان حاضر است تا بتوانيد همين الان كاري براي آن انجام دهيد. از همين امروز تهيه‌ي برنامه‌ي روزانه، هفتگي و ماهيانه‌ي خود را شروع كنيد. يك دفترچه يا يك برگ كاغذ برداريد و فهرستي كه بايد در طي 24 ساعتي كه در پيش است انجام دهيد، تهيه كنيد. هر مورد جديدي كه پيش مي آيد به فهرست خود اضافه كنيد.


3-نتايج كارها را در نظر داشته باشيد:
هركس بسته به نيرويي كه در يك مسير خاص محدود مي كند، به بزرگي موفقيت مي‌رسد هر آنچه بيشترين كمك را مي تواند به شما بكند. هرچه كه باشد هدف خود قرار دهيد براي دستيابي به اين هدف برنامه ريزي كنيد و بلافاصله روي برنامه‌ي خود شروع به كار كنيد.
اين كلام نغز گونه‌ي «گوته» را به خاطر بسپاريد «شروع كنيد تا ذهنتان گرم شود ادامه دهيد تا كارها به انجام رسد.»


4-روي اهداف اصلي تمركز كنيد:
وقتي همه ي منابع جسماني و ذهني متمركز شوند توانايي انسان براي حل مشكلات به طور حيرت انگيزي چند برابر مي شود
شاخصه هاي مهم كارتان را مشخص كنيد اينها كدام هستند؟ اهداف عمده اي كه رسيدن به آنها نشانه‌ي آن است كه كارتان را به نحو احسن انجام مي دهيد، مشخص كرده و آنها را روي يك برگه‌ي كاغذ بنويسيد سپس به هر كدام از آنها از يك تا ده امتياز بدهيد و آنگاه توانايي يا مهارتي كه اگر به خوبي از پس آن برآييد بيشترين تأثير را روي كارتان دارد تعيين كنيد.
5-از قانون كارآيي اجباري تبعيت كنيد:


تمركز به مفهوم واقع كلمه يعني آنكه بتوانيد ذهن خود را بر روي يك موضوع متمركز كنيد.
قدرتمندترين ابزار كاري شما براي رسيدن به موفقيت توانايي تمييز قائل گرديدن ميان اولويتها است هر روز دقايقي را به دور از مزاحمت ديگران با خود خلوت كنيد و بدون استرس و نگراني فقط به كارهايي كه بايد انجام بدهيد فكر كنيد. تقريباً در تمامي موارد، در اين زمان خلوت و تنهايي، ايده هاي جالبي به دست مي آوريد كه وقتي از آنها در كارتان استفاده كنيد در زمان شما صرفه جويي مي شود و اغلب در اين هنگام تجربه هاي مهمي را به دست خواهيد آورد كه مسير و جهت زندگي و كارتان را تغيير مي دهد.


6-پيش از شروع كار مقدمات كار را كاملاً فراهم كنيد:
ميزان كارآيي شما هرچه باشد، توانايي هاي بالقوه ي شما بيشتر از آن است كه تا كنون به فعل در آمده است.
هرچه محيط كارتان خلوت تر و مرتب تر باشد، مثبت تر رفتار مي كنيد و احساس آرامش بيشتري داريد همين امروز اراده كنيد كه مير و دفتر كارتان را كاملاً تميز و مرتب كنيد تا هر وقت براي انجام كار، پشت ميز كار خود مي نشينيد، احساس كنيد فردي مؤثر، كارآمد و موفق هستيد.
7-هرچه در ارتباط با كارتان لازم است فرا بگيريد:
تنها وسيله اي مطمئن براي دستيابي به موفقيت اين است كه در هر كاري كه مي‌كنيد، خدماتي بيشتري از آنچه از شما توقع دارند ارائه بدهيد.
از امروز اراده كنيد كه به يك فرد «خودآموز» تبديل شويد براي تمام عمر در حوزه‌ي كاري تان يك شاگرد باقي بمانيد. براي حرفه اي ها، دوره‌ي مدرسه هيچ گاه به پايان نمي رسد.
8-استعدادهاي خاص خود را تقويت كنيد:


كار خود را انجام دهيد نه فقط در حد وظيفه بلكه كمي هم بيشتر از آن و از روي سخاوت، همين مقدار اندك به اندازه‌ي تمام كار ارزش دارد.
پيوسته اين سؤال اساسي و كليدي را از خود بپرسيد كه واقعاً در چه كاري خوب عمل مي كنم؟ از كدام بخش از كارم بيشتر لذت مي برم؟ مؤثرترين عامل موفقيت من در گذشته چه بوده است، اگر بتوانم كاري صورت بدهم آن چه كاري است؟
جواب شما هرچه است از همين امروز شروع كنيد.


9-محدوديت هاي اصلي خود را شناسايي كنيد:
تمام انديشه را روي كاري كه در دست داريد متمركز سازيد، نور خورشيد تا زماني كه متمركز نشود، نمي سوزاند.
هنگامي كه هدف اصلي خود را پيدا كرديد از خودتان بپرسيد:«چه عاملي تعيين كننده‌ي سرعت رسيدن من به اين هدف است؟ چرا تا به حال به هفدهم نرسيده ايم؟ چه ويژگي هايي در من وجود دارد كه مرا از رسيدن به هدفهم باز مي دارد؟
10-هر بار يك بشكه جلو برويد:
اشخاصي كه به نسبت از توانايي هاي متوسطي برخوردارند، اگر با تمام وجود روي يك كار تمركز كنند، مي توانند كارهاي زيادي را به سرانجام برسانند.
هر هدف يا وظيفه اي را كه تا به حال در آن مسامحه كرده ايد انتخاب كنيد و فوراً اولين قدم را براي شروع كار برداريد. در مواقعي تنها كاري كه بايد بكنيد تا كار شروع شود اين است كه بينشي و فهرستي از تمام كارهايي كه بايد صورت دهيد تهيه كنيد.
سپس كار را شروع كنيد و هر بار يكي از موارد موجود در فهرست خود را انجام دهيد و بعد يكي ديگر و به اين ترتيب با آخر در پايان از نتيجه‌ي بدست آمده شگفت زده مي‌شويد.
11-خودتان را تحت فشار بگذاريد:


نخستين شرط موفقيت اين است كه نيروهاي جسمي و ذهني خود را به طور پيوسته و خستگي ناپذير روي يك مسئله متمركز كنيد.
براي انجام هركار و فعاليتي هر يك از قسمت هاي آن مهلت معيني را تعيين كنيد. در خود «سيستم فشار» ايجاد كنيد از خودتان انتظار انجام دادن كارهاي بيشتري را داشته باشيد.

12-توانمندي هاي خود را به حداكثر برسانيد:
تمام سرمايه هاي خود را جمع كنيد از تمام توانمندي هاي خود استفاده كنيد، تمام انرژي هاي خود را هدايت كنيد و تمام قابليت هايتان را براي احاطه روي حداقل يك زمينه‌ي كاري متمركز كنيد. ميزان انرژي خود، عادات خواب و خوراك خود را بررسي كنيد. از امروز تصميم بگيريد كه براي بالا بردن سطح سلامتي و انرژي خود با طرح پرسش هاي زير بافزاييد.


كداميك از فعاليت هاي جسمي خود را بايد كاهش و كدام يك را بايد افزايش بدهم؟
در حال حاضر كدام فعاليت است كه سلامتي مرا به خطر مي اندازد و بايد از آن اجتناب كنم؟
13-براي كار بيشتر به خودتان انگيزه بدهيد:
بالاترين لذت ها در شور و شوقي است كه انسان را به ماجراجويي ها و پيروزي هاي بزرگ و فعاليت هاي خلاق وا مي دارد.


افكارتان را كنترل كنيد. به خاطر داشته باشيد به هرچه فكر مي كنيد به همان هم مي‌رسيد من فقط به آن چيزهايي كه مي خواهيد برسيد فكر كنيد و از آناه سخن بگوييد نه آن چيزهايي كه نمي خواهيد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید