بخشی از مقاله

مقدمه :
نياز گسترده و روز افزون جامعه به ساختمان و مسکن وضرورت استفاده از روش ها و مصالح جدید به منظور افزایش سرعت ساخت سبک سازی افزایش عمر مفید ونیز مقاوم نمودن ساختمان در برابر زلزله را بیش از پیش مطرح کرده است .حل مشکلاتی نظیر زمان طولانی اجرا عمر مفید کم ویا هزینه زیاد اجرای ساختمان ها نیاز مند ارائه راهکار هائی به منظور استفاده عملی از روش های نوین ومصالح ساختمانی جدید جهت کاهش وزن و کاهش زمان ساخت , دوام بیشتر ونهایتا کاهش هزینه اجراست.سبک سازی یکی از مباحث نوین در علم ساختمان است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت میباشد.این فن اوری

عبارتست از کاهش وزن تمام شده ساختمان با استفاده از تکنیک های نوین ساخت مصالح جدید و بهینه سازی روش های اجرا کاهش وزن ساختمان علاوه بر صرفه جویی در هزینه زمان و انرژی زیان های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله را کاهش داده و صدمات ناشی از وزن زیاد ساختمان را به حداقل میرساند. توجه قرار گیرد .


یکی از روش های سبک سازی ساختمان ها کاهش وزن تیغه های بار بر در ساختمان است كه به کمک پانل ها ی ساندویچی پیش ساخته (3d) انجام ميگيرد.
پانل‌هاي ساندويچي :
يك پانل ساندويچي در حقيقت از دو بخش اصلي تشكيل شده است. نخست هستة مياني كه ضعيف و معمولاً حجيم است. ديگري پوسته‌هاي واقع در دو طرف هسته كه قوي و معمولاً نازك هستند. معمولاً هستة ضعيف مياني از جنس فوم يا لانه زنبوري مي‌باشد و پوسته‌هاي واقع در دو طرف هسته از كامپوزيت‌هاي الياف شيشه يا الياف طبيعي، ساخته مي‌شوند. اين ساختار به ظاهر ساده كه به علت شباهت ظاهريش با ساندويچ به همين نام خوانده مي‌شود، مزيت‌ها و قابليت‌هاي فوق‌العاده‌اي از خود نشان مي‌دهد.


يك ساختار ساندويچي، مقاومت بسيار بالاتري نسبت به تك‌تك اجزاي خود دارد و از سبكي فوق‌العاده‌اي نيز برخودار است. همچنين هزينة نسبتاً پاييني داشته و به سرعت و سهولت مي‌‌تواند در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار گيرد.


بعد از پروفيل‌هاي پالتروژن و محصولات تهيه شده به روش قالب باز، پانل‌هاي ساندويچي مهترين مورد استفادة كامپوزيت‌ها در صنعت ساختمان است.
گرچه اين پانل‌ها در گذشته از طريق لايه‌چيني دستي و روش قالب باز تهيه مي‌شدند، اما امروزه به مدد فرآيندهاي ماشيني، سرعت و كيفيت توليد اين محصولات تا حد فوق‌العاده‌اي افزايش يافته است. همين مسئله موجب كاهش هزينه و افزايش استقبال از اين محصولات گرديده است.
علاوه بر ساخت‌وساز، موارد استفادة زيادي از پانل‌هاي ساندويچي را در صنايع هوافضا، خودرو، كشتي‌سازي و غيره مي‌‌توان مشاهده نمود.


انواع پانل :
پانل ها به دو گروه تقسیم می شوند:

1- سازه ای


2- غیرسازه ای
انواع پانل های سه بعدی دیواری :


1- پانل دیواری باربر
2- پانل دیواری غیرباربر
پانل های دیواری باربر را در دیوار سوله ها و ساختمان های صنعتی، دیوارهای محوطه، ساختمان های بدون استفاده از سازه فلزی یا بتن آرمه که معمولاً یک یا دو طبقه و عمدتاً در انبوه سازی ها می باشد) و... استفاده می نمایند.
پانل های دیواری غیرباربر را در دیوارهای خارجی و داخلی کلیه ساختمان هایی که دارای سازه(اسکلت) فلزی یا بتنی هستند، اجرا می نمایند و به دلیل سبک و عایق بودن و... در برج ها بسیار کاربرد دارد.
پانل های سه بعدی سقفی :
عرض پانل های سقفی بین 80 تا 100 سانتیمتر است و ضخامت عایق پلی استایرن بکار رفته 10 تا 15سانتیمتر، سقف به صورت تیرچه و پانل اجرا می شود. ضخامت بتن روی پانل سقف، 5 تا 7 سانتیمتر می باشد و دیگر جزئیات طبق نقشه های محاسباتی مربوط خواهد بود.
معرفی برخی عایق های مورد استفاده در ساندویچ پانلها
عایق های کاربردی شرکت مندكانكس
نوع عایق ضریب هدایت حرارتی
(w/mk)
Thermal conductivity شرح
1-پلی اوریتان 0.025 عایق زرد رنگی است که در سردخانه ها برای دیوارها نیز از این عایق استفاده
می شود .
2-پلی استایرن
EPS
پلاستوفوم 0.036 به صورت صفحات صلبی هستند که از دانه های ریز پلی استایرن تشکیل شده اند . این صفحات هوا را درون خود حفظ می کنند و اجازه عبور آب را نمی دهند .
3-پشم شیشه 0.039 این ماده از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف ریز تولید می شود . این الیاف به صورت رول یا پانل در آمده . پشم شیشه در مقابل آتش مقاوم است . پشم شیشه به راحتی بریده و نصب می شود .


4-پشم سنگ 0.039 ماده اولیه برای تولید پشم سنگ ، دیاباز یا بازالت است . پشم سنگ از پشم شیشه متراکمتر بوده و دارای مقاومت گرمای بیشتری است . پشم سنگ عایق صوتی خوبی می باشد و در برابر آتش بسیار مقاوم است

مندكانكس سعی نموده است تا باور برتری استفاده از ساندویچ پانلها را نسبت به مصالح سنتی ساختمان مانند آجر، گچ، سیمان و ماسه را از طریق نتایج علمی عرضه دارد . که نتیجه این مقایسه را به صورت خلاصه در جدول زیر نشان داده ایم.

معرفی برخی عایق های مورد استفاده در ساندویچ پانلها
مصالح ساختمانی
و عایق ها Thermal conductivity
(w/mºk) نتایج حاصل از مقایسه
آجر 0.72 ضریب هدایت حرارتی آجر 28 برابرضریب هدایت حرارتی پلی اوریتان، 24 برابر ضریب هدایت حرارتی پلی استایرن و 18، برابر ضریب هدایت حرارتی پشم شیشه می باشد از این مقایسه نتیجه می گیریم که آجر نسبت به این عایق ها دارای انتقال حرارت بسیار بالایی است. پس استفاده از عایق ها نسبت به آجر در بهینه سازی مصرف انرژی بسیار موثر بوده و به کاهش اتلاف انرژی که هم اکنون در کشور ما در جایگاه خاصی می باشد کمک به سزایی می کند.
ماسه 0.795 ضریب هدایت حرارتی ما سه 32 برابر ضریب هدایت حرارتی پلی اوریتان ، 28 برابر ضریب هدایت حرارتی پلی استایرن و 20 برابر ضریب هدایت حرارتی پشم شیشه می باشد از این مقایسه نیز نتیجه آنچه مربوط به آجر را گرفتیم خواهیم گرفت.


گچ و سیمان 0.72 ضریب هدایت حرارتی گچ 28 برابر ضریب هدایت حرارتی پلی اوریتان، 24 برابر ضریب هدایت حرارت پلی استایرن و 18 برابر ضریب هدایت حرارتی پشم شیشه می باشد با مقایسه میان این نسبت ها به نتایجی مشابه با آنچه برای آجر رسیدیم خواهیم رسید.
پلی اوریتان 0.025 ضریب هدایت حرارتی پلی اوریتان 0.035 برابر ضریب هدایت حرارتی آجر و سیمان ، 0.032برابر ضریب هدایت حرارتی ما سه می باشد. با مقایسه میان این دو حالت نیز به نتیجه مشابه می رسیم که این ماده در مقایسه با مصالح سنتی بسیار بهینه در مصرف انرژی می باشد.


پلی استایرن 0.029 ضریب هدایت حرارتی پلی استایرن 0.04 برابر ضریب هدایت حرارتی آجر و سیمان , 0.0364 برابر ضریب هدایت حرارتی ما سه می باشند.
پشم شیشه 0.039 ضریب هدایت حرارتی پشم شیشه 0.055 برابر ضریب هدایت حرارتی آجر و سیمان و 0.05 برابر ضریب هدایت حرارتی ما سه می باشد.
یکی دیگر از نتایج موفقیت آمیزی که مندكانكس با مقایسه میان عایق های کاربردی ساندویچ پانل ها و مصالح ساختمانی به آن دست یافته است صرفه

اقتصادی این محصولات نسبت به مصالح ساختمانی سنتی میباشد که با توضیح یک مثال نتیجه حاصل از این مقایسه را به صورت خلاصه در جدول زیر تشریح می کنیم.
اتاقی را در نظر می گیریم می خواهیم این اتاق را با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی و ساندویچ پانلها از نظر صوتی و حرارتی ایزوله نماییم و این انتظار را داریم که نسبت به همه این مواد دارای ایزوله حرارتی و صوتی یکسانی باشد حال می خواهیم بدانیم برای اینکه به این هدف دست یابیم چه ضخامتی از هر یک از این مصالح را باید به کار گیریم . ما نتایج حاصل از این مقایسه را در جدول زیر آورده ایم.

مقایسه میان مصالح ساختمانی و عایقها از لحاظ اقتصادی
مواد ساختمانی و عایقها ضخامت ماده مورد نیاز به ازای ضریب صوتی و حرارتی استاندارد نتیجه گیری حاصل از این مقایسه
آجر 860mm با مقایسه میان ضخامت های مورد نیاز
می بینیم که به ازای ضریب صوتی و حرارتی یکسان برای یک ساختمان استاندارد (ایزوله).
میزان ضخامت عایق های پشم سنگ
پلی اوریتان و پلاستوفوم در مقایسه با مصالح ساختمانی سنتی بسیار ناچیز می باشد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشند.


مشخصات فنی ساندویچ پانل :
پانلها در ضخامت های 5، 6، 8، 10، 12، 15 سانتی متر و به عرض 117 سانتی متر و طول متغیر بر حسب سفارش مشتری تولید می گردد. جنس ورقهای پوششی می تواند از ورق های گالوانیزه ساده یا رنگی ، آلومینیوم ساده یا رنگی، فویل آلومینیوم و یا کاغذ کرافت باشد. فوم داخل ساندویچ پانل نیز از جنس پلی یورتان با وزن مخصوص معادل 25 تا 60 کیلوگرم بر متر مکعب باشد.


فوم جامد در مقابل حلالها، روان کننده ها، روغن های معدنی، اسید ها و بازهای رقیق و دود نامناسب کارخانجات و همچنین قارچها و میکروبها مقاوم بوده و به علت نداشتن بو و خطر برای سلامت انسان و حیوان و عدم امکان زندگی حشرات موذی در داخل فوم بهترین نوع عایق مصرفی در انواع پوشش های سقف و دیوار و کف سردخانه ها می باشد

پانل ساخته شده از دورو کاغذ :
یکی از انواع محصولات پانل ساخته شده از دو رو کاغذ به ضخامت 5 الی 10 سانتی متر می باشد که برای عایق حرارتی در پشت بام ساختمان های مسکونی و صنعتی و کف سردخانه ها بسیار مناسب می باشد.
محصولات: ورق های فلزی


پوشش و دیوارکوب طرح سفال :
سالهاست که از سفال برای زیبا سازی و محافظت از سقف های شیبدار استفاده می شود. اما این ساختار علی رغم ظاهری زیبا و شکیل مشکلاتی را از قبیل شکنندگی و سنگینی به همراه دارد.اکنون شرکت پوشش فوم دار غرب با استفاده از تکنولوژی مدرن به این مشکلات پایان داده و ساختارهایی با زیبایی سفال و تفاوت وزن باور نکردنی به بازار عرضه کرده است.


این تولیدات به صورت یکپارچه و با توجه به سفارش مشتری در رنگ های متنوع عرضه می شود. از این رو در ساختار هر ساختمان و تمامی سبک های معماری با سقف شیبدار می توان از آن بهره جست.

مزایا و کارایی های پوشش های طرح سفال
محافظ در برابر رطوبت ناشی از باران و برف
مقاومت در برابر وزش باد و طوفان
وزن باور نکردنی (فقط 5/4 تا 5 کیلوگرم در هر مترمربع)


ایمنی و انعطاف پذیری بالا در برابر زلزله با توجه به وزن و سبکی جنس محصول
مقاوم در تابش اشعه خورشید و آتش سوزی
سرعت در نصب و سبکی سازه نگه دارنده


ساندویچ پانل با دو طرف پوشش فلزی :
پانل های ساخته شده از دو رو پوشش فلزی جهت استفاده در دیوار سردخانه ها و کارخانجات مواد غذایی و بهداشتی با ضخامت 5، 6، 8، 10، 12، 15 سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرد و عایق حرارتی ، برودتی و صوتی می باشد.


ساندویچ پانل با یک طرف پوشش فلزی :
پانل های ساخته شده از یک رو با پوشش فلز و طرف دیگر از فویل آلومینیوم یا کاغذ بهترین مصالح برای سقف کاذب و پوشش روی ساختمان های صنعتی و انبارهای سوله می باشد و مورد استفاده دیگر این نوع پانل پوشش روی دیوار های قدیمی یا آجری جهت نماسازی و عایق کاری برودتی و صوتی می باشد.

طرح کروگیت :
برای استفاده در تیزه ها ی پوشش سالن های سوله و همچنین جایگزینی مناسب جهت آبچکان سوله است. استفاده از کروگیت باعث حذف آبرو و زیبایی سالن ها خواهد شد.

موارد استفاده :
پوشش های سفالی با توجه به تنوع رنگ، زیبایی و مقرون به صرفه بودن این قابلیت را دارا هستند که در اغلب پروژه های مسکونی، تجارتی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرند . پروژه هایی از قبیل:
شهرک های ساحلی
ساختمان های اداری
کارخانجات و مراکز صنعتی
هتل ها و رستوران ها
خانه های پیش ساخته
دکه ها ی پیش ساخته و غرفه های مسقف نمایشگاهی
مجموعه های تفریحی
کانکسها ی متحرک (اداری، کارگری، ویلائی)

ویژگیهای ساندویچ پانل ها :
1- عایق رطوبتی
2- مقاوم در برابر زنگ زدگی
3- مقاوم در برابر باد
4- عایق اشعه ماورابنفش
5- مقاوم در برابر مواد شیمیایی
6- غیر قابل اشتعال
7- عایق حرارتی
8- عایق صوتی
9- مقاوم در برابر رانش و زلزله


10- مقاوم در برابر حشرات
11- محافظ محیط زیست
12- حفاظت در برابر آلودگی
13- مقرون به طرفه
14- تنوع رنگی
15- مقاومت بسیار بالا
16- قابل بازیافت
17- انبساط و انقباض بسیار پائین
18- حمل و نقل سریع و آسان
19- سهولت در اجرای تاسیسات
20- عدم نیاز به قالب بندی
21- مناسب برای تمامی اقلیم ها
22- قابل شستشو و بهداشتی
23- وزن سبک
مصارف و كاربرد عمومي ساندويچ پانل :
* مكانهاي سرپوشيده
سالنها و استاديوم هاي ورزشي، بناهاي فرودگاهي و پايانه ها دفاتر كارگاهي پست نگهباني
* كانتينرهاي حمل و نقل و يخچال
كاروانهاي ثابت و متحرك وكمپهاي مخصوص جهت استفاده در سوانح و حوادث طبيعي درمانگاه صحرايي. تعميرگاه سيار.
* ساختمانهاي تجاري و اداري، بيمارستان، مدارس
خانه ها ، ويلاها، سرويس بهداشتي.
نمازخانه ديوارهاي كاذب، تقسيم داخلي و سقف كاذب
* سالنهاي توليد و اجتماعات
پوشش سالنهاي توليد، سيلوها، انبارها، نيروگاه ها و غيره
* انواع سردخانه ها و صنايع برودتي
با درجه برودت مختلف


مزایای استفاده از پانلهای ساندویچی :
- سبکی دیوارهای ساخته شده از پانلهای ساندویچی در مقایسه با دیگر مصالح
- سرعت حمل و نقل و سهولت پانلهای ساندویچی در ارتفاع
- مقاومت زیاد در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله
- عایق در مقابل حرارت ، برودت ، رطوبت و صدا
- مقاوم در برابر آتش سوزی بعلت وجود قشرهای بتونی طرفین پانل ساندویچی
- نفوذناپذیری ساختمان در مقابل حشرات


- امکان حمل و بکارگیری پانلهای ساندویچی در مناطق صعب العبور جهت احداث ساختمان بدون نیاز به کارگران متخصص
- دستیابی به فضای مفید بیشتر بعلت ضخامت ناچیز دیوارهای پانل ساندویچی
- آزادی عمل در اجرای طرحهای متنوع به علت انعطاف پذیری قطعات پیش ساخته پانلهای ساندویچی
- صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت ساختمانهای بلندمرتبه بدلیل وزن اندک قطعات سقف و دیوار پانلهای ساندویچی
- صرفه جویی در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و یا زمستان بدلیل جلوگیری از تبادل حرارت و یا برودت و در نتیجه صرف انرژی کمتر
- افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاههای تأسیساتی آن
- عدم نفوذ نسبی آلودگی صوتی و ایجاد آرامش برای ساکنین ساختمان در شهرهای بزرگ


- بازگشت سرمایه گذاری در امور ساختمان سازی در کوتاهترین زمان
- عبور دادن لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه پانل و نصب چهارچوب دربها و کلاف فلزی پنجره ها قبل از بتن پاشی و کلاً اجرای تأسیسات ساختمان با کمترین هزینه


- عدم نیاز به کنده کاری و تخریب تأسیساتی دیوارها و سقف و در نتیجه عدم ایجاد نخاله های انباشته که صرفه جویی در هزینه و وقت را بدنبال دارد .
- پس از بتن پاشی طرفین پانلها با ضخامت حداقل 4 سانتیمتر، پانلها بی نیاز از ملات گچ و خاک میباشد و با اجرای پلاستر گچ ( سفیدکاری ) ، دیوارها و سقف آماده برای نقاشی خواهد بود .


- حذف نعل درگاه در سیستم پیشرفته پانلهای ساندویچی .
- حمل و نقل پانلهای ساندویچی با هزینه اندک صورت می گیرد . بطور مثال یکدستگاه تریلر قادر است حدود 1000 متر مربع پانل سانویچی را حمل کند .
- استفاده از دیوار و سقف پانلهای ساندویچی در ساختمان سازی ، بهره وری مناسب آهن آلات مصرفی را موجب میگردد . بطور مثال باصرف 17 کیلوگرم در متر مربع فولاد بصورت مفتول و میلگرد می توان یک واحد مسکونی یک طبقه را بنا کرد .
- دلايل استحكام ساندويچ پانل تا سريع مي باشد
- دوام ساندويچ پانل در برابر زلزله وطوفان چطور است تابر جاي مانده اند


كاربرد پانل‌هاي ساندويچي كامپوزيتي در ايران و جهان :
خواص مناسب پانل‌هاي ساندويچي كامپوزيتي، اين قبيل محصولات را به عنوان گزينه‌هاي مناسب در ساختمان‌سازي مطرح ساخته است. طي سال‌هاي اخير فعاليت‌هاي اندكي جهت توليد اين پانل‌ها در بازار ساختمان كشور مشاهده شده است. با اين وجود هنوز پتانسيل‌هاي استفاده نشدة بسياري جهت به‌كارگيري اين قبيل پانل‌ها در شهرهاي بزرگ كشور كه با معضل كمبود فضا روبرو هستند وجود دارد. مطلب زير كه برگرفته از مأخذ ذكر شده در انتهاي مطلب مي‌باشد، به بيان تجربه چند كشور جهان و دلايل عدم استقبال از پانل‌هاي ساندويچي در كشور مي‌پردازد:
اروپا و آمريكا :


استفاده از ديواره‌ها و پانل‌هاي ساندويچي طي سال‌هاي گذشته در اروپا و آمريكا رشد روزافزوني يافته است. اين ديواره‌ها كه براي ساخت خانه‌هاي پيش‌ساخته طراحي شده‌اند، به دليل داشتن مزايايي از قبيل دوام و عملكرد محيطي خوب, وزن كم, قابليت مونتاژ سريع و افزايش راندمان انرژي در ساختمان, مورد توجه بسياري از پيشتازان صنعت ساختمان‌سازي قرار گرفته‌اند.


به عنوان مثال شركت تكنولوژي‌هاي پيشرفته ساختمان، به منظور ترويج نوآوري در صنعت ساختمان آمريكا, كمك مالي را به ارزش 1.1 ميليون دلار به 6 پروژه صنعتي اعطا كرده است. يكي از برندگان اين بورس‌ها، يك شركت توليد كنندة پانل‌هاي كامپوزيتي روكش‌دار است. اين پانل‌ها براي نصب به كمك زايده‌هايي در هم قفل مي‌شوند.


طبق اظهارات اين شركت حتي اگر يك كارگر ساختماني‌ ناوارد به مونتاژ اين پانل‌ها گماشته شود, ساخت يك خانه 110 متر مربعي با سه اتاق خواب و دو حمام از اين پانل‌ها، بيش از يك روز طول نمي‌كشد. قيمت خانه ساخته شده با اين مواد با احتساب كل هزينه سرويس آشپزخانه, سيم كشي، لوله‌كشي, سيستم گرم كننده و لوازم برقي حدود 786 و 28 دلار تخمين زده شده‌است. آزمايشات نشان داده است كه اين خانه‌ها حتي مي‌توانند در برابر طوفان و زلزله نيز به خوبي مقاومت كنند.
هندوستان :
استقبال از اين نوع پانل‌ها منحصر به كشورهاي توسعه‌يافته نمي‌شود. استفاده از ساختارهاي كامپوزيتي ساندويچي در بسياري از كشورهاي آسيايي همچون تايلند و هند نيز مورد توجه قرار گرفته است. در هندوستان هيئت ارزيابي و پيش‌بيني تكنولوژي (TIFAC) كه عهده‌دار اجراي طرح توسعه و گسترش كامپوزيت‌هاي پيشرفته است، توليد و گسترش اين گونه پانل‌هاي كامپوزيتي را به صورت جدي در دستور كار خود قرار داده است.
براي توليد پانل‌هاي ساندويچ، ابتدا الياف طبيعي را طي فرآيند پالتروژن به شكل صفحات و روكش‌هاي مسطح شكل مي‌دهند و سپس به كمك يك هستة فومي يا لانه‌زنبوري پانل‌هاي كامپوزيتي توليد مي‌شوند. اين پانل‌ها در ساخت بناها، سقف‌هاي كاذب و حتي در ساختار كرجي‌ها نيز مورد استفاده واقع شده‌اند. در كشور هند منابع فراواني از الياف طبيعي ارزا‌ن‌قيمت يافت مي‌شود. اين عامل باعث گرديده است تا هندوستان سرمايه فراواني را صرف توسعة تكنولوژي كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي در صنعت ساختمان نمايد.
ايران :


رشد جمعيت در ايران و افزايش نياز براي مسكن و فضاي سكونت باعث شده است تا تقاضا براي هرچه كوچك‌تر، سريع‌تر و ارزان‌تر ساختن بنا افزايش يابد. رواج يافتن پارتيشن‌ها، سقف‌ها و ديوارهاي كاذب در طي چند سال اخير، مويد اين ادعاست.
طي سال‌هاي گذشته فعاليت‌هايي از سوي چند شركت كوچك و بزرگ براي ساخت پانل‌هاي ساندويچي صورت گرفته است. ديوارهاي پيش‌ساختة توليد شده توسط موسسة ساختمان‌سازي "سپ" در حقيقت نوعي از ساختارهاي ساندويچي محسوب مي‌شود. پانل‌هاي ساندويچي توليد شده در اين موسسه از يك هستة فومي و لايه‌هاي بتن ارمه تشکیل شده است.


همچنين ساختار ديواره‌هاي كيوسك‌ها درحقيقت نوعي ساختار ساندويچي با هستة شبيه به لانة زنبوري و لايه‌هايي از جنس فايبرگلاس است. مواردي از كاربرد فايبرگلاس در ساخت ديوار‌ه‌ها و سقف‌هاي كاذب را كه توسط كارگاه‌هاي كوچك توليد شده‌اند نيز در بازار مي‌توان مشاهده كرد.
دلايل عدم استقبال از پانل‌هاي ساندويچي در كشور (ایران):
عدم حضورگستردة پانل‌هاي ساندويچي در ساخت‌وساز كشور ما شايد بيش از همه متاثر از عوامل زير باشد:
الف) قيمت بالا


مهم‌ترين دليل اين امر قيمت بالاي فايبرگلاس در مقايسه با چوب و ساير مواد به كار رفته در توليد سقف‌ها و ديواره‌هاي كاذب است. از آنجا كه هم قيمت مواد اوليه و هم هزينة ساخت پانل‌ها (كه اغلب به روش پرهزينه و كند لايه چيني دستي تهيه مي‌شوند) بالاتر مي‌باشند، معمولاً استفاده از مواد سنتي متداول نظير چوب به صرفه‌تر است.


ب)كيفيت ناكافي
عامل دوم را در عدم يكنواختي توليدات وكيفيت سطح نه چندان زيباي اين قبيل محصولات بايد جستجو نمود. به دليل ماشيني نبودن فرآيند توليد پانل‌هاي ساندويچي كامپوزيتي، معمولاً يكنواختي جنس محصول و كيفيت سطح مناسب قابل دستيابي نيست. از سويي بسياري از محصولات متداول مانند صفحات چوبي يا صفحات MDF به كمك روكش‌هايي از جنس فرميكا(HPL) شكل ظاهري بسيار زيبايي به دست مي‌آورند كه براي مصرف‌كننده بسيار جذاب‌تر از سطح فايبرگلاس است.


ج)سرعت توليد پايين
دليل ديگر، كندي روش‌هاي توليد اين محصولات در كشور است. بسياري از اين قبيل محصولات در كارگاه‌هاي كوچك كه تكنولوژي توليد در آنها بسيار ابتدايي، كند و متكي به كارگر است توليد مي‌شوند. بديهي است كه نرخ توليد پايين و غيرماشيني بودن فرآيند ساخت اين پانل‌هاي ساندويچي نمي‌تواند جوابگوي نياز رو به گسترش بازار باشد.


د) پايين بودن سطح تكنولوژي
مجموعة اين دلايل را مي‌توان در پايين بودن سطح تكنولوژي توليد پانل‌هاي كامپوزيتي در ايران خلاصه نمود. بالا بردن سطح تكنولوژي واحدهاي توليدي داخلي و انجام تحقيقات كاربردي مي‌تواند گام مهمي در جهت ارتقاي اين قبيل محصولات كامپوزيتي در كشور محسوب شود. گرچه هم‌اكنون در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران يك پروژة تحقيقاتي در زمينة توسعة كاربرد پانل‌هاي ساندويچي ساختماني در كشور در حال اجرا است، اما پاسخگويي به بازار گستردة كشور نيازمند صرف تحقيقات و بودجة بسيار بيشتري است.

فصل دوم

ساندويچ پانل در ساختمان

دلایل استحکام دیوارهای سه بعدی :
استحکام دیوارهای سه بعدی ناشی از خرپای موربی است که از طریق جوش از هر دوطرف به مشی محکم گردیده و امکان انتقال نیروهای وارده را به صورت عملی به هر طرف میسر می سازد.
ویژگی های منحصر به فرد دیوارهای سه بعدی، استحکام بی نظیر آن است که درنتیجه طراحی مناسب سیستم سه بعدی در تحمل وزن و عملکرد صحیح نقطه جوش ها در شبکه از طریق خرپاهای کشیده شده که کاملاً از هر نقطه به نقطه بعدی جوش شده و تعداد زیاد نقاط جوش بین هر دو خرپا و مش باعث تقویت شبکه گردیده است.


استحکام دیوارهای سه بعدی امکان عملیات نصب را آسان می نماید زیرا:
1- خم شدن و شکستن دیوارها رخ نمی دهد.
2- برای حفظ دیوارها در وضعیت مورد نظر نیروی زیادی لازم است.
3- نصب درب و پنجره ها آسان می باشد.
4- نصب وسایل مورد نیاز از تشکیل لوله های آب و برق و غیره ساده و سریع می باشد.


دوام پانل سه بعدی در برابر زمین لرزه و طوفان چطور است؟
این دیوارها در ساختمان هایی در سواحل شرقی کاریبان و خلیج مکزیک و آمریکا بسیار بکار رفته اند در مقابل طوفان های شدید استقامت خوبی از خود نشان داده اند.
در آزمایشگاه در برابر وزش 400 کیلومتر در ساعت دوام آورده اند. همچنین در مورد زلزله های وحشتناک کالیفرنیا نیز که به شدت 5/6 و 9/6 رخ داده است. این پانل ها دوام خود را ثابت نموده اند و تمامی این ساختمان بدون کوچک ترین ترک برجای مانده اند.
موارد استفاده از پانل های سه بعدی دیواری و سقفی :
- ایجاد ساختمان بدون استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه جدا


- ایجاد ساختمان با استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه
- ایجاد ساختمان بدون استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه جدا: سازه های ساخته شده با پانل های موردنظر مجموعه ای از پانل های دیواری باربر و سقفی به همراه کلاف های افقی و عمودی، تشکیل دهنده سیستم باربر ثقلی و جانبی این نوع ساختمان ها می باشد که بعد از بتن پاشی روی دیوارها و بتن ریزی روی سقف، مجموعه پانل ها به صورت جعبه درآمده بطوریکه این گونه ساختمان ها را در گروه TYPEBOX معرفی می نمایند.
باتوجه به این که سیستم سه بعدی درواقع متشکل از دیوارها و سقف های بتنی عمود یکدیگر می باشد لذا صلیب آن در مقایسه با قاب های خمشی بسیار بالاتر می باشد.


از مزایای ساختمان های ساخته شده با پانل های سه بعدی 3D در مقایسه با ساختمان های با اسکلت فلزی با بتن آرمه، متصل بودن تمامی دیوارها و سقف به یکدیگر می باشد.
- ایجاد ساختمان با استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه: در این سیستم پس از اجرای اسکلت فلزی یا بتن آرمه ابتدا سقف ها براساس نقشه های اجرایی مربوطه اجرا می گردد، سپس جهت اجرای دیوارها با اتصال میلگرد نمره 8 یا 10 طبق جزئیات اجرایی به دور تا دور قاب ها یا محل اتصال دیوار با سازه ساختمان، پانل دیواری با سیم آرماتوربندی به میلگردهای اتصال، پس از تراز و شاقولی کردن، محکم بسته می شوند و پس از اجرای لوله کشی های تأسیساتی با بتن ریزدانه به ضخامت حدود 3سانتی متر بتن پاشی می گردد. در این سیستم دیوارها غیرباربر می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید