بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

  • سوئد جزء اولین کشورهایی بود که فوم پلی استایرن را به عنوان یکی از ترموپلاستیک های انبساطی معرفی کرد . تاریخچه کاربرد این محصول در کشورهای غربی به 30 سال می رسد ولی در ایران به طور کامل شناخته شده نیست .
  • تولید قطعات پلی استایرن در قالب بلوک سقفی و عرضه آن به بازار در ایران عملا از سال 1378 آغاز شد و می توان گفت تا به حال عده کثیری از مردم با آن آشنا نیستند

اسلاید 2 :

  • اولین ساختمانهایی که در ایران با این فن اوری ساخته شد ساختمانهای شهرک اکباتان است که این سازه ها توسط شرکتهای آمریکایی ساخته شدند و از بلوکهایی استفاده گردید که از یونولیت و بتن ساخته شده بودند .
  • مواد اولیه پلی استایرن از طریق واردات تامین می شود . گرچه پتروشیمی تبریز این مواد اولیه را تولید می کند اما چون مرغوبیت کافی را ندارد و مواد اشتعال زا هستند ، بیشتر مواد اولیه از کشورهایی نظیر تایوان ، چین و کره وارد می شوند .

اسلاید 3 :

تولید فوم پلی استایرن
سه مرحله در تولید فوم پلی استایرن می توان در نظر گرفت :
درمرحله ابتدایی دانه ها ی پلی استایرن حاوی عامل پف زا وارد یک تانک عمودی مجهز به همزن می شود که از یک طرف آن ورود بخار تعبیر شده است و به نام دیگ مواد پز نامیده می شود . این مرحله را مرحله پیش انبساط می نامند .در این مرحله دانسیته نهایی فوم مشخص می شود .

اسلاید 4 :

دانه های منبسط شده در این مرحله تا 40 برابر قبل از انبساط افزایش حجم پیدا می کنند که به آن prepuff ( پرپوف ) می گویند .

اسلاید 5 :

در مرحله بعد در محفظه باز تا چندین ساعت برای خنک شدن و شکل واقعی خود دانه و به تعادل رسیدن نگهداری می شود و بعد از تثبیت فشار داخل و خارج هر یک از دانه ها به مرحله سوم منتقل می شود .

اسلاید 6 :

در مرحله سوم دانه های پف شده به داخل قالبهای بسته جهت قالب گیری ریخته می شود . این قالبها به اشکال و ابعاد مختلف هستند .

اسلاید 7 :

شکل دهی فوم ها : 
فوم ها علاوه بر شکل قالب گیری گاهی با عمل برش نیز می توان به شکل دلخواه تبدیل نمود . این شکل دهی توسط سیم داغ با عبور جریان الکتریسیته انجام می گیرد .

اسلاید 8 :

انبار کردن بلوکها : 
بلوکها باید به دور از هر گونه مواد قابل اشتعال نظیر رنگها ، حلالها ، زباله های قابل اشتعال قرار بگیرند . محل انبار اصلی بلوکها حتی الامکان به دور از محل عملیات ساختمانی باشد . باید از انبار کردن بلوکها به حجم بیش از 60 متر مکعب خودداری شود در صورت نیاز به انبار کردن مقادیر بیش از 60 متر مکعب بلوکها به قسمتهایی با حجم حداکثر 60 متر مکعب تقسیم شوند و حداقل بین هر دو قسمت 20 متر فاصله باشد .

اسلاید 9 :

ویژگی های فوم پلی استایرن : 
1- عایق حرارتی – صوتی – رطوبتی

2- غیر قابل اشتعال ( فوم پلی استایرن تاخیر دهند آتش این حسن را دارد که آتش را پخش نمی کند و با دور شدن شعله از آن خیلی زود خاموش می شود . به عبارتی اگر شما با یک فندک به مدت 20 الی 30 ثانیه در زیر بلوک یک شعله روشن کنید هیچ دود غلیظ و سیاهی از آن بلند نمی شود و همچنین با خاموش شدن شعله فندک شعله ای باقی نمی ماند )3- توانایی قالب گیری و برش در اشکال مختلف
4- امکان مطلوب بازیافت
5- غیر حساس بودن به آب ( نه آب نه بخار تاثیر بر خواص شیمیایی این محصول ندارد )
6- دانسیته پایین ( متوسط دانسیته 12 تا 29 )
7- خواص مکانیکی ایده آل ( مقاومت در برابر فشار و میراندن شوکهای وارده )
8- بالا بودن نسبت سفتی به وزن ( به طوری که قطعات ساخته شده دارای وزن کم ولی استحکام خوب هستند )
9- سهولت تولید محصول به هر میزان و اشکال مختلف 

اسلاید 10 :

مزایای کاربردی فومهای پلی استایرن :

  • 1- قیمت نسبتا پایین
  • 2- وزن بسیار پایین ( با استفاده از بلوکهای سقفی پلی استایرن از وزن سقف ساختمان در هر 100 متر مربع 32 تن کاسته می شود )
  • 3- افزایش سرعت اجرا ( به دلیل سبکی و حجم بالا زمان اجرا حدودا 28 درصد کاهش می یابد )
  • 4- کاهش هزینه نیروی انسانی
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید