بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

معماری پیش از تاریخ

nپیدایش ابتدایی ترین نیاکان ما بر روی کره زمین را در حدود یک میلیون سال پیش می دانند و باستانشناسان ظهور انسان را بر روی کره زمین از روی ابزاری که می ساخته است تعیین می کنند ، انسان برای جبران نقایص دستگاههای فیزیولوژیکی خود در فراهم آوردن خوراک و جان پناه به وسایلی نیاز دارد و به کمک همبستگی ظریف و دقیقی که دست و چشم از راه مغز و دستگاه عصبی وجود دارد ، قادر است این وسایل را بسازد نخستین آثاری که از انسان ابزار ساز به دست آمده است متعلق به حدود 40000 سال قبل است. البته انسان ابتدایی همه وقت می توانسته است ابزارهایی را بکار برد، اما ساختن ابزار،کاری پیچیده تر است.

nدر طول آخرین دوره پارینه سنگی یعنی حدود 20000 سال پیش است که با نخستین آثارهنری انسان ابتدایی روبرو می شویم و شگفت اینجاست ،که آثار فوق در همان حالتی که هستند ظرافت و استحکامی دارند که از تازه کاری ناشیانه به دور است . انسانهای ادوار کهن پیش از رسیدن به مراحل تکوین فرهنگی و زندگی یک جانشینی از طریق شکار حیوانات ارتزاق می نمودند و با شروع فصل سرما به درون غارها پناه می بردند یافته های درون غارها،وضعیت این دوره از زندگی آنها را مشخص می کند.برای آشنایی بیشتر با این گونه آثار هنری به بررسی و چگونگی نقاشیهای غارهای آلتامیرا در اسپانیا و لاسکوا درفرانسه می پردازیم:

اسلاید 2 :

n

n

nآلتامیرا:در سال 1879 میلادی فردی اسپانیایی و علاقمند به آثار عتیقه ، به هنگام جستجو در غارهای آلتامیرا مقداری استخوانهای تراشیده و سنگهای چخماخ و آثار ابتدای کشف کرد . پس از ورود به غار بر روی دیوارهای داخل غار آلتامیرا نقوشی را که چشم هیچ انسان متمدن تا آن روز زمان با آن اشنا نشده بود مشاهده کرد . به این ترتیب اولین انسان متمدن ،قدیمی ترین آثار نقاشی مربوط به ده تا پانزده سال قبل از میلاد را کشف کرد.

اسلاید 3 :

لاسکوا

nدر سال 1941 میلادی در غار لاسکوای فرانسه بطور اتفاقی آثاری پیدا شد ، که بعد ها یکی از با ارزش ترین آثار هنری پیش از تاریخ لقب گرفت.در اعماق این غار ،بطور تقریبی 40000 پاکه مجرای عبور آب زیرزمینی و محل سکونت مردم غارنشین بود، شکارچیان نقاش آن زمان بر روی دیوار، تصاویر حیواناتی چون ماموت، گاو وحشی ،آهو ،اسب و گرگ نقاشی کرده بودند . به نظر می رسد ، در اعماق تاریک این غار، انسان پیش از تاریخ برای روشنایی از چراغ سنگی که سوخت آن چربی بود، استفاده کرده باشد. در هر صورت نقاش غار تکه های گل اخرای قرمز یا زرد را به دیوار ها پاشیده و یا آنها را با چربی مخلوط کرده و بکار می برده است ، و از تکه استخوانی ممکن است بجای قلم مو و یا از چوب بلندتری ، برای نقاشی سطوح بالاتر استفاده  کرده باشد. این آثار هنری شگفت انگیز ممکن است ، با وسایلی این چنین ابتدایی خلق شده باشند.

nسبکی که نقاش پیش از تاریخ برای نشان دادن حیوانات بکار برده، بسیار طبیعی است، زیرا حیوان را با شکل و حرکتی نشان داده که طبعاً آن چنان بوده است. این مسئله نشانگر این واقعیت است، که انسان غارنشین دارای حافظه خارق العاده ای بوده و حیوانات را بر اساس مشاهدات قبلی خود در داخل غار با چنان دقت بر دیوار رسم نماید که با دوربین های عکاسی امروزی قابل رقابت است. شکارچی هنرمند از وضع طبیعی دیوارها استفاده های شایانی کرده ، و موضوعات نقاشی خود را منطبق با پستی و بلندی روی دیوارها بوجود آورده است ، بطوریکه اشکال خلق شده اکثراً با برجستگی های دیوار انطباق کامل دارد.

اسلاید 4 :

nبسیاری از این نقاشی ها در مدخل غار که روشنایی در آن موجود بوده کشیده نشده اند، بلکه در قسمتهای عقبی غار ترسیم این تصاویر این بوده است  که نخست بتواند حیوان را برای همیشه در اختیار خود (انسان) داشته باشد . برای نمونه در بدن برخی از حیوانات نیزه و تیر هم ترسیم شده و یا حتی ممکن است، بعد از کشیدن تصویربه طرف آن ،نیزه و تیر هم پرتاب نموده باشند. دوم افرا همزیست در شکار دسته جمعی بر جانورانی که غذای اصلیشان را تامین می کرد چیره شوند، و سوم اینکه ، می خواستند با مکرر ساختن تصاویر جانوران بر صخره ها تعداد آنها را بیشتر و نسلشان را بارورتر کنند. در هر صورت پس از فراغت از نقاشی و بالاتر از آن خود نقاشی تا چه اندازه مورد نیاز و احتیاج مردم غارنشین بوده و حتی شاید اورا شخص منحصر به فرد دانسته و مطالب مهم حیاتی چون شکار را ،مربوط به او و درگروآثارش می دانسته اند.

nهر چند زیباترین آثار زیباترین آثار انسان غارنشین ،نقاشی ها و تصاویر روی دیوار غارهاست ، اما آثار دیگری چون نقش برجسته چون نقش برجسته و مجسمه کشف شده که از سنگ و استخوان بوده و تصاویر حیوانات را برروی آن کنده و یا از آنها مجسمه انسان را ساخته اند.آنچه که انسان این دوره در غارها از خود به جای گذاشته مربوط به دوره دیرینه سنگی است.

اسلاید 5 :

n

nتقسیم قرار دادی زمان پیش از تمدن بشر ،تحت عنوان دیرینه سنگی، میان سنگی و نو سنگی براساس تکامل ابزارهای سنگی و نحوه استفاده از آنها است که زمان و طول مدت دیرینه سنگی در بین النهرین از قدمت بیشتری برخوردار است و طبیعتاً شروع دوره های دیگر نیز در این منطقه (بین النهرین) ، زودتر از سایر نقاطی است ، که فرهنگهای اولیه را در خود پذیرا شدند.

nقدر مسلم این است که دوره میان سنگی در اروپا ،همزمان با عقب نشینی یخچالها و نابودی ماموتها بوده است . در این دوره ، انسان موفق به اهلی کردن سگ شد.

nدر دوره میان سنگی که برخی از دانشمندان آنرا ،مرحله گذر از دوره پارینه سنگی به نوسنگی دانسته اند ، ابزارهای سنگی و نحوه زندگی انسان نخستین ، قدری پیشرفت داشته است، به این دلیل ،دوره میان سنگی را مقدمه ای بر دوره نو سنگی می دانند

n

n

اسلاید 6 :

دوره نوسنگی

nدر دوره نوسنگی انسان در راه تسلط بر محیط خویش گام بزرگی برداشت. در این دوره بود که انسان به کشاورزی پرداخت و موفق به اهلی کردن برخی جانوران وحشی گردید ،و با این کار ،از شکار کردن ، به کشاورزی و دامدارای و تشکیل نخستین گروههای روستایی روی آورد. به طور کلی دوره نوسنگی ، دوره ایست که بشر از طبیعت جدا شده و دست به ساختمان و تغییر محیط طبیعی خود زد. اصولا بزرگترین تحول در طول تاریخ پیدایش انسان را می توان به مرحله ای نسبت دادکه بشر از مراحل مختلف جمع آوری و گرد آوری خوراک، به تولید خوراک نائل آمد ایجاد خانه یا کلبه از شاخه ها ،اولین ساخته بشر بود، که شکلی مدور داشت. انتخاب فرم دایره ای برای خانه از نظر اصول تکنیکی بیشتر به خاطر مشکلات سقف آن بوده است ، عده ای معتقدند که انسان این فرم را ازطبیعت و چیزهائیکه در آن برای او شناخته و مظهر عظمت بودند، مثل خورشید و ماه ، تقلید کرده است.

nبطوریکه اشاره رفت ،کهن ترین منطقه ای که آثار ساختمانی ساخت بشر ، در آن ایجاد گردید، در خاورمیانه بوده است، و به همین دلیل است که این منطقه را ، گهواره تمدن نامیده اند.

nدر مناطقی از اروپا ، سنگهای عظیمی را بدون استفاده از ملات ، برروی هم قرار داده اند، ظاهراً این بناها جنبه مذهبی داشته اند. بعضی از این بناها مقبره و آرامگاه مردگان بوده اند که دو سنگ بزرگ عمودی به عنوان پایه و سنگ بزرگ دیگری آثار تحت عنوان دولمن شناخته شده اند

اسلاید 7 :

استون هنج

n

nاستون هنج در سالزبوری جنوب انگلستان واقع شده است . این بنا دایره ای به قطر 100 متر را تشکیل می دهد که با 120 قطعه سنگ یکپارچه به ارتفاع 5 متر و هر یک به وزن 50 تن به وجود آمده است . مجموع سوراخها و حدفاصل میان سنگها 56 متر است . این مجموعه حتی در دوران رومی ها نیز مورد توجه قرار گرفته بوده است . اما مطالعه جدی آن از سال 1366 میلادی مورد آغاز گردید . تا کنون بسیاری از جنبه های ناشناخته این مجموعه را باز شناخته و روشن ساخته اند که بنای مزبور در حقیقت یک رصدخانه بوده است . امروز می دانند که محور این تاسیسات در نقطه ای نصب شده که در آن نقطه خورشید در تغییرات تابستانی خود در افق طالع می شده است ، که حتی خسوف و کسوف را با آن پیشگویی می کرده اند و حتی 19 سال دوران حرکات ماه را ممکن است ستاره شناسان عهد حجر با آن مطالعه کرده باشند .
 
 پژوهشگران در سالهای اخیر به این نتیجه رسیده اند که این مجموعه آثار سنگی وظیفه یک کامپیوتر ستاره شناس را نیز به عهده داشته است .

اسلاید 8 :

ساخت استون هنج

nچه کسی می‌داند که استون هنج دقیقا چگونه ساخته شده‌است. سنگهایی بزرگی، که تا ۵۰ تن وزن داشتند روی غلطکها به وسیله گروهی از مردان، کشیده شده وبه محل آورده می‌شدند. وقتی سنگها به محل می‌رسیدند، با استفاده از طناب و در صورت لزوم با ایجاد سراشیبی خاکی، آنها را در حالت ایستاده قرار می‌دادند.

بیشتر بناهای بزرگ برای دنیای امروزی یک معما می‌باشند. دانشمندان و باستان شناسان در سراسر اعصار سعی در یافتن اسرار ساخت این بناها کرده‌اند. برای آنها یک کار بسیار مشکل بود که بتوانند این سنگهای بزرگ را طوری در کنار هم قرار دهند که دارای یک شکوه عظیم شود. این بناها می‌توانستند به عنوان محل سکونت، معابد، مقابر و یا حتی تقویم‌های بزرگ در فضای باز مورد استفاده قرار گیرند. مردم می‌توانستند با دنبال کردن حرکت اجرام آسمانی، درباره فصلهای سال چیزهایی یاد بگیرند. مردم دانشمند اولیه به مقدار زیادی برای درو کردن محصولات و غذای خود به فصول سال متکی بودند. آنها فصلها را به‌وسیله مراسم و تشریفات مذهبی جشن می‌گرفتند. احتمال اینکه این مناطق و نواحی حکم مقدس برای مردم داشته‌است، بسیار زیاد می‌باشد.

اسلاید 9 :

تفسیر استون هنج

n
بسیاری از متخصصان بر این باورند که این حلقه بزرگ سنگی در استون هنج برای نظارت و همچنین به عنوان معبدی برای ستایش کردن به کار می‌رفته‌است. آنها به خاطر وضعیت قرار گرفتن سنگ بزرگ به نام «سنگ هیل» (سنگ پاشنه) که ۶ متر ۲۰ پاارتفاع دارد و ۳۵ تن وزن آن است، بر این باور هستند. هنگامی که در زمان تغییر تابستان ۲۲ ژوئن، طولانی ترین روز سال، خورشید طلوع می‌کند، به سنگ هیل می‌تابد و یک سایه بلند بوجود می‌آید که تدریجا از مرکز بنا عبور می‌کند. این امر ثابت می‌کند که استون هنج بر اساس دستورات نجومی ساخته شده‌است و اهداف مذهبی داشته‌است.

اسلاید 10 :

تاریخ استون هنج

n
قصه گویان می‌گفتند مارلین جادوگر سنگها را در زمان شاه آرتور افسانه‌ای قرن پنجم میلادی از ایرلند به استون آورده‌است. امروزه متخصصان پی برده‌اند که قدمت استون هنج بسیار بیشتر از تاریخ فوق است. این بنا در سه مرحله ساخته شده‌است که تقریباً آغاز بنای آن از سال ۳۱۰۰ قبل از میلاد بوده‌است. این مسئله ثابت می‌کند که استون هنج از اهرام مصر هم قدیمی تر است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید