بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

انسان در محیطی زندگی میکند که عوامل و میکروارگانیسمهای بیماریزای متعددی سلامتی وی را بطور دائم تهدید میکند.

بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زا مجهز به سیستم دفاعی و ایمنی است که این سیستم وظیفه شناسایی ، جلوگیری از ورود و یا خنثی یا از بین بردن عوامل بیماریزا، غیر خودی و همچنین خودی های تغییر شکل یافته ( مثل سلولهای سرطانی ) را بر عهده دارد.

 

اسلاید 2 :

 

ü دفاع مکانیکی : پوست، عطسه و سرفه

ü دفاع شیمیایی

üدفاع میکروبی

     

$جدا شدن یاخته‌های مرده از پوست به نحوی موثر بسیاری ازمیکروبهای متصل به یاخته‌های پوششی را بیرون می‌ریزد.

$همه بافت های پوششیدستگاه گوارش در مدت 36 ساعت بطور کامل تعویض می‌شود.

 

اسلاید 3 :

دفاع سطحی

لیزوزیم:ترشحات مخاطی ، اشک ، عرق و آب دهان همگی حاوی آنزیمی به نام لیزوزیم هستند که دیواره یاختهای بسیاری از باکتریها را حل میکند.

اسیدهای چرب:اسیدهای چرب موجود در عرق و ترشحات گوارشی دارای خواص ضدباکتری و قارچهستند.

اسید معده:معده حاوی اسید کلریدریک غلیظ است که میتواند سرعت میکروبها را از بین ببرد.

سیستم لاکتوپراکسیداز:آب دهان ، علاوه بر آنزیم لیزوزیم ، دارای یک سیستم دفاعی ضدمیکروبی اضافی هست که سیستم لاکتوپراکسیداز نامیده میشود.

 

اسلاید 4 :

دفاع سطحی

ü دفاع مکانیکی

ü  دفاع شیمیایی

ü  دفاع میکروبی:

     

$

باکتریهای بومی سطح پوست میتوانند از طریق رقابت بر سر مواد غذایی ، تغییر شرایط محیطی مانند PH و ترشح ترکیبات متابولیسمی ویژه با میکروارگانیسمهای بیماریزا مقابله کرده و از رشد آنها جلوگیری کنند. مثلا لاکتو باسیلها که معمولا در مهبل افراد بالغ یافت میشوند، مولد اسید لاکتیک هستند این امر موجب کاهش PH مهبل تا حدود 4 و 4.5 میشود که برای اکثر میکروبهای بیماریزا قابل تحمل نیست.

اسلاید 5 :

دفاع به روش بیگانه خواری(فاگوسیت ها)

  • هیستوسیت ها در بافت همبند
  • سلولهای کوپفر کبد
  • ماکروفاژهای آلوئلی ریه
  • میکروگلیهای بافت عصبی
  • استئوکلاست های بافت استخوانی
  • نوتروفیل ها
  • مونوسیتهای خونی

E ماکروفاژها: ماکروفاژ های ثابت و متحرک

اسلاید 6 :

اعمال ماکروفاژها

  • فاگوسیتوز
  • ترشح فاکتورهایی که باعث ایجاد تب شده و برروی پاسخهای التهابی نیز تاثیر می‌گذارند
  • پردازش آنتی‌ژن برای ایجاد پاسخ ایمنی
  • تقویت فرآیند ترمیم بافتها
  • ترشح پروتئین اینترلوکین 1

    اثر تحریک ماکروفاژ توسط باکتریها ، فرآوردههای باکتریایی و یا تخریب بافتی، پروتینی بنام  اینترلوکین 1 ترشح میشود که باعث ایجاد یک پاسخ عمومی به جراحت میگردد.

     

اسلاید 7 :

برخی از اعمال اینترلوکین 1

  • نقش در ایجاد تب
  • تحریک نوتروفیلها
  • تاثیر بر روی راههای متابولیکی بدن از طریق بسیج کردن منابع انرژی به منظور از بین بردن عامل مهاجم

اسلاید 8 :

پردازش آنتیژن توسط ماکروفاژها

اگر تمام مواد بیگانه بطور کامل توسط سلولهای فاگوسیتیک بالغ و هضم و نابود میشدند، دیگر نه محرکی برای ایجاد پاسخ ایمنی وجود داشت و نه نیازی به آن . بنابراین مقداری از آنتیژن باید به صورت دست نخورده برای تحریک سلولهای حساس به آنتیژن حفظ شود. آزمایشهایی که با استفاده از آنتیژن نشاندار شده توسط مواد رادیواکتیو انجام شده نشاندهنده این حقیقت است که با وجود هضم و از بین رفتن قسمت اعظم آنتیژن ، چند مولکول از آن در داخل تعدادی ماکروفاژ ، دست نخورده باقی مانده و بر رویغشای سطحی سلول یافت میشوند.

$ همه ماکروفاژها قادر به پردازش آنتی‌ژن برای پاسخ ایمنی نیستند.

اسلاید 9 :

تشکیل چرک

        هنگامی که نوتروفیلها و ماکروفاژها ، باکتریها و بافتهای نکروتیک را فاگوسیته میکند. تمام نوتروفیلها و تعداد زیادی از ماکروفاژها سرانجام میمیرند. بعد از چندین روز ، غالبا حفرهای در بافتهای ملتهب محتوی نسبتهای مختلف بافت نکروتیک (از بین رفته) ، نوتروفیلها و مارکوفاژها مرده و مایع میان بافتی بوجود میآید. چنین مخلوطی چرک (Pus)نامیده میشود. بعد از اینکه عفونت سرکوب شد. سلولهای مرده از بافت نکروتیک موجود در چرک بتدریج در طی چندین روز ، اتولیز شده و محصولات حاصل از آن معمولا به داخل بافتهای اطراف جذب میشوند تا اینکه قسمت اعظم علایم آسیب بافتی از بین میرود.

اسلاید 10 :

التهاب و تورم

  • هنگامی که آسیب بافتی بر اثر باکتریها ، ضربه یا تروما (trauma) ، مواد شیمیایی ، گرما یا هر پدیده دیگری بوجود می‌آید. مواد متعددی توسط بافتهای آسیب دیده آزاد می‌شوند که موجب بروز تغییرات ثانویه بسیار شدیدی در بافتها می‌گردند. تمامی این تغییرات ثانویه روی هم التهاب یا آماس (inflammation) نامیده می‌شوند .
  • شیمیوتاکسی: تعدادی از مواد شیمیایی مختلف در بافتها ، موجب می‌شوند که نوتروفیلها و ماکروفاژها به طرف منبع ماده شیمیایی به حرکت در آیند. این فرایند موسوم به شیمیوتاکسی است. هنگامی که بافتی دچار التهاب می‌شود، لااقل یک دوجین فرآورده‌های مختلف تولید می‌شوند که می‌توانند موجب شیمیوتاکسی به سوی ناحیه ملتهب شوند. این مواد عبارتند از: برخی از سموم باکتریها - فرآورده‌های تخریبی خود بافتهای ملتهب - چندین فرآورده ناشی از واکنش مواد پیچیده که در بافتهای ملتهب فعال می‌شود و چندین فرآورده ناشی از لخته شدن پلاسما در ناحیه ملتهب (مثل برادی کینین ، سروتونین ، پروستاگلاندینها و ... )
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید