بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

 در اوایل دهۀ 1970 استفاده از مواد مخدر ناگهان در میان جوانان و نوجوانان شایع شد و به صورت مسأله ای جهانی درآمد و ابعاد همه گیر آن به صورت یک موج از قاره ای به قارۀ دیگر گسترش یافت و در دنیای هیپیگری ماری جوانا وسیله ای برای تفریح اشتراکی و گروهی شد و همره با موسیقی و عشق به عنوان سه 3 رکن اساسی فرهنگ هیپی ها متجلّی گردید.

مشکل این آقت ویرانگر در دهّ مزکور به چند کشور صنعتی ثروتمند جهان محدود می شد ، اما اینک به یک معضل جهانی تبدیل شده و آثر تخریبی آن بیشتر متوجه کشورهای توسعه نیافته شده است .

بعد از تریاک ، هروئین ، حشیش و ماری جوانا ، اینک قرص های شادی بخش یا اکستازی جدیدترین سرگرمی شده است. استفاده از قرص های روان گردان در پنج سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است . این موضوع با توجه به عوامل دیگر ، حامی پیامی نه چندان خوشایند برای جامعۀ جوان ایران است .

اسلاید 2 :

اکستازی (Ecstasy) چیست ؟

    نام علمی اکستازی " متیل دی اکسی – ان – مت آمفتاین 1 " است . این ترکیب روان افزا به طور مصنوعی ساخته می شود. MDMA ، ترکیبی جدیدی نیست . نخستین بار در سال 1912 یک شرکت داروسازی آلمانی به نام مٍرک (MERCK) با هدف ساخت ترکیباتی برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق ، این ماده را تولید کرد. اما استفاده از آن تا اواخر دهه ی 1970 به تعویق افتاد . در این زمان ، روان شناسان و روان پزشکان ، MDMA را داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی ، معرفی کردند. این محصول در دهه ی 1980 از انبار کارخانه ها خارج شد و مورد استفاده متقاضیان خیابانی خود قرار گرفت . در سال 1985 ، دولت آمریکا ، مصرف این ترکیب را ممنوع اعلام کرد و مطالعات انجام شده در مورد حیوانات آزمایشگاهی در سال 1986 ، آثار مخرب اکستازی را بر سیستم عصبی نشان داد.

اسلاید 3 :

اکستازی خالص ، پودری سفید متشکل از کریستال های ریز است . از این پودر بوی کپک به مشام می رسد. در صورت وجود ناخالصی ، اکستازی به رنگ های قرمز و قهوه ای نیز دیده می شود. این ماده به اشکال قرص ، کپسول ، پودر استنشاقی و برچسب های پوستی موجود است. اکستازی را تزریق هم می توان کرد اما اغلب موارد ، اشکال خوراکی آن مصرف می شود . میزان MDMA در هر قرص از 9 تا 117 میلی گرم متفاوت است. کافئین ، افدرین ( تحریک کننده (PMA) فعال کننده ی سیستم عصبی (DXM) MDA ترکیبی کشنده ) و Speed Pcp از جمله مواد محرکی هستند که به عنوان ناخالص به قرص های اکستازی افزوده می شود.

اسلاید 4 :

    در کشور ما آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان قرص های روان گردان و میزان واردات و فروش آن ها در دست نیست و اطلاعات منتشر شده نیز تقریبی و از روی حدس و گمان است . اما اطلاعات جمع آوری شده از برخی بیمارستان های کشور مبنی بر افزایش مراجعان به اورژانس بیمارستان ها در شب در اثر آسیب دیدن بافت مغزی ، کلیه ، کبد ، عدم تعادل و فراموشی می تواند شاهدی بر افزایش مصرف کنندگان اکستازی در بین جوانان باشد . با این وجود ، هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که امکان جلوگیری از افزایش مصرف آن وجود نداشته باشد.

اسلاید 5 :

    این قرص ها ، شکل ، رنگ ، اسم و اثر متفاوت دارند . قرص ، کپسول یا گرد و با نام هایی مثل فراری ، میتسوبیشی ، شادی ، گشنیز ، هپی ، صلیب ، تویوتا ، سان و رنگ های مختلف از قبیل نخودی ، سبز ، آبی ، قرمز و بنفش است. این نوع قرص ها بسته به نوع و جنسش بین 300 تومان تا 3000 تومان خرید و فروش می شد. در ایران این قرص ها با دو نوع E و x معروف هستند و مطابق با تحقیقات انجام گرفته ، نوع E آن ، در بین جوانان ایرانی به خصوص در میهمانی هایی که اصطلاحاً به آن " ریو " می گویند و شرکت کنندگان آن ، ساعت های متمادی با موسیقی الکترونیکی و رقص نور می رقصند. مصرف می شود.

اسلاید 6 :

قرصها در بازار ایران

در حال حاضر ، این قرصها در شکلهای مختلف !! و با اسامی مختلف از جمله کمپانیهای ماشین سازی ، ادیان آسمانی و نمادهای گروههای موسیقی مختلف در داخل کشور توزیع می گردد و نوع جدید آن نیز در حال تولید و عرضه در بازار است که مصرف آن معادل خوردن چندین قرص خواب آور در یک لحظه است و فردرا گاهی تا مرز یک هفته نیز به خواب فرو می برد. در حال حاضر غیر از اکستازهای تقریباً قدیمی و از مد افتاده ، انواع تقریباً کمیاب اما مخرب تری مانند کرک ، لنگر ، سان شاین ، هوندا و نو را نیز می توان در بازار ایران یافت .

اسلاید 7 :

آثار مصرف

     در بین مصرف کنندگان این باور غلط وجود دارد که ماده ای بی خطر است .

     آثار دارو معمولاً در عرض 2 تا 4 ساعت به حداکثر می رسد و برای چند ساعت باقی می ماند. آثار ناشی از ان به میزان ماده ی مصرفی ، خلق مصرف کننده در زمان مصرف و شرایطی که در آن ماده مصرف شده است ، بستگی دارد، بعد از مصرف ، رانندگی و کار با ماشین و کار با ماشین آلات ، خطرناک است .

آثار جسمی

     تعریق ، خشکی دهان ، قفل شدن چانه ، افزایش فشار خون ، افزایش حرارت بدن و ضربان قلب ، افزایش انرژی و کاهش اشتها و در بعضی مصرف کنندگان علائم عدم ثبات روانی ، بی قراری ، تهوع و استفراغ .

آثار روانی

     افزایش اعتماد به نفس ، احساس قدرت و نیروی بالا داشتن ، رفتارهی هیجانی احساس شادی و آرامش کاذب ، اضطراب ، افسردگی ، تحریک پذیری ، اختلال حافظه ، احساس نزدیکی و صمیمیت بادیگران ، ترس ، بیخوابی و جنون ، در مصارف ممتد و طولانی ، توهم و دوره های بازگشت توهم امکان بروز دارد.

اسلاید 8 :

خطرات

   عوارض زیادی از جمله افزایش فشار خون ، مشکلات کبدی ، قلبی ، آسم ، دیابت ، صرع و مشکلات هیجانی به دنبال مصرف امکان بروز دارد. تخریب کلیه ، افزایش دمای بدن ، بی آب شدن بدن و گاه منجر به مرگ می گردد.

    گفته می شود تمایل فرد به شنیدن آهنگهای عجیب و با صداهای گوشخراش و انجام حرکات دایم سر و گردن به صورت سریع و تند ، شاید از اثرات موضعی استفاده از قرص های روانگردان باشد اما معمولاً همین مسأله در ادامه به سردردهای عصبی و میگرنهای کشنده برای افراد منجر می شوند.دکتر خِضِرلو در گفت گو با اعتماد افزود : وقتی کسی آمفتامین مصرف میکند ، حالت شادی موقتی در او به وجود می آید . هرچند که هنوز مشخص نیست این نوع مواد درکدام قسمت مغز اثر می گذارند. امام نتایج تاثیرات آن ، احساس راحتی و آرامش در کوتاه مدت و زیر سوال رفتن ارزشها ، هنجارها و وجدان اخلاقی فرد است.

اسلاید 9 :

   وی خاطرنشان کرد : با مصرف آمفتامین ها به ویژه انواع اکستازی که با نامهای مختلفی مانند نام شرکتهای ماشین سازی عرضه می شوند ، دمام بدن بالا می رود و علت اصلی مرگ در مصرف کنندگان نیز رسیدن دمای بدن به بالای 42 درجه است. هرچند لزوماً با هر بار مصرف نمی توان امکان مرگ را پیش بینی کرد امام ایجاد تغییرات در ریتم فعالیت قلب نیز مشهود است.

    در فاز توهم زایی پس از مصرف قرص ، فرد معمولاً احساس تشنگی می کند ، درک خود از واقعیت را از دست می دهد و داده هایی که به مغز او می رسند را درست تحلیل نمی کند در نتیجه ممکن است یک ارتفاع پنجاه متری را مانند دوپله ی یک متری ببیند ، بپرد و جانش را از دست بدهد.

اسلاید 10 :

    دکتر رضا خضرلو ضمن اشاره به عوارض سایکوتیک استفاده از مواد روانگردان که عوارضی شبیه به اسکیزوفرنی با سوء ظن حاد را ایجاد می کند. خاطر نشان کرد ؛ متاسفانه بنا به گزارش سازمان ملل ، اکستازی قرصی است که به راحتی در خانه ها و منازل نیز ساخته می شود و از همین رو ردگیری و خنثی سازی فعالیت باندهای توزیع و قاچاق این نوع مواد نیز امکانپذیر نیست.

   دکتر خضرلو ضمن اشاره به ایجاد افسردگی و بیماریهای خلقی ، اختلالات خواب ، اختلال در تغذیه ، اختلالات جنسی و روانپربشی ، در مورد تاثیرات فراماکوکینتیک این نوع مواد بر روی بدن نیز تاکید کرد و گفت : بسته به شرایط جسمی ، فیزیکی و وضعیت معده ی مصرف کننده و همینطور نوع هضم دارو ، زمان اثرگذاری دارو ممکن از نیم ساعت به بالا متغیر باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید