بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

نیـروگـاه

نیروگاه برق (که با نام‌های کارخانه برق یا پست نیرو هم شناخته می‌شود) مجوعه‌ای از تأسیسات صنعتی است که از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شود.

وظیفه اصلی یک نیروگاه تبدیل انرژی از دیگر شکل‌های آن مانند انرژی شیمیایی، انرژی هسته‌ای، انرژی پتانسیل گرانشی و... به انرژی الکتریکی است. وظیفه اصلی در تقریباً همه نیروگاه‌ها بر عهده مولد یا ژنراتور است؛ ماشینی دوار که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. انرژی مورد نیاز برای چرخاندن یک ژنراتور از راه‌های مختلفی تامین می‌شود و عموماً به میزان دسترسی به منابع مختلف انرژی در آن منطقه و دانش فنی گروه سازنده بستگی دارد.

اسلاید 2 :

خنک کنندگی

به دلیل محدودیت‌های موجود در اصول گرماپویشی (ترمودینامیک) هر نیروگاه گرمایی مقداری انرژی را به صورت انرژی اتلافی از دست می‌دهد. در نیروگاه‌های هسته‌ای و یا برخی نیروگاه‌های گرمایی بزرگ از لوله‌های بسیار بزرگ هذلولی شکل برای آزاد کردن حرارت و یا بخار آب در جو استفاده می‌شود. در پالایشگاه‌ها، صنایع نفتی و برخی از نیروگاه‌های حرارتی بزرگ از یک سامانهٔ خنک‌کنندگی با فشار هوا استفاده می‌شود. در این نوع سامانه با استفاده از گردش هوای مصنوعی که به وسیله یک بادزن ایجاد می‌شود، گرمای تولیدی از یک فرآیند به آب منتقل می‌شود. در این روش به برج‌های خنک کننده بلند و هذلولی شکل نیاز نخواهد بود و سیستم خنک کننده بیشتر شبیه یک اتاقک مستطیل شکل است.

در بیابان‌ها و مناطق خشک نیاز به یک رادیاتور یا برج خنک‌کننده خشک خیلی ضروری‌تر است چرا که هزینه فراهم آوردن آب برای یک سامانهٔ خنک‌کنندگی با تبخیر آب بسیار بالا خواهد بود. استفاده از روش‌های خنک کنندگی خشک در مقایسه با روش‌های خنک کنندگی با تبخیر آب دارای بازده پایین‌تر و نیاز به مصرف انرژی بیشتر در فن‌هاست.

در مواردی که از نظر اقتصادی و محیط زیست مانعی وجود نداشته باشد، استفاده از آب دریا، دریاچه، رودخانه و در صورت امکان حوضچه‌های مصنوعی می‌توان مفیدتر باشد چرا که با این کار نیازی به ساخت برج‌های خنک کننده و یا پمپ کردن آب تا تبادل‌گرهای حرارتی نخواهد بود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که آب بازگشتی از این فرآیند می‌تواند موجب ایجاد آلودگی گرمایی گردد.

اسلاید 3 :

                 تلفـات انـرژی در شبکـه‌های بـرق

● تلفات انرژی
منظور از تلفات انرژی در شبکه برق‌رسانی، در واقع کل تلفاتی است که
شبکه در فرایند تحویل انرژی الکتریکی از تولید تا مصرف متحمل می‌شود.
تولید و انتقال نیرو، تغییر سطح ولتا‌ژ، سطح ولتا‌ژ توسط پست‌های تبدیل،
پست‌های توزیع نیرو، مصرف‌کنندگان برق، اعم از مشترکین خانگی، تجاری،
 اداری، صنعتی و کشاورزی هر کدام بخشی از انرژی را تلف می‌کنند.
یکی ازموارد مهمی که کمتر به‌عنوان تلفات منظور می‌شود، دیماند بیش
ازحد مشترکین صنعتی است. بنابراین با اجرای صحیح مدیریت مصرف
می‌توان بیشینه توان مصرف کننده را کاهش داده، بدون آنکه خللی در
برنامه کار مصرف‌کننده به وجود آید. تلفات می‌تواند همانند نیاز مصرف
 باعث افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها شود. کاهش تلفات انرژی شایسته است
 که کاهش تلفات توان نیز مورد توجه قرار گیرد. فزون بر آنچه گفته آمد، برای تلفات بار راکتیو نیز می‌باید شاخص اقتصادی منظور شود.
● تولید ناخالص الکتریسیته
تولید ناخالص، مقدار کل انرژی الکتریکی تولید شده در هر نیروگاه با احتساب مصرف داخلی نیروگاه است که در محل خروجی مولدها قرائت می‌شود. اگر انرژی الکتریکی از سایر شرکت‌های برق خریداری شده باشد، می‌باید در کل تولید الکتریسیته منظور شود.
● تولید خالص الکتریسیته
تولید خالص، انرژی الکتریکی تولید شده توسط ژنراتورها، منهای مصرف داخلی نیروگاه است (انرژی الکتریکی در محل خروجی نیروگاه و تحویل به شبکه جهت تامین نیاز مصرف‌کنندگان، همان انرژی یا تولید خالص است.)

اسلاید 4 :

شستشوی مقره های برق دار بوسیله آب
بسیاری از خطوط برق در مناطق از آلودگی واقع شده است.  نمک ، گرد و غبار ، شن و ماسه ، مواد شیمیایی ، سیمان و دیگر آلاینده ها می تواند بر روی عایق های جمع شوند .این آلاینده ها هنگامی که با رطوبت ترکیب می تواند اثر قابل توجهی روی حالت  عایقی خطوط  می گذارند و باعث می شوند خاصیت عایق در خطوط انتقال  کاهش یابد.  اگر این آلاینده ها را از روی عایق های تمیز نکنیم ، آنها از باند خشک ( گروه رسانا) خواهند شد و در نهایت شروع به گرفتن جریان نشتی در  روی مقره  می کنند و  اگر هم به اندازه کافی باعث عبور جریان نشتی شوند باعث ایجاد تلفات و در نهایت ایجاد  یک اتصال کوتاه به زمین یا قسمت های بدون برق می شوند.

اسلاید 5 :

كـراس آرم (کنسول) Cross Arm
جهت نگهداری سيم ها و مقره ها روی تیر از کنسول استفاده می شود.  كراس آرم نوعی کنسول به شکل بازوی متقاطع با پایه است که در شبکه های توزیع به طور انبوه استفاده می شود. ساخت انواع کنسول و کراس آرم مناسب به عواملی نظیر شرایط آب و هوایی، جنس و نوع هادی بکار رفته و مسائل اقتصادی در ساخت و بهره برداری بستگی دارد. هدف از نصب کنسول وکراس آرم علاوه بر نگهداری هادی ها و مقره بر روی تیر حفظ حریم الکتریکی هادی ها از یکدیگر می باشد .

اسلاید 6 :

 ساختار بوشینگ ها و مانیتورینگ آنها
اصولا بوشینگها به صورت های مختلف ساخته می شود، نوع اول بسیار قدیمی وبصورت خمره ای ساخته می شد  بدین صورت که مقره ای بزرگ و تو خالی  که درعرض بزرگ بوده، سیم  یا لید خروجی از سیم پیچ ها پس از عبور  از بام ترانس وبه کمک یک آداپتور فلزی  که مقره خمره ای روی آن نصب می گردد . از درون این مقره عبور نموده وازنوک آن خارج می شود در بالای مقره  به وسیله پیچ واتصالات مسی  روی لید استفاده شده واز یک حوزینگ مسی واورینگ ،چفت وبست گردیده بطوریکه  روغن ترانسفورماتور  وروغن داخل مقره با هم در ارتباط می باشند این نوع بوشینگ ها از رده خارج بوده  ودیگر تولید نمی شود و فاقد تست خازنی بوده اند. 

اسلاید 7 :

نوع دیگر بوشینگها ازنوع لید خشک می باشد در این حالت  لید یا مفتول مسی یا آلو مینیمی در داخل مقره بلند قرار داشته واز دوسر آن خارج شده است  در قسمت فوقانی دارای پیچ ومهره بوده  که برای اتصابل  به شبکه  ودر قسمت تحتانی که داخل ترانس قرار می گیرد نیز اتصالاتی  وجود دارد تا سر خروجی سیم پیچ ها به آن وصل گردد. لوله مسی یا آلومینیمی  داخل مقره عایق کاری شده  ومقره پر از روغن عایق میشود تکنولوژی ساخت این بوشینگ به گونه ای است که همیشه پر از روغن بوده وارتباطی باروغن ترانسفورماتور ندارد

اسلاید 8 :

نوع بعدی از بوشینگها مانند بوشینگ قبلی است با این تفاوت که در این بوشینگ از لوله آلومینیمی استفاده شده است . این لوله که حدود سه اینچ قطر دارد به اندازه طول مقره مقداری یبیشتر می باشد که ابتدا با مواد اسیدی شسته و سپس سیقل داده  و از دوسر رزوه دار میشود . برای عایق بندی  روی دستگاه قرار داده  وروی آن کاغذ عایقی پیچانده میشود  این کاغذ که از نوع مخصوص وبا کیفیت عایقی بالا می باشد دارای یک لایه نازک آلومینیم است. تعداد دور عایق قبلا محاسبه شده وبا حالت تخم مرغی در طول بوشینگ شکل داده میشود . پس از عایق بندی به این قسمت   اکتیو پارت  می گویند وبرای رطوبت زدایی آن را در کوره تحت وکیوم قرار میدهند تا اکتیو پارت کاملا خشک گردد.با توجه به اینکه کاغذ عایقی دارای یک لایه آلومینیمی نازک می باشد  بوزیکه پس از عایق پیچی لوله آلومینیم عایق پیچی شده دارای یک ظرفیت خازنی ناشی از لایه های آلومینیومی  نازک خواهد شد  این عمل پیچاندن کاغذ عایق دارای محاسبات مربوط به خودکه ازحوصله این بحث خارج می باشد.اکتیو پارت را داخل یک مقره که از پیش ساخته شده قرار می دهند  و به کمک متعلقات از دو طرف مقره پیچ نموده تا هیچ گون راه نفوذی نداشته باشد سپس آن را  وکیوم نموده تا هوای موجود درآن تخلیه گردد  بعد عمل تزریق روغن را انجام داده ومقداری گاز نیتروژن جهت عدم  ارتباط روغن با هوا در سطح فوقانی روغن نیز فرار میدهند البته نشان دهنده  میزان روغن نیز در قسمت بالای بوشینگ نصب میگردد
چون این بوشینگها دارای لوله آلومینیمی تو خالی هستند در هنگام نصب روی ترانسفورماتور سر خروجی سیم پیچ را از داخل آن عبور می دهند ودر قسمت بالای آن به کمک اتصالت محکم میشود طول لید را تقریبا برابر لوله آلومینیمی در نظر می گیرند تا پس از عبور از لوله و متصل به نوک بوشینگ حالت شل بودن نداشته باشد  زیرا در هنگاه اتصال کوتاه بر اثر تکان شدید این امکان وجود دارد که لید بریده شود.

اسلاید 9 :

قطعـات خطوط انتقال بـرق
این تصویر خط انتقال 400 کیلو ولت نشان می دهد
1- زنجیر مقره.
2- باندل 2 سیمه((در برخی موارد 4 سیمه)).
3- جدا نگهدارنه دو سیم از هم.
4-  سیم گارد.
5-  سه دسته سیم در یک طرف دکل. اکثر خطوط دو مداره
که هر کدام در یک طرف قرار دارند.
6- صفحه ای که نشان دهنده مشخصات دکل  و همچنین
هشدار دهنده در مورد خطرات ناشی از برق.
7- سیم خاردار برای جلوگیری از بالا رفتن غیر مجاز.

اسلاید 10 :


تجهيزات ويژه هرمتيك: 
-  روغن نما 
-  رله حفاظت هرمتيك 
-  فشار شكن 
-  نشانگر ميزان فشار و خلاء 
-  رله فشار ناگهاني 
-  دريچه تزريق گاز 
-  رله هاي چند كاره DMCR,DGPT2

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید