بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق حاضر به تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر اجراي شبکه هاي گاز رسانی خانگی و صنعتی در جزیره قشم به کمک مدل SWOT و SAFS پرداخته است.بدین منظور از طریق مطالعات کتابخانه اي و مصاحبه با نمونه مورد مطالعه، نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهاي این طرح شناسایی شد و بر اساس آن پرسشنامه اي طراحی و سپس با استفاده از مدل هاي تحلیلی SWOT و SAFS داده هاي حاصل از پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که با اجراي طرح گازرسانی به جزیره قشم، انرژي پایدار گاز طبیعی به عنوان انرژي پاك و زیرساخت ایجاد صنایع عمده فراهم خواهد شد. توسعه پیوسته و هرچه سریعتر این صنایع موجبات افزایش ارزش افزوده، کاهش بهاي تمام شده تولیدات، جابجایی نوع سوخت مصرفی از نفت به گاز در صنایع به عنوان انرژي و صرفه جوئی هاي عظیم ارزي در اقتصاد ملی و کلان کشور ایجاد خواهد شد.

واژههاي کلیدي: شبکه گاز رسانی، استراتژي، منطقه آزاد قشم.

-1 مقدمه

امروزه گاز طبیعی به عنوان سوختی تمیز و سازگاز با محیط زیست و یکی از عوامل مهم تولید در سبد انرژي مصرفی بیشتر کشورهاي جهان مطرح است. تقاضاي روز افزون جهانی براي مصرف گاز طبیعی باعث گردیده تا این حامل انرژي بعنوان انرژي قرن بیست و یکم مورد توجه قرار گیرد - عسکري، . - 1392توسعه صنعت گاز در ایران با انتقال گازهاي همراه نفت به شیراز آغاز شد. بعد از آن توجه به ارزش افزوده فراوان و قابلیت تبدیل گاز طبیعی به انواع کالاهاي با ارزش اقتصادي در بخش صنعت و پتروشیمی، نیاز روزافزون به گاز براي تامین انرژي و سوخت و همین طور ارز حاصل از فروش و صادرات جهت سرمایه گذاري و راه اندازي صنایع مادر و زیربنایی کشور اندیشه تمرکز بخشیدن به فعالیتهاي مرتبط با صنعت گاز را تقویت کرد و شرکت ملی گاز ایران بعنوان یکی از چهار شرکت اصلی وابسته به وزارت نفت جمهوري اسلامی ایران تاسیس گردید.

شرکت ملی گاز ایران با دارا بودن ظرفیت پالایش گاز به میزان 446 میلیون متر مکعب در روز و 28000 کیلومتر خطوط انتقال فشار قوي و پیش از 150 هزار کیلومتر شبکه توزیع، مصارف بخش خانگی/ تجاري 44 - درصد - ، نیروگاه ها30 - درصد - و صنعتی 26 - درصد - را تامین می کند. 660 شهر و 5700 روستا - حدود%76 جمعیت کشور - تحت پوشش گازرسانی قرار گرفته اند و سهم گاز در سبد مصرف انرژي فسیلی کشور به 61 درصد رسیده است. ایران در سالهاي آینده به یک مصرف کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان نیز تبدیل خواهد شد - سایت شرکت بازرگانی گاز ایران - .
بنابراین برنامه ریزي صحیح براي تأمین تقاضاي انرژي در آینده یکی از مهمترین چالش هاي پیش رو است.در این راستا این پژوهش به تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر اجراي شبکه هاي گاز رسانی خانگی و صنعتی در جزیره قشم به کمک مدل SWOT و ماتریس استراتژیک SAFS پرداخته است.

-2 متن یا بدنه اصلی مقالات

امروزه انرژي یکی از عوامل و ملزومات اساسی رشد و توسعه اقتصادي است. کشور ایران نیز از لحاظ ذخایر گاز طبیعی در رده بالایی قرار دارد وجود منابع غنی از چنین عامل مهم تولیدي، در صورت برنامه ریزي صحیح و هدفمند می تواند فرصت و مزیت بزرگی براي ایران محسوب شود. در زمینه انرژي گاز ایران چهارمین تولیدکننده در جهان می باشد. که هم اکنون 200 هزار کیلومتر خط لوله در شبکه گاز رسانی شهري و 32 هزار کیلومتر خطوط لوله پر فشار در کشور ایجاد شده که موجب شده یک شبکه قوي انتقال گاز بوجودآید - پایگاه اطلاع رسانی دولت - .

سیاست انرژي ایران براساس بهره گیري هر چه بیشتر از منابع گاز طبیعی و افزایش سهم گاز در سبد مصرفی حامل هاي انرژي از طریق توسعه ظرفیت تولید، توسعه شبکه هاي انتقال و گازرسانی و نیز ارتقاي جایگاه ایران در صادرات گاز به بازارهاي بین المللی شکل گرفته است تا از این رهگذر، صرفه جویی اساسی در مصرف نفت خام و فرآورده هاي نفتی مایع که می تواند درآمدهاي صادراتی کشور را افزایش دهد، حاصل شود - ناظمی، . - 1390 شرکت ملی گاز ایران به عنوان یکی از شرکت هاي معتبر در عرصه فعالیت هاي مربوط به صنعت گاز در جهان، علاوه بر فعالیت هاي داخلی و تامین سوخت صنایع، نیروگاه ها و بخش هاي خانگی- تجاري، در ابعاد بین المللی نیز داراي تحرکات وسیعی شده و برنامه ریزي هاي گسترده اي براي تامین بخش عمده اي از ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات و نیز سرمایه گذاري جهت رشد این صنعت داشته است. کاربرد گاز طبیعی به عنوان سوخت حرارتی تنها قسمتی از موارد متنوع کارآیی این ماده گرانقدر به شمار می رود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید