بخشی از مقاله

بررسی تاثیر امواج مایکروویو بر کنترل آفت شب پره هندي در محصول پسته


چکیده

شب پره هندي مهمترین آفت انباري پسته محسوب می شود. روش تیمار گرمایشی به کمک امواج مایکروویو در کنترل آفات انباري شیوه نوینی است که به سبب سرعت در اجراي کار و عدم به جا گذاشتن پسماندهاي مضر و مخرب محیط زیست به عنوان جایگزینی مناسب براي استفاده از سموم شیمیایی در عملیات آفت کشی محصولات کشاورزي معرفی شده است. در این تحقیق با قرار دادن محصول پسته آغشته شده به لارو سن پنج آفت شب پره هندي در یک موج مایکروویو مشخص، درصد مرگ و میر آفت و کاهش وزن محصول بررسی شد. نتایج نشان داد که درصد مرگ و میر آفت در زمان هاي 30، 40 و 50 ثانیه به ترتیب 63/33، 96 و 100 می باشد. اثر تیمار مایکروویو بر کاهش وزن محصول معنی دار بود بطوریکه این مقدار در زمان هاي 30، 40 و 50 ثانیه به ترتیب 0/036، 0/116 و 0/209 درصد (بر حسب وزن کل) بود. این تحقیق در بهار 1390 و در دانشگاه فردوسی مشهد صورت پذیرفت.

مقدمه

پسته یکی از مهمترین محصولاتی کشاورزي ایران است و اهمیت بسیار زیادي در بخش صادرات غیر نفتی کشور دارد. شب پره هندي مهمترین آفت انباري پسته می باشد به طوري که در تمام دنیا و ایران بخصوص در نواحی جنوبی در انبارهاي پسته شیوع دارد (باقري زنوز، .(1386 خسارت ایجاد شده توسط شب پره هندي عموما توسط لارو این حشره ایجاد می شود که این خسارات شامل: کاهش وزن مواد غذایی براثر تغذیه، کثیف جلوه نمودن موادغذایی در اثر تارهاي تنیده شده و بجا گذاشتن فضولات لاروها و همچنین تغییرات در طعم، بو، رنگ و درجه خلوص موادغذایی می باشد (باقري زنوز، .(1386 روشهاي شیمیایی مبارزه با آفات علاوه بر مزایایی غیرقابل انکاري که دارند بمانند آسان بودن انجام کار و هزینه عملیاتی کم، داراي معایبی نیز از قبیل: کندي در انجام عملیات، ایجاد پسماندهاي آلوده کننده محیط زیست و مخرب لایه اوزون و تاثیرات منفی روي کیفیت محصول می باشند.

آفت کشی به روش تیمار مایکروویو در محصولات کشاورزي به سبب خصوصیاتی از قبیل سرعت در انجام کار و همچنین نداشتن هیچگونه پسماند شیمیایی مضر و مخرب محیط زیست، جایگزین موثر براي روشهاي شیمیایی مبارزه با آفات است جلتتل ,؟غهص 2غه ؟غهحض. امواج مایکروویو موجهاي الکترومغناطیسی با فرکانس بالا می باشند که توسط مکنترون یا کلیسترون تولید می شوند. مواد دي الکتریک به مانند اغلب محصولات کشاورزي زمانیکه در یک موج مایکروویو قرار می گیرند به واسطه تمایل مولکولهاي آب به هم راستا شدن در جهت میدان و ایجاد اصطکاك درونی، تولید گرما می کنند. شروع گرمایش دو ماده غیر همگن در یک موج مایکروویو، با توجه به خصوصیات دي الکتریکی آنها متفاوت می باشد ج،تتل ,حet al ؟غه1ض. در سالهاي اخیر از روش تیمار گرمایشی مایکروویو به منظور جایگزینی ضدعفونی شیمیایی در کنترل آفات استفاده شده است. ایکدیالا و همکاران (1999) و زوبا و همکاران (2009) تحقیقاتی را در خصوص آفت کشی به روش گرمایش مایکروویو انجام داده اند. هدف از اجراي این پژوهش معرفی روشی نوین با خصوصیات مفید به منظور جایگزینی ضد عفونی شیمیایی براي کنترل آفات انباري می باشد.

مواد و روشها

این پژوهش به منظور بررسی تاثیر تیمار گرمایشی مایکروویو بر آفت شب پره هندي در محصول پسته انجام پذیرفت. به منظور انجام آزمایشات لارو سن پنج آفت شب پره هندي، به دلیل داشتن بیشترین مقاومت گرمایی در بین سنین مختلف لاروي جصتتل ,حet al غپکغلاپپض، در شرایط آزمایشگاهی پرورش داده شد. پسته خام مورد استفاده در این تحقیق از نوع رقم اوحدي بوده و از شهرستان زرند استان کرمان تهیه شده است. به منظور قراردهی مصنوعی آفت در محصول پسته، در هر آزمایش تعداد 20 لارو در یک ظرف محتوي حدود 50 عدد پسته قرار داده شد. تیماردهی محصول در یک دستگاه آون مایکروویو ال جی مدل لتکزسًع با مشخصات فنی 2450 مگاهرتز بسامد و توان بیشینه 900 وات انجام پذیرفت. درصد مرگ و میر محصول آفت زده در 3 زمان 30، 40 و 50 ثانیه و 3 تکرار و در هر تکرار به تعداد 20 لارو در مایکروویو با توان 900 وات مورد آزمایش قرار گرفت. درصد کاهش وزن محصول پسته به عنوان یکی از پارامترهاي کیفی محصول در 3 زمان 30، 40 و 50 ثانیه و در سه تکرار از طریق طرح آزمایشی کاملا تصادفی بکمک نرم افزار جامپ (تحخ ژعپ) بررسی شد. بدین منظور در هر آزمایش میزان 100 گرم محصول مورد تیماردهی قرار گرفت و سپس تغییرات وزنی آن (نسبت کاهش وزن به وزن اولیه) ثبت شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید