بخشی از مقاله

چکیده

حفظ امنیت و اقتدار ملی در سایه طراحی و اجرای پروژههای نظامی گوناگون رقم میخورد و حال-اینکه با توجه به محدودیت بودجه دفاعی، برخی از پروژههای نظامی با مشکل کمبود منابع مالی لازم، مواجه میباشند. تأمین مالی سندیکایی و مشارکتی که ازجمله منابع مالی خارج از بودجه در تأمین مالی پروژههای نظامی میباشد، تا حدی میتواند این مشکل را برطرف نماید .

در تأمین مالی سندیکایی، متولی پروژه نظامی به یک بانک مراجعه و آن بانک سندیکایی از بانکها را برای اعطای وام گرد هم میآورد و هریک از بانکهای وامدهنده، در یک رابطه قراردادی مستقیم با وامگیرنده قرار میگیرند. در تأمین مالی مشارکتی، بانک اصلی بهتنهایی تمامی مبلغ وام را در اختیار متقاضی قرار میدهد و متعاقباً به صورت جداگانه درصدهایی از مبلغ وام را به سایر بانکهای مایل به مشارکت واگذار میکند. لذا بانک-های مشارکتکننده در رابطه قراردادی مستقیم با وامگیرنده قرار نخواهند داشت.

استفاده از این تسهیلات کلان بانکی، مستلزم ایجاد زیرساختهای حقوقی و اقتصادی در حوزه دفاع بوده که ناظر به تنظیم مقررات ضمانت دولتی از تسهیلات سندیکایی و مشارکتی دفاعی، تدوین برنامه راهبردی جامع در تأمین اقلام دفاعی، تنظیم نظام جامع آفست دفاع، تشکیل شرکتهای پیمانکاری دفاعی، برونسپاری پروژههای نظامی و واگذاری مالکیت برخی از پیمانکاران دفاعی، میباشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید