بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش قانون بر قانون پذیری کودکان پیش دبستانی2 در سال 94 در شهر مشهد اجرا شد . چون بسیاری از مسائل قانون گریزی افراد در بزرگ سالی ریشه در عدم آموزش قانون در دوره کودکی دارد .

روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی وجامعه ی آماری آن کودکان پیش دبستانی بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای،یک مرکزانتخاب وتعداد 28 نفر ازکودکان 5 ساله پسر ودختر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد مطالعه قرار گرفتند. ابتدا پیش آزمون اجرا و 5 جلسه آموزش قانون داده شد. وسپس آزمونمجدد بعمل آمد داده های جمع آوری شده با استفاده ازواریانس و مقایسه میانگین ها مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
نتایج بدست آمده، نشان داد آموزش قانون به کودکان باعث افزایش قانونمداری آنها می شودکه می تواند در موفقیت آینده آنها موثر باشد.

مقدمه

تحقیقات نشان می دهد که قسمت اعظم نگرش های کسب شده در دوران کودکی ، شخصیت، بنیادهای اعتقادی ، اخلاقی و ارزشی او را در سال های بعد یعنی بزرگسالی شکل میدهد. سالهای اولیه زندگی بهترین دوران بوده و اثر تربیتی آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند. مفاهیم اولیه زندگی و اطلاعات ومعلومات کودک در این دوره بذرهایی هستند که در ذهن وی کاشته و درآینده ثمره ای شیرین از خود بر جای می گذارد و در شکل گیری زندگی او وتعیین سرنوشت وی وجامعه موثر خواهد بود.به همین دلایل دوره ی پیش دبستانی، اولویتی اساسی در نظام آموزشی تحول گرای کشور دارد.

اهمیت موضوع این است که اگر کودکان در این دوره آموزشهای قانون را نهادینه و درونی کنند در بزرگسالی نیز قوانین را رعایت خواهند کرد و هرگز حقوق دیگران را زیر پا نمی گذارند.

اکنون مساله ی که با آن مواجه هستیم این است که بسیاری از همین افراد که از دستگاه تعلیم و تربیت خارج شده اند متاسفانه قانون را زیر پا می گذارند و بخش عظیمی از معضلات جامعه، قانونگریزی وقانون شکنی است .

در این پژوهش به دنبال این برآیند هستیم که آموزش قانون در کودکان تا چه اندازه در قانونمداری آنها نقش دارد و این قانونمداری تا حد زیادی می تواند ، سلامت فردی وجامعه آینده ی او را تامین نماید کلاپارد معتقداست، برای یادگیری هرچیزی، مراحل خاص وحساسی وجود دارد که ما نباید آن فرصت را از دست بدهیم مونته سوری در تربیت از روش منطقی جزء به کل و از ساده ترین محسوسات شروع می کرد و برای پرورش حواس کودکان، انواع وسایل رادراختیار آنان قرار می داد. دکرولی معتقد بود برای پرورش کودکان باید حس وحرک

ت با هم هماهنگ باشد.جان دیوئی می گوید یک کودک پیش دبستانی باید به صورت بهینه از خیال پردازی و تخیلات خود در راستای اهداف آموزش استفاده کندتا خیالبافی مفید باشد. به گفته پیاژه، کودکان به هنگام بازی تجربه کسب می کنند ، ادارک و تصور خود را رشد داده و به ساختن مفاهیم در ذهن و روان خود می پردازند.

روش:

این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود و به منظور شناسایی تاثیر آموزش قانون بر کودکان پیش دبستانی در سال تحصیلی 94-95 در شهر مشهد اجرا شد .
نوع و طرح پژوهشی :

در این پژوهش از روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه استفاده شد .

جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری : جامعه ی آماری کودکان پیش دبستانی 2در شهر مشهد بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، یک مرکز آموزشی پیش دبستانی2 انتخاب وتعداد 28 کودک 5 ساله ی پسرودختر مورد مطالعه قرار گرفتند .

ابزار پژوهش:

پرسشنامه ی محقق ساخته بود که بطور آزمایشی در گروهی از کودکان اجرا وروایی و پایایی آن به تایید دو نفر از اساتید پژوهشگر رسید.سپس در این پژوهش اجرا شد .

شیوه اجرا :

ابتدا پیش آزمون از کل گروه به عمل آمدو داده ها برای مقایسه بعدی نگهداری شدندسپس5 جلسه آموزش قانون به کودکان انجام شد وپس آزمون به عمل آمد. در پایان نتایج داده های دو بار آزمون با هم مقایسه شدند و تفاوت آنها محاسبه گردید. پژوهش چندانی در این زمینه انجام نشده و در این مطالعه به دنبال آن هستیم که با آموزشهای مناسب ، قانونمداری را در وجود کودکان نهادینه کنیم.

روش تجزیه و تحلیل داده ها:

داده های جمع آوری شده با استفاده از واریانس و مقایسه میانگین ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج:                            
یافته های توصیفی:                            
باتوجه به اعداد بدست آمده و مقایسه میانگین ها، نتایج جدول نشان می دهد که آموزش قانون به کودکان باعث افزایش قانونمداری، رعایت حقوق دیگران و رعایت قوانین بازی در مهد کودک شده و آموزش در این دوره می تواند زیر بنای رشد اجتماعی کودک در سالهای آینده باشد. بسیاری از بزهکاریها در اجتماع ناشی از خروج زود هنگام افراد از سیستم تعلیم وتربیت و نیز عدم آموزش صحیح قانونمداری در دوره قبل از مدرسه اتفاق می افتد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید