بخشی از مقاله

چکیده

از آنجا که اشتهای جهان امروز برای تولید انرژی از منابع تجدید پذیر و غیر تجدید پذیر زیاد است و از آنجا که جهان با مشکل افزایش بیش از حد جمعیت روبروست ، برای فرار از اثر انتشار گازهای گلخانه ای، دفع زباله های الکترونیکی و تولید مواد سمی روش هایی وجود دارد که در آن فناوری سبز مکملی برای فناوری اطلاعات می باشد.

فناوری سبز تاثیر بسزایی در کاهش هزینه تجهیزات اولیه و از همه مهمتر انرژی مصرفی داراست به طوری که در جوامع پیشرفته غربی به شدت به اجرای آن ممارست ورزیده و سعی دراجرای آن در سیستم های پیشرفته خود دارند. در مقاله مربوطه به استفاده بهینه از برخی سرویسهای فناوری اطلاعات مانند دیتاسنترها, سرویسهای نرم افزاری و سخت افزاری و روش تامین برق مصرفی آنها و کاربرد بانکداری الکترونیکی در کاهش مصرف انرژی پرداخته می شود.

در این نوشتار براساس مبانی نظری و مطالعهای مقالات مربوط به این موضوع به بررسی نقش فناوری اطلاعات سبز در مصرف انرژی - با رویکرد بانکداری الکترونیک - با استفاده از روش اسنادی و کتابخانهای پرداختهایم. در این مقاله سعی شده به این سوال پاسخ داده شود که آیا فناوری اطلاعات سبز در بهبود مصرف انرژی موثراست؟ نتایج این پژوهش بیانگر این مهم است که با پرداختن به فناوری اطلاعات میتوان از روش های سنتی به روشهای جدید در کاهش هزینهها و بهبود خدمات و کاهش زمان خدمات، میتوان گامهای موثری را پیمود.

مقدمه

فناوری اطلاعات و ارتباطات ، به روز ترین علم و صنعت در کل دنیا به شمار می رود و طبیعی است که به دلیل داشتن میلیون ها کاربر ناخواسته در سراسر دنیا - همان کاربران عادی اینترنت - پیشرفت شایانی در عرصه ارتباطی و به روزرسانی داده داشته است . اما ساخت یک فناوری و گسترش آن بطور همه گیر آن هم در سراسر دنیا نیاز به داشتن ابزارهایی است که ناخودآگاه شمار بسیار بالایی پیدا می کنند و تولیدات کارخانه ها برای رواج دادن این علم به کمک تولید این ابزارها رو به فزونی است .

همواره هر صنعتی که وارد چرخه اقتصاد کشور می شود دارای مزایای بسیاری است ، اما اگر زیان های آن صنعت نادیده درنظر گرفته شود، پس از گسترش چشم گیرش، شاهد افزایش زیان ها و خسارات آن نیز خواهیم بود و حتی ممکن است که درنظر نگرفتن آینده و خطرات احتمالی ناشی از آن صنعت ، و نیز ناآگاهی در برخورد با حوادث ناگهانی آن، خسارات جبران ناپذیری را وارد می سازد.

به عنوان مثال همین رایانه ای که امروز در اکثر خانه های شیشه ای و فلزی که بیشتر کارخانه ها برای ساخت آنها از طبیعت بهره می گیرند.بریدن درخت ها و مصرف بسیار زیاد آب، دود کارخانه های تولید اشیای پلاستیکی مثل بدنه مانیتورها و موس ها و کیبورد ها و تولید گازهای مضر برای طبیعت مانندگازهای گلخانه ای و تخریب لایه های جوی، افزایش نخاله های قطعات الکترونیکی و دشواری بازیافت آنها از عمده مشکلات ایجاد شده توسط این صنعت هستند.

متاسفانه کیفیت کم این ابزار ها باعث شده که عمر آنها کاهش یابد و در نتیجه زباله های الکترونیکی که بازیافت طبیعی آنها میلیاردها سال به طول می انجامد، از مضرات این فناوری هستند. گیرین آی تی ، فناوری جدیدی است که درواقع مکمل صنعت فناوری اطلاعات است و اشاره به مطالعات و فعالیت هایی در زمینه بهبود مصرف انرژی در برابر زیان های فناوری اطلاعات دارد. امروزه مصرف روزافزون کاغذ در کشور و در پی آن، ایجاد فشار بیش از حد بر جنگ لها و محیط زیست در سطح جهان، خود دلیلی بر ایجاد بار مالی بر دولت ها گردیده است که توجه و اهتمام به صرف هجویی و اصلاح الگوی تولید و مصرف در این بخش برای تعدیل روند استفاده های افراط آمیز و بر خلاف اهداف توسعه پایدار، ضروری می باشد. از جمله پیامدهای منفی که در صورت عدم توجه و تغییرات اساسی در این حیطه به وجود خواهد آمد، با توجه به مصرف 600 هزار تنی کاغذ در کشور ایران که 90 درصد آن از طریق واردات و با صرف هزینه ای معادل یک میلیون و دویست هزار ریال - - 1200000 برای هر تن صورت م یپذیرد، می توان به تخریب بیش از حد جنگ لها- با مصرف 3 تا 6 متر مکعب از تنه درختان، به ازاء هر تن تولید خمیر کاغذ- و آثار سوء و مخرب دیگر این جنگل تراشی ها اشاره نمود.

علی رغم تمامی پیشرفتها و دستاوردهای نوین بشر امروز در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کاغذ هنوز جایگاه سنتی خود را در عرصهها و شئون مختلف زندگی حفظ کرده و به عنوان کالایی استراتژیک در سامانههای اداری، آموزشی، علمی، فرهنگی و اطلاعرسانی جوامع بشری و به خصوص بنگاههایی همچون بانک ها نقش بیبدیلی ایفا میکند. وابستگی صنایع تولید کاغذ کشور به درختان جنگلی به عنوان منبع اصلی تأمین ماده اولیه، کمبود منابع جنگلی و فقر سرانه جنگل در کشور از و میزان تقاضا و نیاز فزاینده کشور به کاغذ، لزوم توجه به دستاوردهای جدید بانکداری الکترونیک به سهم خود میتواند نقشی بهسزا در حفظ و صیانت از جنگلها و حفظ محیط زیست داشته باشد. با توجه به محدود بودن ذخایر منابع انرژی، تخصیص اقتصادی آن ها از جمله مواردی است که در تمامی صنایع مورد توجه قرار میگیرد.

در عرصه فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات سبز مشاور پیشرو در ارائه اطلاعات پایدار است، که از جمله اهداف آن به حداکثر رساندن بهرهوری انرژی در طول عمر محصول، و ترویج بازیافت و میباشد. مصرف بهینه انرژی، شامل مجموعهای از فعالیتهایی است که هدف آن کاهش میزان مصرف انرژی برای تامین کالاها و خدمات است. یکی از راهبردهای فناوری اطلاعات سبز، نحوه مدیریت منابع در میان درخواستکنندگان خدمات است، به طوری که میزان مصرف انرژی توسط دستگاهها و همچنین انرژی لازم برای خنک نگهداشتن آنها با مدیریت کارآ این منابع به حداقل برسد. تکنولوژیهایی گوناگونی در این عرصه مورد استفاده قرار میگیرد که موجبات دگرگونی در چشمانداز فناوری اطلاعات و همچنین تغییرات اساسی در زیرساخت سازمان را فراهم میکند.

از آن جمله میتوان به تکنولوژی مجازی سازی اشاره کرد. شیوههای مختلفی برای مدیریت نحوه توزیع مطرح شده است که هر کدام توانستهاند تا حدودی کاهش مصرف انرژی را به ارمغان آورند، در این مقاله علاوه بر ارائه راهکارهای رسیدن به فناوری اطلاعات سبز و اشاره به مزایای آن، با استفاده از شبیه سازکلود آنالیست - - Analyst s Cloudفنشان داده شده است، که هر چه بیشتر از تکنولوژی مجازیسازی استفاده شود، زمان پاسخ و پردازش بیشتر بهبود مییابد، در نتیجه مجازیسازی به عنوان یکی از استراتژیهای رسیدن به فنآوری اطلاعات سبز محسوب میشود. یکی از چالشهای داخلی و خارجی که شرکتها و مراکز کسب و کاردر آیندهای نه چندان دور با آن مواجه خواهند شد، برقراری بستری برای ایجاد محیط فنآوری اطلاعات سبز می باشد.

فشارهای خارجی، شامل تقاضای مشتریان و هدایت شرکتهایی است که نقش آنها در راه پایداری محیطی، همراه با چهارچوبهای دولتی است که راهی را برای تنظیم رفتار پایدار توسعه کسب و کار را جستجو میکند. فشارهای داخلی نه تنها شامل تقاضای ذینفعان و کارمندان میباشد، بلکه مسئولیتهای اجتماعی و محیطی را نیز شامل می شود. این فشارهای داخلی و خارجی در شروع به کار پیادهسازی زیرساخت فنآوری سبز همگرا میشوند، که افزایش مزیت رقابتی سازمان و تحقق چشمانداز مالی آن را به همراه دارد. چنین اقدامی منجر به استفاده کارآ از منابعی است که در راستای تحقق نیازهای مشتریان است.

از جمله ابعاد بهینه سازی انرژی، افزایش آگاهی وایجاد فرهنگ صحیح و در نتیجه مدیریت صحیح انرژی است. محدودیت در منابع تجدیدپذیر، هزینه بالای انواع مختلف انرژی، آلودگی زیست محیطی و بحران های انرژی و همچنین افزایش اهمیت مفهوم توسعه پایدار که هدف غایی تمامی جوامع میباشد، از دلایل اصلی توجه روز افزون به مباحث مدیریت انرژی بوده وکلیه سازمان ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی جهت حفظ جایگاه خویش در جامعه نیاز به افزایش بازده وکاهش هزینهها در تمامی سطوح سازمانی دارند.

فناوری اطلاعات سبز چیست ؟

فناوری اطلاعات سبز روشی است برای حفظ انرژی و استفاده بهینه از تمامی سرویسهای فناوری اطلاعات مانند دیتاسنترها , سرویس های نرم افزاری , ارتباطی و روش تامین برق مصرفی آنها که هر کدام به تفضیل مطرح می گردد.

استراتژی های فنآوری سبز با هدف بهینه سازی مصرف انرژی

همانطور که میدانیم بهینه سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و بکارگیری روش ها و سیاست هایی در مصرف درست انرژی با به کارگیری پیشرفته ترین تکنولوژی ها و استفاده از علوم نوین مدیریت مصرف می باشد که متضمن بیشترین بازدهی از کمترین میزان انرژی است. بگونهای که از نقطه نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید