بخشی از مقاله

چکیده

افزایش نگرانی و آگاهیهای عمومی نسبت به سلامت و حفاظت از محیط زیست منجر به این شده که مصرف کنندگان در خریدهای خود مسائل زیست محیطی را مدنظر قرار داهند. همزمان با افزایش اهمیت مسائل محیطی در میان مصرف کنندگان، شناخت عوامل موثر بر قصد و تمایل خرید آنها به محصولات سبز توسط مصرف کنندگان ضروری بنظر میرسد.

هدف این تحقیق " بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی سبز بر فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان " روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی - کاربردی بوده است.جامعه آماری این تحقیق شامل مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف گیاهی در شهرستان ساوه می باشد. برای انتخاب نمونه چون حجم جامعه مورد نظر زیاد است از فرمول کوکران استفاده شده است و 384 نمونه مورد پژوهش را به عنوان نمونه انتخاب نموده ایم.

ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استانداردبوده که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.943 بدست آمده است که نشانگر تائید پایایی پرسشنامه مورد نظر می باشد.. نتایج پژوهش نشان دادند که بین ابعاد آمیخته بازاریابی و فرایند خرید محصولات سبز تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد .

مقدمه

در بازاریابی پیچیده و رقابتی فعلی، کسب شهرت و اعتبار بسیار دشوار و از دست دادن آن بسیار آسان است. شرکتهای درونگرا، نسبت به تحولات سریع بازار، رقبا، نظام توزیع، رسانههای جمعی و فناوریهای جدید، علائق و سلیقههای مشتریان و انتظارات آنها از محصولات شرکت بینش و آگاهی لازم را بدست نمیآورند و از تحولات موجود در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده نمیکنند.

از طرف دیگر شرکتهای برونگرا، شرکتهایی هستند که در پی تأمین رضایت مشتریان هستند. رسالت واقعی واحدهای بازاریابی آنها درک نیازها و خواستههای مشتریان و ارائه راهکارهایی برای تولید محصولاتی متناسب با آن نیازها و خواستههاست. شرکتهای برونگرا شرکتهایی هستند کهصرفاً به دنبال فروش نیستند، بلکه به دنبال رضایت بلندمدت مشتریان از طریق ارائه محصولاتی با کیفیت برتر همراه با نیل به اهداف بلندمدت و حیات مستمر خودشان هستند .

بازاریابی یک وظیفه مدیریتی است و بر رسیدن به اهداف مشتریان در کنار رسیدن به اهداف سازمان تأکید دارد. بازاریابی با درک نیازهای مشتریان، توسعه محصولات و خدمات برای رفع این نیازها، قیمت گذاری کارای محصولات و خدمات، اطلاعرسانی به مشتریان در مورد قابلیت دسترسی به این محصولات و خدمات، تحویل کارا و اطمینان از رضایتمندی در طول و بعد از فرآیند مبادله همراه است.

بنابراین بازاریابی باید یک جزء ضروری در شرکتها باشد. درواقع مفهوم آمیخته بازاریابی، مسیر عملکرد سازمان را با استفاده از یک سری متغیرهای قابل کنترل در محیطی که عوامل غیرقابل کنترل زیادی دارد - بازار خارجی - ، مشخص میکند. از سوی دیگر امروزه بازاریابی علاوه بر سودآوری و فروش، نگران سلامت مصرف کننده نیز می باشد. اما پویایی و رقابت شدید و افزایش نگرانی نسبت به محیط زیست و همچنین مقررات دولتی و افزایش آگاهی مصرف کنندگان، شرکت ها را بر آن داشت که در سلامت جسمانی و روانی و پاکیزگی محیط مصرف کنندگان نیز تأمل کنند.

آمیخته بازاریابی
عناصر آمیخته بازاریابی مجموعه ای از متغیرهای بازاریابی قابل کنترل است که شرکت آنها را برای نیل به اهداف بازاریابی در بازار هدف و برای ایجاد واکنش مورد نیاز خود ترکیب می کند . این ترکیب شامل هر نوع اقدامی است که شرکت بتواند برای کالای خود و به منظور تحت تأثیر قرار دادن تقاضا انجام دهد.معمولاً این عناصر را تحت عنوان 4p می شناسند که عبارتند از محصول1،قیمت2، توزیع 3، ترفیع.4 این عناصر اساس فعالیت بازاریابان را تشکیل می دهد

در آمیخته بازاریابی قیمت عبارت است از مبلغی که بابت محصول یا خدمت به حساب شخص یا سازمان منظور می شود. از دیدگاهی گسترده تر، قیمت برابر است با مجموع ارزشهایی که مصرف کننده در ازای بهره مند شدن از مزایای حاصل از داشتن یک قلم محصول یا یک خدمت از دست می دهد - کاتلر و آرمسترانگ،. - 1385 تبلیغات و یا ترفیع در آمیخته بازاریابی عبارت از ایجاد ارتباط با مشتری جهت مطلع کردن و تأثیرگذاری بر روی نگرش و رفتار وی می باشد.تبلیغات هر گونه ارائه و عرضه ایده ها، کالاها یا خدمات که یک واحد تبلیغاتی، فرد یا موسسه مشخص ارائه می نماید که مستلزم پرداخت هزینه می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید