بخشی از مقاله

چکیده
صدمات اجتماعی به عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را برهم می زنند و هنجارها و قواعد آن را مورد تعرض قرار می دهند بسیار حائز ارزش می باشند. چراکه افزوده شدن ناهنجاری ها نشانه ایی از وجود بحران در سطح آن جامعه محسوب می شود و نظم اجتماعی و افراد جامعه را تهدید می نماید. همه جوامع متناسب با شرایط حاکم و فرهنگ، با انواعی از مشکلات مواجه است که تاثیراتی بر روی فرآیند رشد آن جامعه دارد و در کنار آن نیز عوامل مختلفی در بوجود آمدن معضلات و آسیب های اجتماعی نقش دارند که لازم است برای از بین بردن و مبارزه با این آسیب ها، در گام نخست زمینه های بوجود آورنده معضلات و آسیب های اجتماعی را بشناسیم. با گسترش انقلاب صنعتی و بزرگ شدن دامنه نیازمندیهای انسان و به دنبال آن احساس ناکامی و محرومیت از خواستهها موجب گسترش اعتیاد، فساد، دزدی، انحرافات جنسی و سایر آسیبها شده است.

خیلی از این آسیبها در دوره های مختلف وجود داشته اما در هر دوره برخی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردارند و برخی زاده یک دوره خاص هستند. در این میان شناسایی عوامل زمینه ساز آسیب های اجتماعی برای مقابله بااین آسیب ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

کلمات کلیدی: آسیب های اجتماعی ، نهادهای حکومتی ، نقش قوانین
مقدمه

افزایش آثار جرایم و گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه ما, همواره بحث ها و تحلیل های کارشناسان مسائل اجتماعی را به دنبال داشته است این مسائل که از ابعاد مختلف قابل بررسی است مباحث روز مطبوعات و رسانه های گروهی و چند گاهی موضوع نشست ها و همایش ها را به خود اختصاص داده است یکی از معضلات دستگاه قضایی که محصول گسترش آسیب های اجتماعی است افزایش پرونده های کیفری است.این افزایش از جهت نوع جرایم و سن و شاخص های دیگر برای بررسی بزهکاری متغیر و قابل توجه است که امروزه نتیجه بررسی های کارشناسی به منظور تعیین علل و عوامل ارتکاب جرم از علل اساسی بسیاری از موارد بزهکاری اعلام مینماید.

برای مقابله با افزایش جرایم و رفع آسیب های اجتماعی, موضوع پیشگیری به عنوان وسیله موثر مطرح می شود واین موضوع سوال اساسی این است راهکارهای قانونی و عملی پیشگیری از جرم و پیشگیری اجتماعی انواع آسیب ها چیست و قوانین چه نقشی در این زمینه خواهند داشت.

سوالات
B1مفهوم آسیب اجتماعی چیست و عوامل زمینه ساز آن چه مواردی است؟

_2نقش قوانین جاری در پیشگیری و مواجه با این آسیب ها چیست؟

B1عوامل متعدد درونی و بیرونی می توانند زمینه ساز آسیب های اجتماعی باشند.

B2 جامعه با ایجاد قوانین و مقررات می تواند در مقابله و پیشگیری از بروز این آسیب ها نقش به سزایی داشته باشد.

جهت گردآوری و تحصیل اطلاعات، روش کتابخانه ایی است و اطلاعات مورد نظر به صورت فیش برداری تهیه شده و در مرحله نگارش مورد استفاده قرار می گیرد و از جهت تدوین و تحلیل اطلاعات، روش تحلیلی و استنباطی است که اطلاعات مورد نظر تحلیل و بررسی می شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید