بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله هدف اصلی بررسی پارامترها اقلیمی موثر در طراحی نمای ساختمانهای بلند مرتبه در اقلیم سرد و خشک - تبریز - و در راستای استفاده از مصالح با دوام بیشتر نما در برابر عوامل جوی و اقلیمی و حتی بهینه سازی مصرف انرژی است. در این راستا از تحقیق میدانی و مقایسه نمونه های اجرا شده گرد آوری گردیده است . در این مقاله نوع مصالح بکار رفته در نمای ساختمانهای بلند مرتبه در اقلیم سرد و خشک مورد بررسی قرار گرفته است.

مقدمه

طراحی و تزئینات اجرایی ساختمان ، یک سری از وظایف پیچیده ای است که توسط قشر وسیعی از متخصصان ، به عهده گرفته شده است. معماران ، مهندسان سازه ، طراحان داخلی ، تکنولوژیست ها و نقشه برداران ، همگی کم و بیش با نتایج مرتبط با طراحی ، تکنولوژی و مدیریت ساختمان ، سرکار دارند . افراد حرفه ای به فهمیدن ارتباط بین مصنوعات ، طراحی جزئیات و مونتاز ، نیازمندند ، به طور خلاصه ، توانایی به کاربردن تکنولوژی های در درسترس و مدیریت فرایند ساخت ، برای تضمین کیفیت یک محصول - ساختمان - ، است . یکی از مهم ترین چالش های کاری برای گروه طراحی و پیمانکار، دامنه وسیع مصالح ، محصولات و راه حل های سازه ای و سبک های معماری هستند که باید مورد تصمیم گیری و انتخاب ، قرار گیرند . - درکی، - 1386 نماهای خارجی در تعیین زیبایی مورد انتظار از ساختمان ، مهم هستند.نماهای خارجی همچنین در خصوص جزئیات و هوازدگی ساختمان در آینده نیز اهمیت دارند. بنابراین ، کیفیت مصالح مورد استفاده برای نماهای خارجی و همچنین شیوه ای که آن ها در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، تعیین کننده دوام معماری ساختمان خواهد بود. - درکی، - 1386

روش تحقیق

روش تحقیق مقاله حاظر ، بیشتر روش تحلیلی و توصیفی بوده و اطلاعات آن به شیوه استفاده از منابع و اطلاعات و بررسی نماهای سطح شهر تبریز بوده است.

-1نما نما در لغت نا مه دهخدا به معنای صورت ظاهری هر چیزی ، آنچه که در معرض دید و برابر چشم است.آنچه از بیرون سوی دیده می شود. منظره خارجی بنا ، عمارت و قسمت خارجی ساختمان است - دهخدا،. - 1384 سطوح تشکیل دهنده هر بدنه، نما نامیده می شود که پوسته های ظاهری هر بنا یا ساختمان را تشکیل می دهد. - پاکزاد، - 1386 -2اقلیم سرد و خشک -1-2ویژگی های بومی مناطق سرد دوسلسله جبال البرز و زاگرس نواحی مرکزی ایران را از دریای خزر در شمال و جلگه بین النهرین در غرب جدا می کنند . کوهستان های غربی که دامنه های غربی رشته کوههای فلات مرکزی ایران و سراسر کوههای زاگرس را در بر می گیرد از مناطق سردسیر کشور به شمار می آیندکلیات آب و هوایی این منطقه به شرح زیر می باشد:

•سرمای شدید در زمستان و هوای معتدل در تابستان   کسمائی - 13:1387

•اختلاف بسیار زیاد درجه حرارت هوا بین دمای شب وروز
•بارش برف سنگین

•رطوبت کم هوا میانگین دمای هوا در گرم ترین ماه سال در این اقلیم بیش از 10 درجه سانتی گراد و متوسط دمای هوا در سردترین ماه سال

کمتر از -3 درجه سانتی گراد می باشد.نوسانات دمایی در طی شبانه روز نیز در نواحی کوهستانی بیشتر است . در این اقلیم دره ها در فصل تابستان بسیار گرم و در زمستان معتدل اند . مقدار تابش آفتاب در فصل تابستان در این منطقه زیاد و در زمستان بسیار کم است . زمستان ها طولانی ، سرد و سخت بوده و تا چند ماه از سال ، زمین پوشیده از یخ ، و بهار کوتاه مدت است و زمستان و تابستان را از هم جدا می کند. سرما از اوایل آذر ماه شروع می شود و کم و بیش تا اواخر فروردین ادامه می یابد .در این نواحی ، میزان بارندگی در تابستان کم و در زمستان زیاد است و بیشتر به صورت ریزش برف می باشد.

-3فرم بنا در مناطق سردسیر - شهر تبریز - برودت بسیار زیاد هوا در بخش عمده ای از سال ، در نواحی سرد و کوهستانی باعث شده است تا حداکثر استفاده از تابش آفتاب ، بهره گیری از نوسان روزانه دما ، حفظ حرارتی و جلو گیری از باد سرد زمستانی در فضاهای مسکونی امری ضروری گردد . لذا فرم بنا در جهت مقابله با سرمای شدید طراحی و اجرا می شود .

یافته ها

مشخصه های فنی نمای ساختمان:
1.    عایق بودن نسبت به سرما و گرما: مصالح مختلف ساختمانی ضریب انتقال حرارت و ظرفیت گرمایی ویژه مختلفی دارند و در نتیجه عملکرد حرارتی متفاوتی خواهند داشت. یک سیستم نمای موفق، نمایی است که زیبایی و بهرهوری انرژی را باهم داشته باشد. داشتن نمایی که عملکرد حرارتی خوبی داشته باشدمستقیماً مصرف انرژی را تحت تأثیر قرار میدهد لذا در نمای ساختمان، استفاده از مصالحی که ضریب انتقال حرارتی کمتری دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.
2.    عایق بودن نسبت به صوت: نمای ساختمان میتواند به عنوان یک عایق صوتی ایدهال و مناسب عمل کند. توجه به این ویژگی به خصوص برای ساختمانهایی که در شهرهای بزرگ صنعتی و تجاری و یا در کنار مسیر گذراصلی واقع شدهاند از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد.

3.    مقاومت در برابر زلزله
4.    مقاومت در برابر ضربه

5.    مقاومت در برابر یخزدگی

6.    مقاومت در برابر آتشسوزی

7.    مقاومت در برابر جداشدن و افتادن از نما

8.    سبک بودن

9.    قابل اجرا بودن در ساختمانهای مرتفع
.10 نمای هر ساختمان به عنوان عنصری از نمای مجموعه شهری: ما در فضای شهری با یک ساختمان روبهرو نیستیم، در واقع هر ساختمان جزئی از فضای شهری محسوب میشود که نمای آن بر فضاهای عمومی تأثیرگذار است و زیبایی آن منوط به هماهنگی با سایر عناصر آن مکان است.

.11 زیبایی نما: زیبایی جزء جداییناپذیر هر نما می باشد. همچنین زیبایی و چگونگی نما معرف هنر و کیفیت کار مهندس معمار و طراح ساختمان نیز می باشد.

.12 نمای ساختمان و شرایط محیطی: نمای هر واحد مسکونی بسته به شرایط محیطی از جمله آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلایندههای هوا در مناطق مختلف، متفاوت میباشند . مصالحی که در نماهای شهرهای بزرگ و صنعتی که آلایندگی بالایی دارند، به کار میروند در مقایسه با مصالح کاربردی برای نمای شهرهای کوچک که هوای پاک دارند متفاوت است. همچنین نمای ساختمان در مناطق سردسیر به لحاظ میزان مقاومت در برابر یخزدگی یا عایق بودن نسبت به سرما و گرما با نمای قابل کاربرد در مناطق گرمسیر متفاوت میباشد.
.13 قیمت تمام شده نما: یکی از شاخصههای بسیار مهم در انتخاب نما، قیمت تمام شده آن است. هرچه قیمت نما افزایش یابد، قدرت خرید کاهش یافته و دایره مصرفکنندگان آن نما محدودتر خواهد شد.

.14 سرعت اجرای نما: با توجه به اینکه طولانی شدن در بهرهبرداری از هر پروژه ساختمانی میتواند عامل افزایش هزینهها و افت ارزش پول شود، لذا سرعت در اجرای نما بسیار مؤثر خواهد بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید