بخشی از مقاله

چکیده:

معاهده همکاری ثبت اختراع که اکنون 151 کشور عضو آن هستند و شامل کلیه کشورهای صنعتی و توسعه یافته جهان می شود، مزایای بسیاری را برای صاحبان کالاهای با فناوری برتر که بازار فروش جهانی دارند به ارمغان می آورد. این معاهده باعث می شود شرکت ها مسیر رقبا را برای ورود به بازار با فناوری های مشابه دشوار نمایند. کشورهای صنعتی دنیا در ثبت اختراعات خود در این معاهده که دفتر اصلی آن در سازمان جهانی مالکیت فکری واقع شده است از یکدیگر پیشی می گیرند و وایپو سالانه گزارشی را از متقاضیان ثبت اختراعات در این معاهده و تکنولوژی های ثبت شده ارائه می دهد. در این مقاله با بررسی ملیت کشورهایی که بیشترین تقاضا را برای ثبت در این معاهده ارائه داده اند و آمار ارائه شده توسط بانک جهانی در خصوص کشور هایی که بیشترین صادرات محصولات با فناوری برتر - از نظر ارزش دلاری - را انجام داده اند، به این نتیجه می رسیم که تمامی این کشورها استفاده از مزایای معاهده همکاری ثبت اختراع را در راس سیاست های حمایت بین المللی خود برای محصولات شان قرار داده اند. با توجه به عضویت کشورمان در معاهده همکاری ثبت اختراع در انتها پیشنهاداتی را برای فعالان این حوزه در جهت استفاده صحیح از این مزایای آن و تحدید های موجود ارائه شده است.

کلمات کلیدی: معاهده همکاری ثبت اختراع، فناوری های برتر، ثبت بین المللی اختراعات، سازمان جهانی مالکیت فکری، بانک جهانی

مقدمه:

صادرات یکی از معروفت ترین و آسان ترین رویکرد ها جهت ورود به بازار جهانی بوده که از مهمترین علت های محبوبیت آن نیاز به منابع کم و در نتیجه ریسک پایین می باشد. اما استفاده از این روش نیز نیازمند بررسی های اولیه است که عدم توجه به آنها میتواند باعث هدر رفتن سرمایه گذاری های مالی و انسانی بشود. یکی از موارد ی که قبل از ورود به بازار هر کشور باید بررسی جامعی در مورد آن انجام شود، حقوق مالکیت فکری1 به ثبت رسیده در کشور هدف می باشد. برای مثال چنانچه محصول نوآورانه ای در کشوری تولید شده باشد و صاحبان آن تصمیم به صادرات محصول به کشور دیگری را بگیرند، در حین بررسی بازار کشور هدف و بحث رقبا و دیگر موارد، باید بررسی گردد که آیا محصول مشابهی در آن کشور به عنوان اختراع ثبت شده است و اگر بله، اختراع ثبت شده تا چه حد مشابه محصول تولید شده می باشد.

این امکان وجود دارد که دستگاهی به ثبت رسیده باشد اما تجاری سازی نشده باشد پس عدم وجود آن محصول در بازار هدف به معنای عدم ثبت اختراع آن نیست. لازم به ذکر است بررسی حقوق مالکیت فکری فقط محدود به اختراعات نمی باشد و مصادیق ی مانند علائم و طرح صنعتی نیز باید مورد بررسی قرار گیرند که موضوع این مقاله نمی باشند. در این مقاله به بررسی تاثیر معاهده همکاری ثبت اختراع2 بر صادرات کالاهای با فناوری برتر خواهیم پرداخت تا به رابطه این دو و اهمیت این معاهده برای صاحبان این نوع از کالاها پی ببریم. تجارت فناوری برتر موضوع قابل توجه در سال های اخیر بوده است. مطالعات متعددی تاکید فراوانی بر فرآیند بین المللی کردن بنگاه ها با فناوری برتر کرده اند. در 1 Intellectual Property Rights 2 Patent Cooperation Treaty - PCT

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید