بخشی از مقاله

چکیده:

نانو لولههای کربنی از جمله نانو مواد جالب هستند که به دلیل خصوصیات غیرمعمول فیزیکوشیمیایی، مکانیکی و الکتریکی رنج کاربردی وسیعی دارند. تاکنون مطالعات زیادی بر روی اثر نانو لوله های کربنی بر روی گیاهان صورت گرفته است و اثرات مثبت و منفی این ذرات در گیاهان مختلف گزارش شده است. با این حال هنوز مکانیسم دقیقی از اثر این ذرات بر گیاهان گزارش نشده است. در این مطالعه محتوی فلاونوئید، کاروتنوئید و کلروفیل کل در گیاهچه های که به مدت هفت روز در حضور غلظتهای مختلف - صفر - به عنوان شاهد - ، 25، 50، 100، 200 و 400 میلی گرم بر لیتر - نانو لوله کربنی چند جداره رشد کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که محتوی کلروفیل کل در غلظتهای پایین نانو لوله کربنی به صورت معنی داری افزایش یافت و سپس با افزایش غلظت این ذرات در محیط تا 400 میلی گرم بر لیترکاهش معنی دار این رنگیزه مشاهده گردید. در حالیکه محتوی فلاونوئید در تمامی غلظتها به شدت نسبت به نمونه شاهد کاهش یافت. محتوی کاروتنوئید تا غلظت 200mg/L مشابه نمونه شاهد میباشد ولی در بالاترین غلظت این ترکیب کاهش معنی دار محتوی این رنگیزه مشاهده شد.
واژه های کلیدی: نانو لولههای کربنی، Lepidium draba، کلروفیل، کاروتنوئید، فلاونوئید.

مقدمه:

گیاه ازمک - lepidium draba - یک علف هرز چندساله بومی جنوب غرب آسیا و همچنین جنوب شرق اروپا است که در طی 300 سال گذشته به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرده است. ازمک گیاهی با دوام و سمج متعلق به خانواده براسیکاسه - Brassicaseae - یا همان خردل است - . - Jacobs, J., 2007. 45-57 این گیاه به طور گسترده در رنج وسیعی از مکانهای گرم، آفتابگیر و شرایط نامساعد رشد میکند. ازمک در اکثر خاکها رشد میکند اما خاکهای قلیایی و مرطوب را ترجیح میدهد - . - Young, J. A. et al, 2006. 121-123علم نانو، مهندسی و فناوری است که به طور گستردهتر تحت عنوان فناوری نانو شناخته میشود.

یک زمینه چند رشتهای در حال ظهور که میتواند تأثیر عظیمی در جامعه ما داشته باشد. در سطح جهانی حدود 9 بیلیون دلار در هر سال به تحقیق و توسعه در فناوری نانو اختصاص داده میشود.جنبههای اساسی فناوری نانو به مقیاس نانومتر درگیر در آن بر میگردد. در این مقیاس قوانین کلاسیک فیزیک و شیمی کاربرد ندارد. مواد با ابعاد نانو خواص کوانتومی منحصر به فردی از خود نشان میدهند که ممکن استکاملاً متفاوت از همان خواص در مقیاس بزرگتر باشد. علاوه بر این در ساختار مواد در ابعاد کوچک، نسبت سطح به حجم به سرعت در حال افزایش است بنابراین افزایش سطح، مواد را بیشتر واکنشی میسازد - . - Predicala, B, 2009. 123-134نانو لولههای کربنی به طور انحصاری شامل اتمهای کربن قرارگرفته شده در یکسری از حلقههای بنزنی فشرده به صورت یک ساختار لولهای شکل هستند.

این نانو مواد متعلق به خانواده فولرنها - fullerenes - می باشند - Dresselhaus, M. S, et al, 2000. . - 153-171 با افزایش روزافزون نانو لولهها در صنعت و حضور بیشتر آنها در محیط، مراکز علمی و تحقیقاتی را بر آن داشته است تا به بررسی اساسی تأثیرات نانو لولهها بر سلول بپردازند. مطالعات گوناگون نشان داد که شاخصهایی چون ابعاد فیزیکی، مساحت، دوز، نسبت طول به قطر، زمان، خلوص و وجود عوامل شیمیایی متصل به سطح، هر یک به نوبه خود در خاصیت سیتوتوکسیتی نانولوله مؤثرند - . - Dresselhaus, M. S et al,2005. 2448-2464کلروفیل، فلاونوئید و کاروتنوئیدها از جمله رنگیزه های فتوسنتزی و غیر فتو سنتزی گیاهی هستند که از اهمیت بالایی در گیاهان برخوردارند.

کلروفیل از مولکولهای بسیار مهم برای عملکرد گیاهان میباشد، همچنین در تغذیه نیز نقش مهمی دارد و در درمان و پیشگیری از سرطان نیز می تواند موثر باشد - ohan de Vogel., et al., 2005. 387-393 و. - , $. /HYHQW QDQo.' 2011. 26-32فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها از اجزای سیستم آنتی اکسیدان غیر آنزیمی گیاه در پاسخ به استرس میباشند. این ترکیبات از جمله متابولیتهای ثانویه گیاهی هستند که دارای خواص مختلف دارویی از جمله خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد باکتریایی میباشند - A.V. Rao 2007.207-216 و . - Giovanni Agati, et al, 2012. 67-76در این تحقیق اثر نانو لولههای کربنی چند جداره بر محتوی کلروفیل، فلاونوئید و کاروتنوئیدگیاهچههای هفت روزه L. drabaمورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روشها:

جمع آوری و ضدعفونی بذرها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید