بخشی از مقاله

چکیده

امارات متحده عربی به عنوان قطب سرمایه گذاری، تجارت و توریسم در خاورمیانه شناخته می شود. این کشور علی رغم طبیعت خشک گرم و با صحراهایی داغ به لطف منابع نفتی وگازی، به مکانی جذاب برای سرمایه گذاری در پروژه های عظیم تبدیل شده است. این پروژه ها نیازمند حمایت و سرمایه گذاری دولت هستند، و با تامین مالی وآماده سازی زیرسازی ها با توجه به ابعاد بازخوردیی همچون ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره ایجاد می شوند، برج ها،مراکز تجارت جهانی،دهکده توریستی تفریحی، شهرک های عظیم، از نمونه های این پروژهها هستند.

اکنون کشور امارات به پشتوانه ی این پروژه ها، در صدر توسعه یافته ترین کشورهای منطقه قرارگرفته ا ست. عواملی که باعث تغییر نگرش در الگوی معماری گذ شته امارات شده اند، سبب شدند تا معماری ساده م سکونی و روستایی، جایشان را به معماری بناهای عظیم و سمبلیک بدهند این تاثیر ودگرگونی در شهردبی قابل ملاحظه تر است و به عنوان یک مرکز منطقه ای به ر شد اقتصادی بی سابقه ای د ست یافته که بخش های اقت صادی قوی دارد. امارات متحده عربی ا ستراتژی های متعددی را برای ارتقای موقعیت کلی اقتصادی و اجتماعی وصنعتی سازی کشورش و ایجاد درآمد ملی خود بر اساس یک اقتصاد پایدار ایجاد کرده است.

سیستم های نوین صنعتی رو شی از ساخت و ساز ا ست که در آن موجب کاهش زمان، هزینه، وزن ساختمان و افزایش ایمنی، کیفیت ساخت و در نهایت باعث بالارفتن عمر مفید ساختمان ها می شود، این روش منجر به جلوگیری از هدر رفتن انرژی و سرمایه های ملی کشور می شود. در مقاله حاضر با توضیح برنامه های دولت امارات در صنعتی سازی و روند صنعتی سازی اشاره شده و سپس به بررسی چند نمونه از بناهای ساخته شده از جمله برج داوینچی پرداخته شده ودر راه رسیدن به اهداف از روش کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی استفاده شده است.

-1 مقدمه

کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و از جمله کشور امارات متحده عربی طی چهار دهه ی گذشته دچار تحولاتی عظیم در زمینه ها ی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره شده است. تغییراتی که طی کمتر از نیم قرن، ملتی چادرنشین و کشاورز را به ممالکی بسیار مدرن و صنعتی تبدیل نموده است.حضور معماران اروپایی و امریکایی در این کشورها و تعمیم تفکرات رایج معماری غرب به این سرزمینها، موجب جهت گیری آنها به سمت و سویی نوین گردید که در پاره ای از موارد به واسطه ی تعامل مناسب فرهنگ بومی و جهانی، پاسخ ها ی معمارانه ی موفقی ارائه نمود و در موارد ی با بی عنایتی به بستر فرهنگی، دست به خلق آثاری بی هویت و بی ارتباط با گذشته زد، که مورد انتقاد بسیار شدید مجامع معماری قرار گرفت. ولی با این وجود حضور این پروژه ها نشانه توسعه اقتصاد ی یک کشور هستند.

امارات متحده عربی صنعتی شدن را به عنوان کلید توسعه اقتصادی به رسمیت می شناسد. طبق گزارش سالانه اقتصادی سال 2015 که توسط وزارت اقتصاد تهیه شده است، بخش تولید سومین بخش از بخش های کارکنان استخدام شده در طول سال 2013 است. این بخش 11,6 درصد از کل کارکنان را در سال استخدام کرده است. کارمندان این بخش 9,9 درصد کل دستمزد در سال 2013 را به دست آوردند و این میزان پنجمین بخش را با درصد دستمزد نیروی کار امارات متحده عربی به دست آورده اند. صنعتی سازی می تواند ارزان تر از ساخت سنتی تمام شود و این ارزان تر شدن به این معناست که به علت بالا تر بودن میانگین عمر مفید یک ساختمان صنعتی نسبت به یک ساختمان سنتی ، ساخت ساختمان به شیوه صنعتی به صرفه تر است. ساخت و ساز به روش صنعتی و علمی می تواند عمر ساختمان را نیز به طور قابل توجه ای افزایش دهد

امارات متحده عربی نه تنها تشویق تولید صنعتی، بلکه چاپ سه بعدی با تکنولوژی را نیز تشویق می کند . در ماه آوریل سال 2016، شیخ محمد چاپ سه بعدی را راه اندازی کرد. این ابتکار عمل با هدف بهره برداری از تکنولوژی برای خدمت به بشریت و ترویج وضعیت امارات متحده عربی و دبی به عنوان مرکز پیشرو فناوری چاپ تا سال 2030 است. هدف اصلی دبی، اطمینان از این است که 25 درصد از ساختمان ها در دبی بر اساس تکنولوژی چاپ ساخته شوند.

همچنین استراتژی های متعددی را برای ارتقای موقعیت کلی اقتصادی و اجتماعی خود و ایجاد درآمد ملی بر اساس یک اقتصاد پایدار و مبتنی بر دانش ایجاد کرده است. در مورد استراتژی ها و برنامه ها ی آن ها نمونه هایی را مطرح خواهیم کرد . در مقاله حاضر به صنعتی سازی ساختمان در کشور امارات و شهر دبی اشاره شده است و همچنین بررسی چند ساختمان در دبی پرداخته شده است.

از آنجایی که عموما در طراحی مدارس، تمام توجهات معطوف به فضای درونی بوده و به ویژگی های فضای باز، شامل حیاط و فضای سبز، کمتر از فضاهای دیگر توجه نشان داده شده است، لذا سرمایه ارزشمند پنهان در آن باقی مانده که با اجرایی شدن آن می توان شاهد رشد، پیشرفت تحصیلی و بهبود یادگیری دانش آموزان پرداخت ، در همین راستا هدف از پروژه ی حاضر بررسی تأثیرات فضای باز و فضای سبز مدارس بر ارتقاﺀ توانایی های دانش آموزان و همچنین یافتن ویژگیهای مطلوب و کارا، موثر در طراحی فضای سبز مدارس از دیدگاه دانش آموزان، به تفکیک جنسیت، در جهت ارتقاﺀ یادگیری و انگیزش تحصیلی پرداخته شده است .

محققان روانشناسی محیط، با مطالعه الگوهای رفتاری دانش آموزان در محیط های آموزشی به مواردی مؤثر، از قبیل اندازه مدرسه، نورپردازی و... که نقش عمده ای در افزایش یادگیری دارند، برخورده اند که در جریان مقاله، به بررسی دقیق تر آنها پرداخته خواهد شد.

محیط فیزیکی بستری برای شکل گیری بسیاری از ویژگی های رفتاری است. به بیانی دیگر بسیاری از عواطف، عادات، سلایق و حتی طرز نگرش ها و نشست و برخاست ها به گونه ای شگرف از محیط تأثیر می پذیرد.این مقاله رابطه متغیرهای فیزیکی کلاس درس را با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان باروش کمی و کیفی مورد بررسی قرار می دهد. متغیرهای فیزیکی مانند امکانات آموزشی ، نور ، ابعاد ظاهری آموزشگاه ، حرارت و صدا نیز می تواند حفظ سلامت، بهداشت و امنیت روانی دانش آموزان را تحت تأثیرقرار دهد. در نتیجه اگر چه رابطه معناداری بین متغیرهای فیزیکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد، ولی این متغیرها بر نگرش معلم تأثیرگذار است و نگرش معلم نیز پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد .

در نهایت تمام داده ها و مطالعات نشان می دهد که با ادغام عوامل و شاخصه هایی در طراحی فضای سبز می توان تأثیراتی مثبت در جهت بهبود روند تحصیلی و یادگیری دانش آموزان ایجاد نمود که انتخاب الگوی بهینه طراحی فضای سبز، از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر، از تفاوت معناداری برخوردار است، علاوه بر این از دیدگاه دانش آموزان، آموزش در فضای سبز حیاط مدارس به عنوان عاملی موثر در جهت پیشرفت فرآیند یادگیری می باشد.

2-1 بیان مسئله
از اواخر دهه 1960 تاسیسات صنعتی مربوط به الزامات ساخت و ساز و ساخت و ساز شروع به افزایش کرد در ابتدا ساخت کارخانه های کوچک، بلوک های ساختمان، کاشی، لوله های پلاستیکی، مخازن آب، استخرهای شنا GRP، کاشی های سنگ مرمر و سپس به ساخت بنا و ساختمان ها پرداختند .

باتوجه به اینکه صنعتی سازی دارای مزایای زیادی است بناهای ساخته شده به روش صنعتی از کیفیت مناسب و هزینه کم در ساخت و اجرا و سرعت ساخت بالایی برخوردار هستند.

در نیمه دوم قرن بیستم جمعیت این منطقه بیش از هر منطقه دیگری در جهان افزایش یافت. این قضیه چالش های زیادی را ارائه کرده است، از جمله اینکه چگونه می توانیم مسکن، مراقبت های بهداشتی، آموزش و پرورش، سواد، شغل، زیرساخت و دسترسی به آب شیرین کافی را فراهم کنیم.از سوی دیگر، این چالش ها نیز فرصت های قابل توجه ای را به ما ارائه داده اند . امارات متحد عربی در تبدیل خود به یک شهر جهانی و یک مرکز گردشگری و تجارت منطقه ای موفق شده است؛ این امر بیشتر در دو دهه گذشته اتفاق افتاده است.آنها به عنوان یک مرکز اقتصادی و سرمایه گذاری شهرتی بین المللی کسب کرده اند. این موفقیت را با تنوع بخشیدن به اقتصادشان از طریق پیشرفت وسیع در بخش هایی از قبیل گردشگری، املاک و مستغلات، خرده فروشی، مسافرت، تدارکات و امور مالی، به دست آورده اند.

اساس این رشد اقتصادی، بخش قدرتمند و تولید کننده دولت بوده است که اصلاحات تنظیمی و همچنین تکنولوژیکی را پذیرفته و متعهد به دیجیتالی کردن شهر در سطح جهانی شده است.

سفر تکنولوژیکی دبی از سال 1999 با اعلام اولین استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطاتاش - ICT - آغاز شد، که به دنبال راه اندازی اینترنت سیتی، دولت الکترونیک ، دولت هوشمند و در سال 2014، طرح دبی هوشمند شد. در طی 20 سال گذشته، چندین طرح تحول دیجیتالی در شهر باعث تحریک پذیرش عمومی و پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمام ابعاد زندگی شده است.

امروزه، دبی، یک شهر 2 5 میلیون نفری و یکی از 7 امیرنشین در امارات متحده عربی بوده و یکی از بالاترین سطوح پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه، توسط مردم و دولت را دارد

پروژه داوینچی در دبی به روش صنعتی سازی انجام شده است. در طراحی چنین مجموعه هایی بعد چهارم یعنی زمان نیز وارد شده است و هر طبقه به طور مجزا قادر به چرخش می باشد و در نتیجه در طول زمان فرم کلی مجموعه تغییر می نماید و برج دارای فرم ثابت ،صلب و واحد نخواهد بود.

چنین مجموعه هایی قادر خواهند بود تا بعد زمان را در سیما و منظر شهری نیز وارد نمایند و آن را تحت تأثیر قرار دهند. این نوع معماری قابلیت چرخش 33 درجه برای ایجاد دید گسترده ای نسبت به جهان، طبیعت، آینده و زندگی را دارد.تمام طبقات این ساختمان بطورمجزا از سایر طبقات در حال چرخش بوده و ساختمانی دائما با اشکال متفاوت بوجود می آورد و به صنعتی سازی ساخت و سازها اشاره کرده و نیز قابلیت تأمین انرژی خود را دارد.

در حقیقت سه ویژگی خاص معماری این بنا یعنی تغییر شکل، روشهای پیشرفته تولید صنعتی قطعات و خودکفایی بنا بر تولید انرژی می توانند مزایای بسیار زیادی در سطح ساخت و ساز به دنبال داشته باشند.در این مقاله ضمن بیان مولفه های صنعتی سازی امارات و دبی به معرفی برج داوینچی و بناهای دیگر به روش صنعتی سازی می پردازد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید