بخشی از مقاله

چکیده

مقاله حاضر تحت عنوان " تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش در شرکت صنایع بسته بندی کاچ " می باشد. فرضیههای پژوهش براساس مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل : فرآیندهای دانش،فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی تدوین شده است. در این پژوهش جامعه آماری تمامی کارشناسان و مدیران شرکت صنایع بسته بندی کاچ می باشد، که تعداد آنها در زمان پژوهش 87 نفر می باشد. حجم نمونه تحقیق حاضر بر اساس جدول مورگان 73 نفر خواهد بود . روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و از پرسشنامه جمع آوری داده ها استفاده شده است که از روایی محتوایی برخوردار بودند و چون ضریب آلفای کرونباخ 0/873 بدست آمد، نشان داد که از پایایی لازم نیز برخورداراست .این پرسشنامه بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده بین افراد نمونه توزیع گردید. پس از جمع آوری داده ها از آزمون توزیع دو جمله ای برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شد و نتایج پژوهش حاصل از آزمون دوجمله ای نشان داد که وضعیت عوامل زمینه ای - فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی - برای استقرار مدیریت دانش در شرکت صنایع بسته بندی کاچ مناسب است. ولی وضعیت فرآیندهای دانش برای استقرار مدیریت دانش در شرکت صنایع بسته بندی کاچ مناسب نیست. و در پاسخ به سوال اصلی نیز مشخص شد که وضعیت عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش در شرکت صنایع بسته بندی کاچ مناسب است. در پایان این تحقیق نیز، پیشنهاداتی جهت بهبود مبانی زیر ساخت مدیریت دانش و استقرار مدیریت دانش ارائه شده است.

واژههای کلیدی:مدیریت دانش، فرآیندهای دانش، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی
مقدمه

امروزه دانش جزء لاینفک موفقیت سازمان ها محسوب می شود .این مسئله در سازمان های تولیدی که سرمایه های فکری و دارایی های نامشهود در این نوع از سازمانها بسیار با اهمیت می باشد، دانش نقش حیاتی می باشد . اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه معاصر به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد، این نتیجه مهم حاصل می شود که جامعه فراصنعتی امروز جامعه ای اطلاعاتی است که در آن به تدریج فناوری های نیروافزا جای خود را به فناوری های دانش افزا می دهند.

 مدیریت دانش در عصر جدید، تحولات شگرفی را در مباحث مدیریتی ایجاد کرده است. مدیریت دانش به دنبال تصرف دانش ،خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان و نیز پیاده سازی،بازیابی و نگهداری دانش به عنوان داراییهای سازمان است. به گفته پیتر دراکر"1راز موفقیت سازمانها در قرن 21 همان مدیریت دانش است". بنابراین مدیریت سازمانها باید با تکیه بر دانایی برتر امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند. از این رو مدیریت دانایی مقوله ای مهمتر از خود دانایی محسوب می شود که در سازمانها به دنبال آن است تا نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته های فردی و سازمانی را به دانش و مهارتهای فردی و گروهی تبیین و روشن نماید.

مدیریت دانش در واقع روشی است که بر مبنای آن می توان به یافته های پنهان دانش افراد که در بسیاری ازموارد دارای ارزش قابل توجهی است، دست یافت.این شیوه مدیریتی تلاش می کند تا روح مشارکت و یکپارچگی را در سازمان ها ترغیب کرده و نظام تفکر دسته جمعی و اشتراک ایده ها را به صورت گسترده مطرح سازد . مدیران نیز سعی دارند با تکیه بر فنون استخراج یافته های اطلاعاتی و دانش افراد و ذخیره و انتشار آن به دانشی دست یابند که در بهره وری سازمانی آنان را یاری دهد. هر چند در حال حاضر سازمانهای بسیاری در زمینه توسعه دانش در سطوح مختلف سرمایه گذاری کرده و موفق بوده اند اما سازمانهای بسیار زیادی نیز با شکست مواجه شده اند.

عدم وجود مکانیزمهای صحیح ارزیابی و پیاده سازی مدیریت دانش ،این نوع سرمایه گذاری را در ذهن مدیران تنها به یک هزینه اضافی تبدیل نموده است. از این رو سازمانها باید محیطی را برای اشتراک، انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود به وجود آورند و افراد را در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان آموزش دهند و سعی در ایجاد بستر سازی و شناسایی عوامل زمینه ای جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان نمایند. 

در محیط پویا و پیچیده امروز، برای سازمان های تولیدی ضروری است که به طور مداوم دانش جدید را به شکل ایجاد، اعتبار بخشی و کاربرد، در محصولات و خدمات خود به کار گیرند. بنابراین مدیریت دانش مقوله ای مهمتر از خود دانش محسوب می شود که در سازمان ها به دنبال آن است تا نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته های فردی و سازمانی را به دانش و مهارت های فردی و گروهی تبیین و روشن نماید پروست.

از این رو سازمان ها باید محیطی را برای اشتراک، انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود به وجود آورند و افراد را در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان آموزش دهند و سعی در ایجاد بستر سازی و شناسائی عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش در سازمان نمایند .مسئله و چالشی که در اینجا وجود دارد این است که مدیریت دانش موضوعی سیستماتیک است، مقوله ای که اجرای موفقیت آمیز آن نیازمند نگرشی همه جانبه و فراگیر به عوامل مختلف

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید