بخشی از مقاله

چکیده:

 بهبود تکنیک های دارورسانی که باعث کاهش سمیت و افزایش کارایی داروها میشوند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این تحقیق بر سنتز و شناسایی چهارچوب های آلی فلزی و استفاده از آن در دارورسانی متمرکز است. از این رو در این پایان نامه از نانوذرات مغناطیسی اصلاح شده جهت اندازهگیری و تعیین میزان داروی ضد سرطان داستاکسل در مایعات بدن مورد استفاده قرارگرفت.

در ابتدا برای در اختیار داشتن جایگاه های فعال بیشتر، نانو ذرات مغناطیسی آهن با AGE عامل دار شد. سپس IDA به عنوان لیگاندی که برهمکنش مناسبی با داروی داستاکسل دارد، بر روی جاذب نشانده شد. برای تایید نانو ساختار سنتز شده از تکنیک های متفاوتی از جمله طیف سنجی مادون قرمز - - FT-IR، آنالیز وزن سنجی حرارتی - - TGA، میکروسکوپ الکترونی روبشی - - SEM، طیف سنجی تفکیک انرژی - - EDAX و آنالیز عنصری - - CHN استفاده و مورد بررسی قرار گرفت.

به منظور مشخص کردن شرایط بهینه، جذب داروی مذکور در شرایط pH و زمان بهینه بررسی شد. همچنین ایزوترم های مختلف از جمله ایزوترم های لانگمویر و فرندلیچ در دمای محیط مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، تحت شرایط بهینه، واجذبی ادرار توسط کروماتوگرافی مایع با عملکرد خوبی - - HPLC انجام شد.

مقدمه

سَرَطانچَنگار - - نامی است که به مجموعه بیماریهایی اطلاق میشود که از تکثیر مهارنشده یاختهها پدید میآیند. سلولهای سرطانی از ساز وکارهای عادی تقسیم و رشد سلولها جدا میافتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلولها میشوند در هسته سلول اشکال وارد کنند، مانند مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعههایی مانند نور , داروی ضد سرطان آفتاب. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یک تعادل وجود دارد.

نانوذرات مغناطیسی در پزشکی

نانوذرات مغناطیسی در حضور یک میدان مغناطیسی خارجی به صورت گسترده به عنوان عوامل وضوح تصویر در تصویر برداری تشدید مغناطیسی استفاده میشوند.

علاوه بر تشخیص پزشکی، راه کارهایی برای استفاده از این نانوذرات در درمان وجود دارد. برای مثال دارورسانی هدفمند, جداسازی مغناطیسی , استفاده در مهندسی بافت , جداسازی سلول ها و تخلیص سلولی ,درمان سرطان با روش هایپرترمی ,بیو پزشکی.

بخش تجربی

داستاکسل - نام تجاری: تاکسوتر-داستکس-داسه تاکسل-ابداک - به شکل پودر به رنگ سفید، بدون بو و محلول در متانول است. از یک پیش ساز تاکسان مشتق از خارهای درخت اروپایی به نام تاکسوس باکاتا ساخته می شود.

شکل - 1 ساختار شیمیایی داروی داستاکسل

فرمول مولکولی C43H53NO14:

وزن مولکولی 807/879 g/mol:

اشکال دارویی : ویال های 20 و 80 میلی گرم

مکانیسم اثر:

داستاکسل یک عامل ضد سرطان سمی است که با از هم گسیختن شبکه میکروتوبولی در سلول که برای کارکرد سلولی اینترفاز و میتوزی مورد نیاز است، عمل میکند. داستاکسل به توبولین آزاد متصل میشود و تجمع توبولین را به میکروتوبولهای ثابت توسعه میدهد، در حالیکه به طور همزمان جداسازی قطعاتشان را مهار میکند. این عمل داستاکسل منجر به تولید مجموعه های میکروتوبول بدون عملیات عادی و تثبیت میکروتوبولها میشود که در نهایت مهار میتوزی در سلول را نتیجه میدهد

جذب و حجم توزیع

مشخصات فارماکوکینتیک سازگار با مدل سه محفظه است. محدوده زیر منحنی دوز متناسب دوزهای 70mg/m تا115 2mg/m با زمانهای انفوزیون 1 تا 2 ساعت بود. 113 لیتر مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهدکه %94 اتصال پروتئینی، غالبا به -1 اسید گلوکوپروتئین، آلبومین و لیپوپروتئین می باشد. وقتی در بیماران سرطانی اندازهگیری انجام شد، مشاهده شد که داستاکسل %97 به پروتئین پلاسما متصل شده است. دگزامتازون بر پروتئین متصل به داستاکسل اثر نمیگذارد.

سنتز MOF ها و انواع آن

ساختارهای چهارچوب های آلی فلزی معمولا با پیوند کوئوردیناسیون بر پایه لیگاند ساخته میشود که باعث چند بعدی شدن آن ها میشود. تاکنون MOF ها در سطح وسیعی مطالعه شده و پیشرفت بنیادینی را تجربه کرده است که همه آنها به نزدیک شدن MOFها به تولید صنعتی را نوید می دهد.

برخی از روش های سنتز چهارچوب های آلی فلزی شامل :

-    سنتز متداول

-    سنتز مایکروویو

-    سنتز مکانوشیمی

-    سنتز سونو شیمی

نتایج وبحث

max  داروی داستاکسل
پس از سنجش غلظت های مختلف داروی داستاکسل با دستگاه UV-Vis، پیک هایی که به دست آمدند مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه حاصل بیان گر این بود که بیشترین جذب داروی مورد نظر در طول موج 232 نانومتر است

شکل 2 --طیف UV-Visداروی داستاکسل

بررسی دامنه خطی بودن داروی داستاکسل منظور از دامنه خطی غلطتی است که در آن منحنی کالیبراسیون رابطه خطی خود را حفظ میکند. هرچه محدوده خطی یک روش وسیع تر باشد، بهتر است.

جدول 1 -نتایج محدوده خطی توسط UV-Vis

با توجه به طیف FT-IR می توان نتیجه گرفت که:

پیک در ناحیه-3437 1cm مربوط به ارتعاشات کششی گروه عاملی OH الکلی

پیک در ناحیه-2922 1 cm مربوط به گروه عاملی C-H آلیفاتیک

پیک در ناحیه-1647 1cmمربوط به گروه عاملیC=O

پیک در ناحیه-1450 1cm مربوط به گروه عاملی2 CH

پیک در ناحیه-1044 1cm مربوط به گروه عاملی SiO و CO میباشد. با این تفاسیر، MOF روی نانو جاذب قرار گرفته است.

تحلیل TGA

تحلیل طیف FT-IR نانو ذرات مغناطیسی آهن اصلاح شده با MOF

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید