بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق ارائه راهکارهای مدیریتی در کاهش آلودگی زیست محیطی و آلودگی هوا منطقه 5 تهران میباشد. از آنجا که منطقه 5 یکی از نقاط پرجمعیت شهر تهران بوده و با توجه به وسعت کاربریهای کار و فعالیت و نسبت سطوح مسکونی به سطوح خدماتی بهعنوان محدودهی خوابگاهی مورد استفاده قرار میگیرد دارای ترافیکی بسیار سنگین در ساعات آغازین روز و انتهای شب میباشد.

دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تاپسیس تحلیل گردید. روش تاپسیس یکی از تکنیکهای مورد استفاده در تصمیمگیری چند معیارهاست. در این روش تصمیمگیری تعدادی گزینه و تعدادی معیار برای تصمیمگیری وجود دارد که باید با توجه به معیارها، گزینهها رتبهبندی میشوند. نتایج ریسک زیستمحیطی نشان میدهدمحور میدان آزادی- مترو صادقیه دارای کمترین ریسک زیستمحیطی است و بعد از آن آزاد راه تهران، کرج و سپس میدان پونک در مرحلهی بعدی قرار دارند. مهمترین ریسکهای این مرحله تخریب پوشش گیاهی - M1 - و تجمع و انباشتگی زباله و زائدات ساختمانی حاصل از ساخت و ساز - M2 - از بین رفتن زیبایی و جذابیت مناظر - M3 - میباشد

مقدمه

در ابتدای قرن بیستم ویکم با رشد فزاینده جمعیت شهری وجایگزین شدن اکوسیستمهای طبیعی با محیط-های شهری که از آن بهعنوان قرن شهری شدن کره زمین یاد میشود،در اثر گستردهترین دستاندازیها در طول تاریخ که بشر از انقلاب صنعتی به بعد بر چهره،ساختار وفرآیندهای طبیعی، به آن دست یازیده است،از طریق عواملی نظیر افزایش جمعیت،افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری،کاهش فضاهای طبیعی وغیره،شهرها را بهعنوان جان انسانها وانسانها را به منزله روح این جان به شدت آزرده ودر معرض آسیبهای جدی قرار داده است

بنابراین با افزایش نیازهای انسانی از یک طرف واز طرف دیگر افزایش مشکلات از جمله مشکلات زیستمحیطی، مواردی همچون ترافیک،جمعآوری پسماندها،رعایت ساخت وسازها،فضای سبز،آلودگی هوا وغیره،نمایانگر تنها تعدادی از مشکلاتی است که شهرداریها بهعنوان متولیان امر به شدت با آن مواجه میباشند

سواریهای شخصی بهعنوان مهمترین عامل آلودگی در هوای تهران قلمداد شده است. از این جهت ارائه ابزاری مناسب در راستای تعیین میزان کمی آلایندگی سواریهای شخصی بنزین سوز، بهعنوان شاخصترین منبع آلودگی هوای تهران، بسیار مفید واقع شده، تا امکان اتخاذ راهکارهای کنترل و کاهش آلودگی را برای تصمیمگیران محیطزیست، مدیران و برنامهریزان شهری فراهم شود

تحقیق و بررسی در مورد مسائل و مشکلاتی که در ارتباط با مسئله مهم »حملونقل« بهواسطه عواملی نظیر عدم برنامهریزی و بهرهبرداری صحیح از سیستمهای ترافیکی به وجود می آیند. امروزه به طور گسترده در دنیا دنبال می شود. تراکم ترافیک موجود در شبکه معابر شهری و برون شهری، موجب اتلاف وقت و صرف هزینه های زیاد و به هدر رفتن سرمایه های عظیم اجتماعی، اقتصادی و انسانی می شود، می تواند اهمیت چنین پروژه هایی را آشکار سازد. معضل ترافیک منحصر به کشور ایران نیست، بلکه تمام کشورهای صنعتی و غیر صنعتی که جمعیت شهرنشین دارند با این مسئله روبه رو هستند.

تفاوت ها در قرن حاضر گویای این مسئله است، که کشورهای پیشرفته و صنعتی به عمق و ریشه این مشکل از سالها پیش پی برده و در این زمینه برنامه ریزی صحیح و همچنین سرمایه گذاریهای کلان انجام داده اند، در حالی که کشورهای در حال توسعه و عقب مانده، از جمله کشور ما به علت رشد ناگهانی و سریع جمعیت شهری و گسترش پدیده شهرنشینی تاکنون برنامهریزیهای جامع و مناسبی صورت نداده و استفاده از اراضی شهری بهصورت معقوله در جهت تسهیلات حملونقل درون شهری تخصیص نیافته است.

رشد سریع ناگهانی جمعیت شهری در کشور ما بهویژه در کلان شهرها و شهرهای شمالی کشور باعث افزایش فعالیتهای درون شهری شده است. بحث تاریخچه آلودگی هوا و حوادث مهم آن در سه مقطع زمانی با توجه بهتحولات و انقلابهای صنعتی و بهطورکلی فعالیت بشر که مهمترین عامل ایجاد آلودگی است، موردتوجه قرار گرفته است.منطقه 5 شهر تهران با داشتن جمعیت قابل ملاحظه و بافت مسکونی متراکم همچنین وجود بزرگراههای متعدد، میدانها و خیابانهای پر تردد، تردد خودروهای سنگین حتی در نواحی مسکونی، وجود آسفالت مستهلک و... شاهد پررنگتر شدن معضلات آلودگی میباشد. هدف این پژوهش تحلیلی بر ریسکهای ترافیک شهری بهمنظور آلودگی هوا در منطقه 5 شهر تهران میباشد.

سابقه تحقیق

ونسل و کروز - 2008 - در مطالعه خود پیرامون »هزینهیابی تراکم ترافیک«، به مقدار زمان تلفشده افراد در ترافیک اشاره کرده و بیان میدارد مدل حملونقل را علیرغم ماهیت دینامیکیآن، قابل پیشبینیمیدانند. چن - 2006 - در مطالعه خود پیرامون»تعیین سیستم تصمیمگیری مدیریت ترافیک برای یک بزرگراه«، هدف اصلی این تحقیق، ایجاد یک سیستم ارزیابی برای حمایت از فرایند طراحی بزرگراه و انتخاب راهبردهای کنترل ترافیک برای افزایش سلامت و بهینهسازی عملیات ترافیکی برای طراحان بود.

فرگوسن - 2004 - در مطالعه خود پیرامون ارزیابی مجدد روی سازمان مدیریت حملونقل،نتایج تحقیقاتی که بر روی 8 سازمان مدیریت حملونقل ملی - - TMAبین سال های 1989-2003 انجام شده بود را با استفاده از تکنیکهای فرا تحلیلی مورد بحث و بررسی قرار داد.

مقدسی - 1387 - در پژوهش خود پیرامون »کاربرد پلاکهای الکترونیکی در مدیریت حملونقل و ترافیک«، به پیدایش سیستمهای شناسایی الکترونیکی و معرفی پلاکهای الکترونیکی بهعنوان نمونهای از این فناوری-ها میپردازد.ملک - 1386 - در مطالعه خود پیرامون »یک سیستم مدیریت ترافیک توزیع یافته در بستر شبکه همراه« بیان داشت، مفهوم مدیریت هوشمند ترافیک بر استفاده بهینه از ظرفیت ساختار موجود شبکه حملونقل دلالت دارد. پس نیاز اصلی مدیریت هوشمند ترافیک، جمع آوری دادههایی با دقت و کیفیت مناسب و در شرایط ترافیکی گوناگون، برای تولید اطلاعات ترافیک آنی است.

ابوالحسن پور - 1386 - در مطالعه خود پیرامون»بررسی تأثیر به کارگیری سیستمهای حملونقل هوشمند I.T.Cدر روان سازی ترافیک شهر اصفهان« بیان میدارد، امروزه با افزایش جمعیت، رشد اقتصادی جامعه و افزایش سفرهای شهری و همچنین افزایش مالکیت خودرو، مشکلات ترافیکی بیشتری بهویژه در شهرهای بزرگ کشور رو به رو هستیم.

در تحقیقی با عنوان نقش فرهنگسازی ترافیک در کاهش آلودگی هوا انجام شد، نتایج نشان داد با استفاده از روشهای آموزشی مناسب و ارتقاء سطوح فرهنگی جامعه با بهرهگیری از ابزارهای مختلف میتوان تا حد زیادی در کاهش آلایندههای هوا بهویژه در کلان شهری همچون تهران بهره جست

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید