بخشی از مقاله

چکیده

شرکت ها به طور فزاینده در یک محیط پویا کار می کنند. برای ثبات رقابت در چنین محیطی، شرکت ها مجبور به توسعه ی قابلیت های سازمانی هستند و باید دانست که چگونه آنها را قادر به مقابله ی ریشه ای با مشکلات سازمانی می کند. متغیر های اصلی این تحقیق در واقع همان قابلیت های سازمانی می باشند که به بررسی چهار مورد از آنها - نیروی انسانی، بازاریابی، نوآوری، وزنجیره تامین - و تاثیر هریک بر روی سیستم تولید داخلی سازمان پرداخته شد. برای بررسی متغیرها، پرسشنامه قابلیت سازمانی دارای 20 سوال و پرسشنامه سیستم تولید دارای 7 سوال می باشد که پاسخ های آن براساس مقیاس 5 درجه طیف لیکرت، و پایایی آن با استفاده ازروش آلفای کرونباخ 0/841 برآوردگردیده است. در ادامه تجزیه تحلیل و نتیجه گیری بر روی داده ها انجام گرفته است.

کلید واژه: قابلیت های سازمانی، نیروی انسانی، بازاریابی، نوآوری، زنجیره تامین

مقدمه

شرکت ها و سازمانها با هر اهداف وچشماندازی که دارند نهایتاً در یک قلمرو عمل میکنند و ملزم به پاسخگویی به مشتریان و ذینفعان هستند تا شرکتی که هدفش سودآوری و رضایت مشتری هدف خود را به طور کامل و دقیق اجرا کرده و بتواند سیستم تولیدی خود را به بالاترین بازده برساند. شرکت ها به طور فزایندهایی در یک محیط پویا در حال فعالیت و انجام عملیات هستند. برای رقابتی ماندن در چنین محیطی شرکت ها باید قابلیت های سازمانی خود را بهبود بخشیده و آن ها را افزایش دهند که شرکت ها را قادر می سازد با مشکلات سازمانی مقابله کنند در این تحقیق به تحلیل قابلیتهای سازمانی موثر بر سیستم تولید پرداخته شده است. در این فصل ابتدا به بیان مسئله و اهمیت و ضرورت تحقیق و در ادامه اهداف تحقیق ارائه خواهد شد و سپس فرضیات تحقیق ارائه می گردد و در نهایت به تعاریف نظری متغیر های تحقیق پرداخته می شود.

بیان مساله

در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سازمانها در تلاش هستند که از رقبا پیشی بگیرند و این جز با برنامه ریزی دقیق و به کارگیری صحیح منابع و قابلیت های سازمان پذیر نیست. مفهوم قابلیت های سازمانی تغییرات سازمانی را به عنوان فرایندی مداوم و آزادانه برای بهبود های سازمانی قابل درک می سازد. با این حال، این مفهوم هنوز هم بسیار مبهم است؛ توافق اندکی در قابلیت های چند هسته سازمانی وجود دارد که شرکت ها را مجبور به توسعه برای رقابتی ماندن می کند.

یکی از دغدغه های مهم هرمدیر در فعالیت های حرفهای تصمیم گیری برای دستیابی، حفظ و ارتقای بهرهوری است که از مهمترین موضوعات مورد توجه سازمانها میباشد و یکی از مبانی تصمیمگیری برای مدیران، ارزیابی عملکرد است که در صورت علمی بودن میتواند راهشگای تصمیمات مؤثر باشد. واقعیت این است که موفقیت اقتصادی به قابلیت سازمانی شرکت ها بستگی دارد که باعث می شود پیشرفتشان به هدفی مشروع برای سیاست های نوآورانه تبدیل شود.

قابلیت سازمانی، توانایی یک شرکت برای مدیریت منابع، از جمله کارکنان است که به طور موثر مزیت هایی را در برابر رقبا به دست می آورند. قابلیت های سازمانی یک شرکت باید بر توانایی کسب و کار برای پاسخگویی به تقاضای مشتری تمرکز داشته باشد. علاوه بر این، قابلیت های سازمانی باید در یک سازمان برای جلوگیری از تکرار توسط رقبا منحصر به فرد باشد. قابلیت های سازمانی چیزی است که هر شرکت باید داشته باشد که باعث بهبود و پیشرفت کسب و کار می گردد و کسب و کار را در بازار متمایز می سازد.

توسعه و پرورش توانایی های سازمانی می تواند به صاحبان کسب و کار کوچک در به دست آوردن مزیت در یک محیط رقابتی با تمرکز به محیط هایی که در آن بهتر هستند، کمک کند. قابلیت های سازمانی به انواع مختلفی تقسیم میشود که مدل مفهومی تحقیق حاضر پس از بررسی و مشورت با اساتید راهنما و مشاور به شرح ذیل است.

مدل مفهومی تحقیق

بنابراین مدیران با توجه به پیچیدگی سیستمهای تولید باید با استفاده از ابزارهای مناسب به تحلیل سیستم های پرداخته و برنامهریزی صحیحی انجام دهند تا از به هدر رفتن منابع جلوگیری کنند مشکل اصلی و بیان جنبه های مجهول و مبهم مساله در سازمان مورد نظر را می توان در پایین بودن بهره وری و راندمان کاری و بخصوص راندمان خط تولید کارخانه سالار گستر اشاره کرد و همچنین بالا بودن هزینه های تولید در سازمان که این تحقیق بدنبال راهکار هایی برای مدیریت این مشکلات می باشد.

اهمیت و ضرورت تحقیق

دنیای امروز تجارت در عصر فرا رقابتی قرار دارد، دورانی که در آن شرکت ها وارد عرصه های گوناگون تولید شده اند و بقای شرکت ها از سوی رقبا با تهدید مواجه شده است. برای برخورد با این مسئله شرکت های باید ضمن ارزیابی وضعیت فعلی جایگاه خود در پی حفظ و تقویت جایگاه خود و ارتقای سطح تولید و کیفیت محصولات خود باشند. بحث اهمیت موضوع و تشریح ابعاد ومعرفی دقیق مساله مورد بررسی در کارخانه سالار گستر از این دیدگاه است که در ارتباط با کا هش هزینه های کارخانه و مدیریت هزینه ها و همچنین بحث بازدهی و بهره وری خط تولید کارخانه چه از لحاظ کیفی و همچنین از لحاظ کمی مورد اهمیت مدیران عالی سازمان قرار دارد.

متغیر های اصلی تحقیق در این تحقیق در واقع همان قابلیت های سازمانی می باشند که به بررسی 4 مورد از آنها و تاثیر هریک بر روی سیستم تولید داخلی سازمان پرداخته خواهد شد. ارزش و اهمیت این تحقیق در آن است که بحث قابلیت های سازمانی از طرف مدیران سازمان پیشنهاد شده تا با تحقیق بر روی انواع این قابلیت ها ازجمله مهمترین آنها - نیروی انسانی، بازاریابی، نوآوری، و زنجیره تامین - و تاثیر هر کدام از آنها در سیستم تولید کارخانه بتوان در راستای آن به اهداف عالی سازمان کمک شود.

در حقیقت این تحقیق سیستم تولید را وابسته به قابلیت های سازمانی دانسته و در تلاش است تا این اثر را تحلیل کرده. علی رغم اهمیت قابل ملاحظه قابلیت های سازمانی و تاثر آن بر سیستم تولید، در سطح داخلی تحقیقی در این زمینه انجام نشده است. اما در سطح خارجی تحقیق های مختلفی انجام گرفته است. اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر به نقش راهبردی قابلیت های سازمانی در بالابردن ظرفیت های تولید باز میگردد، چرا که بهرهمندی از سیستم تولیدی مناسب، می تواند تضمین گر بقای شرکت بوده،و به ثبات جایگاه رقابتی منجر گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید