بخشی از مقاله

چکیده :

گردی زمین ناشی از ساختارهای پیچشی است، بنابر این تحلیل آنها بر مبنای مدل پیچشی بهتر بنظر می رسد. شواهد و قرائن رخساره ای نشان می دهد در ابتدا قطب چرخش زمین از قطب پیچش قاره ها می گذشت که بعد از گسترش کیهان و برای ایجاد بالانس گرانشی این دو قطب از هم جدا شدند و پس از طی یک مسیر قهقرائی اسپیرالی قطب پیچش در محل فعلی یعنی مکه استقرار پیدا کرد، بنابراین در این مقاله بنام قطب ژئودینامیکی - ق ژ - معرفی شده است.

در این پریود اورازیا به دور افریقا بسان گاستروپود لول شد ولی شرایط کاتاستروفیک مانع از تبعیت نیمکره غربی گردید و در نتیجه اقیانوس اطلس در وسط شکل گرفت. بخاطر همین محدودیت که هدف آن گرد کردن زمین است ق ژ در سایر نقاط پوسته بر حسب موقعیت جغرافیائی به قطب های محلی تجزیه شد. سلول بنیادی پیچش سیکلوئیدها هستند که از چشمه های اسپیرالی راستگرد یا چپگرد نشأت می گیرند.

امتداد انتشار سیکلوئیدها محور گسترش و نقطه همگرائی مرکز سیکلوئید را هسته تراکم می نامیم. محورهای تراکم عمود بر محور گسترش است. ساختارهای زین اسبی، مانند، مانند و زیگموئیدی همه از پیچش های سیکلوئیدی بوجود می آیند0 برای تفسیر ساختارها یافتن اسپیرال مربوطه بسیار مهم است. بین بازوها خم های مانند - خم الاستیک اویلر - تشکیل می شود و ریدل ها مماس بر این خم هستند.

مقدمه :

همیشه این سوُال برایم مطرح بود که چه دینامیکی در پشت چهره زمین نهفته است؟ بعد از یکده مطالعات مشاهده ائی به این نتیجه رسیدم که پیچش هائی از نوع سیکلون های جوی و کهکشانی مسئول این چهره پیچیده است. پلیت تکتونیک نیز از مطالعه در چهره زمین شروع شد ولی خاتمه خوبی نداشت چون فرضیاتی که برای توجیه حرکت جانبی قاره ها مطرح کرد هنوز تحقق نیافته است. اخیراً نظریات متفاوت زیادی در مجلات معتبر چاپ گردید.

کارستن مارتین  معتقد است دی گسینگ - - degassingو به تبع آن تغییر در ممنتم زمین عامل حرکت قاره هاست. - Riguzzi, 2010 - مدعیست دی سپینینگ - despinning - موجب حرکت ورقه ها می شود - Naæraa, 2012 - . معتقد است پلیت تکتونیک نمی تواند دگر شکلی پوسته را قبل ازسه بیلیون سال توجیه کند. بر اساس اصل "حال کلید گذشته است" قطعاً حال را هم نمی تواند.

- Nagel, 2012 - می گوید: بعید بنظر می رسد منشاُ پوسته قاره ای فرورانش باشد.

- VanderBeek, 2016 - می گوید حد اقل در سه سایتی که مطالعه کردم جهت چرخش گوشته مغایر با جهت حرکت پلیت ها بوده است. - Reimink, 2016 - می گوید " مادامیکه ماگما دارد سرد می شود همزمان در جای دیگر گرم شده و سنگ های اطراف خودرا ذوب می کند" یعنی زمین خودش را بازیافت می کند.

روش تحقیق:

حرکت پوسته زمین در میدان گرانشی شبیه جریان آب در رودخانه هاست. در رودخانه ما نقطه عطف و نقطه تخریب - Decay Point - داریم. نقطه عطف نقطه ایست که در آن سنس رودخانه عوض می شود و نقطه تخریب نقطه ایست که در آن سنس اسکرول بار تغییر می کند، بین این دو اختلاف فازی وجود دارد که ناشی از اصطکاک رودخانه است

بطور مشابه می توان گفت "قاره ها اسکرول بار اقیانوس ها هستند". قطبین در حکم نقاط عطف جریان اقیانوس ها و منطقه بین سپیتزبرگن و گرینلند در قطب شمال نقطه تغییر سنس دگرشکلی بین دو قاره شرقی و غربی است، فاصله بین این دو نقطه - سیاه و سفید در شکل - 1 تابعی است از اصطکاک جریان های کشندی با بستر اقیانوس هاست - حدود . - 0/0012 اصطکاک یک پارامتر بنیادی در ساختارهای پیچشی است. همین اصطکاک در دراز مدت ودر حضور نیروی کریولیس باعث چین خوردگی حوضه های رسوبی و ایجاد سیکون های تکتونیکی در پوسته می شود، زمانیکه این سیکلون ها در اثر اختلال کشندی توفانی می شوند زلزله رخ می دهد.

به نظر می رسد همین دینامیک نیز در گوشته حاکم باشد. آزمایش ساده لیوان چای در فیزیک نمونه خوبی از چین خوردگی است0 همان دینامیکی که باعث تلمبار شدن برگهای چای در وسط لیوان می شود - بدلیل اختلاف اصطکاک سطح و کف لیوان و کند شدن چرخش بعد از خارج کردن قاشق - همان دینامیک باعث کوهزائی می شود. فرازگیری لایه ها در وسط میدان پیچشی از این مدل تبعیت می کند

برای استهلاک بهینه پتانسیل گرانشی، پوسته زمین نیز در عبور از نقاط عطف سنس خودرا عوض می کند. در مدل پیچشی این نقطه تبدیل به خط می شود که در این مقاله زون کاتاستروفیک نامیده شده است. این روش همان میکروتکتونیک در مقیاس بزرگ است و می توانند به شناخت بهتر و سریعتر همدیگر کمک کنند. این روش تکلیف همه را روشن می کند و ما را از تناقض گوئی و اشتباه می رهاند چون از یک سری اصول فیزیکی ثابت و قوی نظیر عمل و عکس العمل، اصل کمترین کنش، معادلات اویلر و سایر قوانین میکانیکی تبعیت می کند. ما در این مقاله ابتدا چارچوب کلی تکتونیک پیچشی را مطرح و سپس با ذکر چند مثال، کاربرد آنرا در تحلیل ساختارهای زمین شناسی بیان می کنیم.

لابد سوُال می شود این خمهائی که شما می کشید از خودتان است و ربطی به زمین ندارد در جواب باید گفت خمهای زمین کاملاً هارمونیک و یک ساز را می نوازند ولی خمهای گتره ای و غیرهارمونیک - مثل مرزهای بین پلیت ها - هر کدام یک ساز را می نوازند. در شکل 1 تفاوت بین خمهای هارمونیک و غیرهارمونیک که در اثر مچاله شدن تصویر - بوسیله نوه ام - در کاغذ ایجاد شده کاملاً احساس می کنید.

گیلبرت زمین را به یک دو قطبی مغناطیسی بزرگ تشبیه کرد این تصویر نشان می دهد زمین از لحاظ جرم نیز یک دو قطبی بزرگ است بدین صورت که مجموعه قاره ها با مرکزیت مکه در یک سمت و اقیانوس آرام در سمت دیگر، مرز این دو قطبی خط چین ab است. جالب است که ساختارهای بزرگ زمین نسبت به نصف النهاری که از دریای سرخ، قطب شمال و آلوشن ریج می گزرد هم قطبش معکوس دارند - کوپل هستند - و هم از لحاظ فاصله نامساوی هستند و به نظر می رسد از نسبت ./618 و ./382 تبعیت می کنند. مثلاً دریای ژاپن و راکی، هیمالایا و برمودا، موبیوس fو موبیوسe و موبیوس های d و. c بر خلاف نظریه ایزوستاسی شکل زمین در تصاویر ماهواره ای از بخش اقیانوسی - آرام - کشیده و از بخش قاره ای - مکه - تخت است بر این اساس ما مکه را تکتونیک پوزTP و هاوائی را تکتونیک تیل TT نامیدیم - یعنی الگو برداری از شکل میدان مغناطیسی - .

شکل 1، این شکل بخشی از زیگموئیدال جهانیست - شبیه عقرب است و در این مقاله شکل آن نیامده است - که در اثر گسترش سلول اولیه - بازوهای دحو یا رفت و طحو یا برگشت - ایجاد شده است، این دو بازو با رنگهای سیاه و سفید در TP نشان داده شده اند. آنچه بطور فشرده از این تصویر می توان برداشت کرد اینکه پیشانی پیچش خورده آفریقا در رفت - - Forward با مؤلفه برگشت - Retard - تداخل کرده کمربند آلپ-هیمالایا را می سازد - تاخیرF-Rبخاطر اختلاف اصطکاک است - .

مجموعهsouthward - apex+northward apex - خمشی شبیهS ایجاد می کنند که سر و ته آن به ترتیب به سکوتیا ریجSR و آلوشن ریج ARمنتهی می شوند. جبهه این خمش که مکه در مرکز آنست در حال حرکت بسمت غرب است و مسئول حدوث زلزله ها در اروپا، افریقا و خاورمیانه است، این حرکت نیز باعث سمتگیری شرقی/غربی آلپ-هیمالیاست کمااینکه عملکرد بازوی طحو - بازوئی که به SR وصل می شود - باعث سمتگیری شمال/جنوب راکی-آند است. نکته حساس و مشکل در اینجا درک چگونگی شکل گرفتن اقیانوس اطلس که وجه افتراق اصلی بین این مدل و مدل پلیت تکتونیک است.

در اینجا اورازیا را می بینید که شبیه گاستروپود پادساعتگرد دارد لول می شود و سر خودرا northward apex - - با زور پیچش سلول مکه در شکم خود فرو می برد. همین تلاش در شمال نیمکره غربی دارد صورت می گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید