بخشی از مقاله

چکیده

سدهای خاکی یکی از پیچیدهترین سازههای ژئوتکنیکی میباشند که با ساخت اینگونه سازههای سنگینی ، تنش خاک پی تغییر خواهد کرد که این سبب تغییرشکل پی می شود. در پی سدهای خاکی، زمانی که ساخته می شوند، تغییرشکل آشکاری وجود دارد که نیاز به پرکردن بیشتر با خاک خواهد داشت . بنابراین، محاسبه تغییرشکل پی در فرآیند ساخت سد و سایر سازههای سنگین حائز اهمیت است. بنابراین محاسبه دقیق برای محاسبه هزینه پروژه ضروری است. برای محاسبه این جابجاییها نیاز به یک مدل گسیختگی همچون مور-کلمب یا دراگر-پراگر می باشد.

اما ترکیب این مدلها تا کنون در محاسبه جابجاییها مورد استفاده قرار نگرفته است. انطباق پارامترهای مور-کولمب با مدل دراکر- پراگر در این مقاله استنباط شده و روش انتقال به دیوار ماسه ای معادله در خاک شمع زهکش به تفصیل معرفی می شود. شبیه سازی عددی در فرآیند ساخت سد خاکی انجام می شود. نتایج نشان می دهند که جابجایی قائم بیشینه در مرکز سد اتفاق می افتاد و جابجایی افقی بیشینه در پنجه سد رخ می دهد و محل پیش بارگذاری در نزدیکی مرکز کمی پائین تر از این سطح قرار گرفته است. - یک نتیجه دیگه از کارتون در بیارید و اینجا اضافه کنید - . روش عددی در این مقاله را میتوان برای پیش بینی فرآیند تحکیم در خاک شمع زهکش در فرآیند ساخت سد خاکی بکار رود.

-1 مقدمه

زمانی که سدها، خاکریزها و سایر ساختمانها ساخته می شوند، تنش خاک پی تغییر خواهد کرد که این سبب تغییرشکل پی می شود . - 3-1 - نتایج محققین بسیاری نشان می دهد که در سد خاکی-سنگی یا سایر پیها، زمانی که ساخته می شوند، تغییرشکل آشکاری وجود دارد که به پرکردن بیشتر با خاک نیاز خواهد داشت. بنابراین، محاسبه تغییرشکل پی در فرآیند ساخت سد و سایر ساختمانها حائز اهمیت است. نتایج محاسبه دقیق برای محاسبه هزینه پروژه مفید است . - 5-4 -
مدل مور-کولمب و مدل دراکر - پراگر دو مورد از پرکاربردترین مدلها هستند زیرا پارامترهای کمی نیاز دارند و به راحتی با آزمایش بدست می آیند. این مقاله به تفصیل به انطباق پارامترهای مور-کولمب با مدل دراکر-پراگر میپردازد. شبیه سازی عددی در فرآیند ساخت سد خاکی انجام می شود.

-2 انطباق پارامترهای مور-کولمب با مدل دراکر-پراگر

مسائل کرنش مسطح اغلب در تحلیل ژئوتکنیکی مانند تونلهای طولانی، پیهای منفرد و خاکریزها به چشم می خورند. از این رو، پارامترهای مدل ساختاری اغلب تطبیق داده می شوند تا جریان و پاسخ تسلیمی یکسان در کرنش مسطح فراهم می شود. شیوه انطباق که در زیر شرح داده می شود، برحسب مدل دراکر-پراگر خطی انجام می شود اما برای مدل هیپربولیک در مقادیر تنش محصورکنندگی زیاد قابل استفاده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید