بخشی از مقاله

چکیده

در مطالعات پایداري شیبهاي سنگی، مشخصات فنی سنگهاي تشکسل دهنده شیب از جمله زاویه اصطکاك داخلی توده سنگ، چسبندگی و وزن مخصوص مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به این که مقدار زاویه اصطکاك داخلی - ϕ - هز وجود گسلها و درزهها تاثیر میپذیرد، در این پژوهش سعی بر آن است با تحلیل گسلهاي داراي خش لغزش، مقدار زاویه اصطکاك داخلی توده سنگ محاسبه گردد. به این منظور، حدود 300 گسل داراي خش لغزش در 9 محدوده از گوهي بین گسل شمال تهران و گسل مشا - بخش جنوبی البرز مرکزي - مورد بررسی قرار گرفت.

با استفاده از روش گاوس، موقعیت محورهاي تنش اصلی - σ1, σ2, σ3 - و فاکتور شکل میدان - Φ - و در نتیجه تنسور تنش کاهش یافته دیرین براي هر محدوده محاسبه گردید با تعیین پارامترهاي σMAX - پارامتر پراکندگی توزیع احتمالی محورهاي اصلی سینماتیکی - P,T - براي هر گسل - و ϕRDM - زاویه بین صفحه گسل و محور P مربوط به آن - توسط VGF stat. در نرم افزار T-TECTO 3.0 professional مقدار ϕ تعیین خواهد شد. با تحلیل گسلهاي مزدوج در منطقه مورد مطالعه نیز، مقدار ϕ یه طور متوسط 26 درجه به دست آمد که با توجه به ترکیب آندزیتی سنگها و خردشدگی منطقه، جواب قابل قبولی میباشد.

1  مقدمه

توده سنگ اغلب شامل یک یا چند دسته ناپیوستگی از جمله: صفحات لایه بندي، درزهها، گسلها و کلیواژها هستند. این ناپیوستگیها به عنوان بخشی از توده سنگ، پارامترهاي مقاومتی - زاویه اصطکاك داخلی و چسبندگی - و نحوه تغییر شکل سنگ را که مهمترین پارامترهاي تحلیل پایداري شیبهاي سنگی هستند، تحت تاثیر قرار میدهد . - Wang and Haung, 2009 -

2  منطقه مورد مطالعه

منطقه مورد مطالعه در بخش جنوبی البرز مرکزي - طول جغرافیایی 51° 00′ تا 52° 00′ شرقی و عرض جغرافیایی 35° 45′ تا 36° 08′ شمالی - محدودهاي گوهاي شکل بین گسل شمال تهران و گسل مشا را در بر میگیرد. این منطقه از شرق به محل پیوند این دو گسل و از غرب به دره کرج محدود میشود. از دیدگاه سنگ شناسی غالباً شامل توفهاي سبز سازند کرج با ترکب آندزیتی به سن ائوسن است.

گسلهاي مشا و شمال تهران، دو گسل مرزي گوه زمین ساختی مورد مطالعه، از بزرگترین گسل هاي البرز مرکزي بوده و نقش بسیار مهمی در شکل گیري ساختارهاي این منطقه داشتهاند - الیاسی و احمدیان، . - 1387 جهت محاسبه زاویه اصطکاك داخلی، حدود 300 گسل داراي خش لغزش در 9 محدوده از منطقه مورد مطالعه - که بر مبناي پایدارسازي داده ها تفکیک شدهاند - برداشت شد. شکل 2 نمونه هایی از صفحات گسلی برداشت شده را نشان میدهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید