بخشی از مقاله

چکیده

هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مکمل دهی حاد ال کارنتین در دو فاز فولیکولار و لوتئال چرخه قاعدگی زنان فعال روی پاسخ های متابولیکی و عملکردی آن پس از فعالیت بیشینه وامانده ساز و مصرف ال کارنتین بر سوخت و ساز چربی و کربوهیدرات بعد از فعالیت مقاومتی است. کراتین یک پروتئین غیر ضروری است که از آرژنین، گلیسین ومتیونین گرفته می شود تاثیر مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات بر عملکرد، توان، کار عضلانی و پاسخ قدرت و استقامت به تمرین های مقاومتی با فواصل استراحتی ثابت و کم شونده بین ست ها با استفاده از بارگیری دوز پایین کراتین مونوهیدرات در زنان تمرین کرده، بررسی شده و همچنین گلوتامین نقش کلیدی در محافظت از سلول به دنبال استرس بر عهده دارد که این امر همراه با افزایش HSP72 می باشد. به نظر می رسد این امر به سوخت و ساز گلوتامین و ارتباط آن با مقادیر کورتیزول و روند گلوکونئوژنز وابسته می باشد، و این مطالعه به منظور تاثیر مثبت CLA به روی متابولیسم استخوان ها در زنان ورزشکار یائسه سالم بررسی شد.
.1مقدمه

در بررسی پیشینه تاریخی تمدن بشری، ورزش به طور عمده به مردان اختصاص داشته و کمتر نشانه ای از حضور زنان در عرصه های ورزشی به یادگار مانده است. از دیرباز افسانه هایی مبنی بر شکنندگی و ناتوانی زنان در فعالیت های شدید جسمانی وجود داشته است. تا 40 سال گذشته دختران و زنان از شرکت در مسابقات و دویدن در مسافت های بالاتر از 800 متر منع می شدند. ولی امروزه به این تنیجه رسیدند که زنان چه از نظر جسمانی و چه از نظر روانی قادر به شرکت در فعالیت های شدید ورزشی هستند و همراه با پیشرفت و موفقیت زنان در برنامه های آمادگی جسمانی و مهارت های ورزشی و دستیابی به رکورد های بهتر، سوالاتی پیرامون چگونگی سازوکار رخداد های فیزیولوژیکی و تندرستی آنان مطرح شده است. نخستین پرسش هایی که هنگام ورزش در ذهن زنان به وجود می آید، این است که چگونه چرخه قاعدگی یا بارداری بر ظرفیت ورزشی و یا عملکرد آنان تاثیر می گذارد و دیگر اینکه تاثیر فعالیت جسمانی و مسابقه بر چرخه قاعدگی و یا بارداری آنها چگونه است؟
ال کارنتین یکی از اولین مکمل هایی است که در سال 1905 کشف، وبه عنوان یک عامل ضروری رشد در برنامه غذایی گنجانده شد. از طرفی ال کارنتین نیز به عنوان مکملی تعریف شده است که اثرات مثبت آن در به تعویق انداختن خستگی و افزایش vo2max به تایید رسیده است. حال با توجه به تغییر میزان ترشح هورمون های جنسی در دو فاز مختلف چرخه قاعدگی و افت عملکرد در اوایل فاز فولیکولار محققان در این تحقیق برآن هستند تا اثر ال کارنتین را به عنوان یک عامل تقویتی و مکمل نیروزا بررسی کنند. در این پژوهش عملکرد ورزشی زنان فعال در مراحل مختلف قاعدگی همراه با مصرف ال کارنتین مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش های اخیر نشان داده مکمل دهی ال کارنتین منجر به کاهش مصرف تبادل تنفسی حین فعالیت و در زمان ریکاوری می شود، بنابراین اگر با مصرف ال کارنتین، اکسیداسیون چربی عضله افزایش یابد، به کارگیری سوخت گلیکوژن و به دنبال آن خستگی به تاخیر می افتد. با توجه به اینکه در دوهه اخیر گرایش به سمت فعالیت های مقاومتی افزایش پیدا نموده و از سوی دیگر به کارگیری اسیدهای چرب به عنوان سوخت اصلی برای تولید انرژی و حفظ گلوکز به منظور بازسازی ذخایر گلیکوژن بعد از یک وهله فعتلیت مقاومتی افزایش یافته، و باعث ضرورت اجرای بیشتر پژوهش در این زمینه گردیده است.

پاسخ پروتئین های شوک گرمایی - HSP - 1 یک واکنش رایج و معمول سلول به استرس های خارجی مانند فعالیت ورزشی است و ویژگی این دسته از پروتئین ها سنتز فوری آن ها پس از قرار گرفتن موجود زنده در معرض استرس می باشد. رهایش این پروتئین ها از عضله ی اسکلتی، عضله ی قلبی، بافت های کبدی-طحالی، روده و مغز گزارش شده است. این پروتئین ها با ساختمان محافظت شده خود، نقش مهمی در فرآیندهای اصلی سلول ایفا می نمایند - . - 2 خانواده ی HSP72 به پروتئین های تازه ساخته شده که از ریبوزوم ها آزاد شده اند متصل می شود و از تجمع و رسوب آنها قبل از تا خوردگی کامل و یا نتقال به سایر اندامک ها جلوگیری می نماید. وابستگی پاسخ HSP72 به شدت و مدت استرس را می توان به وسیله فعالیت ورزشی به عنوان یکی از عوامل موثر در پاسخ HSP72 مشخص نمود. پژوهش های فراوان نشان دادند عوامل گوناگونی پاسخ HSP72 را تحت تاثیر قرار می دهند - 9،. - 8 این عوامل عبارتند از: کاهش گلوکز، هورمون های استرسی، افزایش کلسیم درون سلولی، افزایش اسیدیته، افزایش فسفات آزاد، ایسکیمی و استرس گرمایی، تغییرات شارژ انرژی، هیپوکسی، تخریب پروتئینی و استرس اکسیداتیو. یکی از عواملی که در محیط کشت سلولی بر پاسخ HSP72 اثر گذار بوده گلوتامین می باشد. در طی چند سال گذشته به اثرات مفید اسید لینولئیک مزدوج - - CLA بر وضعیت سلامتی، توجه زیادی شده است - . - 8 از جمله می توان به عملکرد ضد چاقی در مدلهای حیوانی 22 - و - 5 و انسانی - 2 - و اثرات ضد سرطان، ضد تومور و کاهش خطر آترواسکلروز، کاهش پرفشاری خون و کاهش عوامل خطر دیابت - 25 - ، متابولیسم انرژی، اثرات مثبت بر عملکرد ایمنی و خواص ضد التهابی اشاره کرد - . - 15
-1-1مرور ادبیات

برخی محققان به این نتیجه دست یافته اند که در سراسر دوره قاعدگی در حداکثر اکسیژن مصرفی - VO2MAX - ، ضربان قلب - heart rate - HR، لاکتات، حجم پلاسما، غلظت هموگلوبین و تهویه تنفسی - ventilation exchange - VE تغییرات معنی دار نبوده است - 18و. - 17 اما برخی محققان افزایش معنی دار VE و حداکثر VE را در فاز لوتئال، هم در حالت استراحت و هم در طول تمرین نشان داده اند - . - 30 اثر چرخه قاعدگی را بر استقامت تنفسی در طول تمرین بررسی کردند در این تحقیق 11 زن در فاز فولیکولار 7 2 - روز پس از شروع خونریزی - و فاز لوتئال - 21 2 روز پس اط شروع خونریزی - مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که استقامت تنفسی در طول فاز فولیکولار در فعالیت بیشینه نسبت به فاز لوتئال افزایش معنی داری یافت. ولی هیچ تفاوت معنی داری در استقامت تنفسی VO2MAX یا ضربان قلب بیشینه در طول تمرین مشاهده نشد.

امروزه، استفاده از مکمل های ورزشی به منظور بهبود عملکرد ورزشکاران به سرعت رو به افزایش است. با پیشرفت های علمی اخیر در ورزش، برای بالا بردن سطح عملکرد ورزشکاران از شاخص های متفاوتی استفاده می شود. تحقیقات نشان داده اند که مکمل دهی با ال کارنیتین -3 - هیدروکسی -N-4تری متیل آمونیوبوتانوات - ، VO2MAX را افزایش و تولید لاکتات را هنگام فعالیت های بیشینه و فوق بیشینه کاهش می دهد. در واقع، ال کارنیتین در بدن به عنوان حامل چربی عمل می کند. به طوریکه انتقال چربی را به میتوکندری امکان پذیر می سازد - . - 19 در نتیجه، میزان چربی کاهش و تولید انرژی برای فعالیت های مداوم افزایش می یابد و در نهایت خستگی به تعویق می افتد - . - 3 از طرفی ، توان هوازی نیز می تواند تحت تأثیر تغییرات هورمونهای استروژن و پروژسترون قرار بگیرد .به طوری که استروژن نقش تحریک کننده در متابولیسم چربی ها را دارد و در انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری به عنوان معنی دار بین سطوح کارنیتین با استروژن پی بردند که این رابطه در تستوسترون مردان با کارنیتین دیده نشده است - . - 28 درواقع، نوعی همبستگی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید