بخشی از مقاله

خلاصه

با کمبود زمین براي گسترش نواحی شهري مشکل براي پیدا کردن محل لندفیل به شدت افزایش یافت از طرف دیگر به دلیل کمبود فضاي لازم براي توسعه شهري مجبور به استفاده مجدد از لندفیلهاي موجود شدهایم. به راستی تجدید وتصحیح زمین راه حل مناسبی به نظر میرسد اما به استفاده قبلی وحالتهاي محل در زمان پیشنهاد شده براي توسعه بستگی دارد. تحکیم دینامیکی یک روش خوب براي تراکم پسماندها ومحل هاي دفن زباله است. این تکنیک شامل سقوط وزنه هاي سنگین روي سطح زمین بر طبق الگوي از پیش تعیین شده می باشد.

.1 مقدمه

نشست لندفیل ها به صورت ممتد دریک دوره بلند مدت اززمان با نشست نهایی زیاد همچون 30 تا 40 درصد ارتفاع اولیه می باشد . - H.I .Ling.etal 1998 - از این رو ضروري است که یک راه حل براي افزایش نرخ نشست جهت ایجاد فضاي افزوده و افزایش ظرفیت باربري به کار گرفته شود.تحکیم دینامیکی یک روش خوب براي تراکم پسماندها و محل هاي دفن زباله است. این تکنیک شامل سقوط وزنه هاي سنگین20 ton– 15 ton روي سطح زمین ازارتفاع20 m– 10 m بر طبق الگوي از پیش تعیین شده می باشد. این روش انرژي ضربه زیادي از موجهاي شکی در اعماق زمین فراهم می کند. با توجه به نتایج با استفاده از این روش، چگالی و ظرفیت لندفیل و ظرفیت باربري آن افزایش می یابد. انرژي زیاد ضربه ها تراکم کافی را براي کاهش فضاي خالی بین دانه ها، افزایش چگالی و کاهش نشست هاي بلند مدت وتفاوتی را ایجاد می کند.

 با افزایش چگالی، ظرفیت ذخیره زباله لندفیل و در کنار آن ظرفیت باربري لندفیل نیز افزایش می یابد. با کاهش وحذف نشستهاي بلند مدت وتفاوتی، می توان جاده ها، پارك ها وسازه اي سبک را روي لندفیل ها طراحی کرد. با افزایش چگالی زباله هاي لندفیل ظرفیت باربري کلی لندفیل نیز افزایش می یابد، نشست بلند مدت کاهش یافته از این رو نشست هاي تفاوتی نیز کاهش می یابد که این خود براي یکپارچگی سیستم پوشش هنگامی که لندفیل بسته می شود مهم است. در گذشته لندفیل ها فقط براي فضاي سبز در نظر گرفته می شدند، ولی با افزایش کمبود زمین براي نواحی شهري مجبور به ساخت سازه هایی روي چنین لندفیل هایی شدند. - charles et al 1981 - چندین مورد از ساخت وسازها را روي لندفیل گزارش کرد، که شامل یک بیمارستان 2 طبقه, جاده ها وبزرگراه ها بودند.

.2 ترکیبات لندفیل ها

اطلاع از ترکیبات تشکیل دهنده لندفیلها براي محاسبه انرژي لازم جهت تراکم دینامیکی و میزان نشستهاي ایجاد شده لندفیل در اثر عوامل محیطی مورد نیاز است. از این رو به بررسی انواع این ترکیبات می پردازیم.
بیشتر لندفیل ها غیر همگن هستند و خصوصیات مواد تشکیل دهنده آنها ناهمسان و مشخص کردن خصوصیات آنها مشکل استنوعاً. یک لندفیل از زباله هاي مواد غذایی وباغی، فرآورده هاي کاغذي، پلاستیک، پارچه، چوب، خاکسترها وخاکهاي استفاده شده براي مواد پوشش تشکیل شده است.اجزاي مختلف تشکیل دهنده لندفیل و وزن مخصوص حدودي آنها نشان داده شده است. وزن واحد و فضاي خالی لندفیل ها با نوع زباله، ترکیب ،عمق، روش تراکم، نرخ تجزیه، سن لندفیل وفاکتورهاي دیگر تغییر می کند. نرخ تجزیه نیز خود به چند فاکتور مهم مثل زمان، دما وشرایط محیطی وابسته است.

دو روش متفاوت براي اجراي لندفیل ها می توان تعریف کرد .ریختن کنترل نشده زباله که ترکیبات آنها به صورت اتفاقی است، که در آن زباله ها به صورت متراکم نشده از کامیون ها ریخته شده و بدون کنترل و تراکم روي هم جمع می شوند و پس از پر شدن با یک لایه نازك خاك پوشیده می شوند - شکل - . - - 1 درمقابل می توانیم یک لندفیل بهداشتی با مدیریت خوب داشته باشیم، مواد به صورت لایه لایه پخش شده و به وسیله بلدوزر و کامپکتور متراکم می شوند. درچنین حالتی زباله هاي خاصی همچون لاستیک و... از ترکیب جدا می شوند.اکثر لندفیلهاي قدیمی به صورت کنترل نشده ریخته شده اند، تا اینکه اخیراً به خاطر پیشرفت شهرها واهمیت استفاده مجدد وتوسعه لندفیل ها، نیازمند توجه بیشتري در طراحی لندفیل شده است. در این مطالعه نوع کنترل شده توصیه می شود.

.3 عوامل نشست لندفیل ها

نشست از مشکلات مهم لندفیلها می باشد و ممکن است توسط عوامل مختلفی روي دهد که از جمله آنها می توان به عوامل زیراشاره کرد.

.1.3 نشست ثقلی لندفیل یکی از فاکتورهاي شرکت کننده درنشست کلی، نشست تحت وزن خود لندفیل است. رابطه زمان- نشست تحت وزن مشابه رابطه تراکم ثانویه خاك بعد از یک دوره کوتاه مدت نشست اولیه است که نوعاً1 تا 4 ماه طول می کشد.اندازه گیري هاي انجام شده ضریب تراکم ثانویه را دربازه 0.1 تا 0.4 نشان می دهد 1 - NAVFAC 1983 - بنابراین، نشست لندفیل تحت وزن خودش بعد از تکمیل لندفیل توسط رابطه زیرتخمین زده می شود.

.2.3 نشست تحت بارهاي خارجی رفتار نشست زمان یک لندفیل مسن تحت اعمال بار, مشابه رفتار خاکهاي نباتی است. وقتی که بار اعمال می شود, نشستهاي اولیه بزرگی به سرعت اتفاق می افتد، بدون اینکه فشار منفذي ایجاد شود یا در اثر ایجاد آن مقدارش بسیار ناچیزاست. این فرآیند مشابه تراکم ثانویه است که در بلند مدت اتفاق می افتد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید