بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی از تهیه صورت های مالی ارائه اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران و استفاده کنندگان در تصمیمات اقتصادی است.

در این تحقیق به بررسی برخی عوامل موثر بر ارزش بازار سهام وبازده سهام پرداخته شده که عوامل مورد بررسی عبارتنداز: اقلام تعهدی، اقلام نقدی، درآمد، ارزش دفتری ، مقدار بدهی و جریان وجوه نقد. در این تحقیق از اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی سال های 87 تا 91 استفاده شده است. با استفاده از آزمون فیلیپس پرون به بررسی مانایی و ایستایی مدل رگرسیونی پرداخته شده است. سپس با استفاده از روش پانل دیتا تخمین ها انجام شده است.نتیجه گیری به این صورت انجام شده است که:

-1بین بازده سهام و درآمد شرکت رابطه وجود ندارد.

-2 بین ارزش بازار با بدهی ها و دارایی ها رابطه وجود دارد.

-3بین ارزش بازار با ارزش دفتری و درآمد رابطه وجود دارد.

-4بین بازده سهام با اقلام تعهد و وجوه نقد رابطه وجود دارد.

مقدمه

از اهداف اولیه گزارشگری مالی، تهیه اطلاعاتی در زمینه عملکرد واحد تجاری است که از طریق اندازه گیری ارزش بازار و بازده سهام به دست می آید.از علایق خاص ذینفعان صورتهای مالی سنجش خالص جریانهای نقدی آتی واحد تجاری به منظور برآورد بازده مورد انتظار خود می باشد.

در مطالعات اخیر انجام شده به نقش ارزش دفتری در ارزیابی سهام و میزان ارتباط این متغیر با ارزش شرکت اهمیت زیادی داده شده است.که میتوان به مدل سود باقیمانده اولسن1 اشاره کرد که پس از آن مطالعه در مورد نقش و اهمیت ارزش دفتری در تعیین ارزش شرکت آغاز شد.

گرچه سود جاری معیاری برای پیش بینی سود و جریان های نقدی آتی است. اما درآمد نیز میتواند معیار مناسب دیگری برای ارزیابی عملکرد یک واحد تجاری باشد. نتایج برخی از تحقیقات نشان میدهد محتوی اطلاعاتی سود کاهش یافته است، از دلایل این مهم میتوان به نوسانات شدید بورس افزایش مدیریت سود و عدم تطابق درآمد ها و هزینه ها در دوران قبل از بهره برداری از واحدهای تجاری اشاره کرد.

تحقیقات ارتیمور و همکاران 2 - 2003 - و لندسمن و همکاران 3 - 2002 - و ترومن و وانگ 4 - 2001 - نشان دادند که قیمت سهام در زمان اعلام سود به سود و درآمد هر دو واکنش نشان میدهد. بنا بر این سود و درآمد به عنوان شاخص های نمایش دهنده وضعیت یک واحد تجاری با یکدیگر درارتباط هستند. در این مقاله سعی میشود از درآمد به عنوان شاخصی برای اثر گذاری بر بازده سهام استفاده شود.

در تحقیقات پیشین همچنین به مواردی از وجود یا عدم وجود ارتباط بین ارقام تعهدی و بازده سهام اشاره شده است.خواجوی - 1384 - اشاره میکند میانگین بازده شرکتها تحت تاثیر اقلام تعهدی قرار نمیگیرد.به عبارت دیگردر تحقیق خواجوی نمی توان پذیرفت که بین میانگین بازده شرکت هایی که ارقام تعهدی آن ها به کم ترین و بیش ترین میزان گزارش می شود، اختلاف معنی داری وجود دارد.

تحقیق حاضر در پی آن است که از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات واقعی مبادرت به استخراج معیارهای کند که از این طریق به افراد مختلف فعال در بازار از قبیل سرمایه گذاران، تحلیل گران، سهام داران و کارگران کمک شود تا عوامل موثر بر بازده سهام و ارزش بازار را شناسایی کنند تا در سرمایه گذاری خود در بازار سهام بیشترین منفعت را کسب کنند.

فرضیه های تحقیق

-1بین بازده سهام و درآمد شرکت رابطه وجود دارد.

-2 بین ارزش بازار با بدهی ها و دارایی ها رابطه وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید