بخشی از مقاله

چکیده

گرانی سنجی درون چاهی یکی از روشهای موثر در اکتشافات می باشد. این روش با اندازه گیری مقدار اختلاف گرانی در بین دو ایستگاه متوالی به مقدار چگالی کلی - - Bulk محدوده بین دو ایستگاه می رسد. در این مقاله سعی شده است با استفاده از داده های برداشت شده از چاهایی که در یک مخزن نفتی واقع در شهر سانتا  باربارا در ایالت کالیفرنیا ی ایالات متحده آمریکا    به توزیع چگالی تا عمق  1220 متر توس  روش وارون سازی با ساختار کمینه داده  های  گرانی  درون  چاهی  به  یک  مدل  سه  بعدی  توزیع چگالی دستیابی   پیدا  کنیم.  سپس  با    توجه    به  اطلاعات    معلوم ارائه شده توس USGS  نسبت به منطقه  داده  برداری  شده ، می توان به ارزیابی سازند های موجود پرداخت. بدین ترتیب اطلاعاتی از قبیل مکان، شیب و امتداد سازند های منطقه مورد نظر ،توس مدل چگالی بدست آمده، قابل پیش بینی می باشد.

1    مقدمه    

 در  فعالیت  های  اکتشافی،  گرانی  عموما  با  استفاده  از    اندازه گیری    از سطح زمین و همچنین هوابرد بررسی می شود. این اندازه گیری ها منتج به تحلیل موفقیت آمیز از زیر سطح می شوند، با اینحال اطلاعات چگالی بر موادی متمرکز است که بیشتر به سطح نزدیک هستند تا آنهایی که در عمق بیشتری وجود دارند. برای پروژه های کامل یا آنهایی که اعماق زمین را هدف خود قرار می دهند، حفاری و اکتشاف با هم تا عمق بیشتری انجام می شود، که یعنی اندازه گیری های سطحی یک مقیاس محدود را ارائه می دهد و زمانی که عمق اکتشاف تا یک کیلومتر هم می رسد، احتمال کمتری دارد که اطلاعات کارآمدی بدهند - نایند و همکاران، . - 2007 به همین دلیل، اندازه گیری های گرانی که به عنوان داده های درون چاهی معرفی شده اند ،از دهه 1970 در اکتشافات هیدروکربوری استفاده می شوند - نابیگیان و همکاران، - 2005یکی از اهداف اصلی تحقیقی که در اینجا ارائه شده است نشان دادن آن چیزی است که با توجه به مقادیر و موقعیت های متفاوت که در اطلاعاتِ مربوط به سطح    و  درون  چاهی  دخیل  هستند،  فرد  می  تواند  در  مورد  اختلاف چگالی در اطراف و در میان چاه ها انتظار داشته باشد.

2    روش تحقیق                

2-1 مدل سازی پیشین                 

پروس معکوس سازی با ساختار کمینه در داده های درون چاهی که در اینجا بررسی شده است شامل یک پروس    مدل سازی پیشین می شود که راه حل تفاوت-محدود را نسبت به معادل    پواسن بررسی می کند - فراکوهارسن  - 2009 که در معادله - 1 - دیده می شود .              

2-2  وارون سازی با ساختار کمینه             

پروس  معکوس سازی گرانی درون چاهی که در اینجا ارائه شده است توس    برنام    معکوس  سازی    با  ساختار    کمینه  در    نرم  افزار GRAV3Dانجام    شده  است.  این    برنامه معکوس  سازی    سه  بعدی  با استفاده از کم کردن تابع هدف کار می کند که شامل یک تابع ساختار مدل و یک تابع اطلاعات خطا میباشد. که  در  آن  خطای  اطلاعات  گرانی،  انداز   ساختار  مدل،  و مقدار  مرتب   است که بستگی به اهمیت نسبی دارد که میان خطای اطلاعات و ساختار مدل که به دنبال آن هستیم.

که در آن   خطای استاندارد انحراف برای اندازه گیری مقدار گرانی i ام استتابع هدف مدل اینگونه تعریف می شود که در آن w - z - یک تابع تصحیح سازی عمق، m یک بردار چگالی و توابع ws، wx، wy و Wz همگی از نظر فضایی به توابع وزن دهی وابسته هستند. عبارت های  ،  ،   و   ضریب هایی هستند که اهمیت نسبی اجزای مختلف در تابع هدف تاثیر می گذارند - لی و الدنبرگ، . - 1996 مدل هایی که توس معکوس سازی باساختار کمینه بدست می ایند معمولا تصویر هایی یکدست شده با تفاوت چگالی کمی از یک سلول تا کناری آن هستند.

یکدستی با زیاد شدن نسبت میان  /  ، /  افزایش می باید و   /  نیز به همین ترتیب در هر محور افزایش می یابد یک مدل با توزیع پارامتر ها در یک شبکه ایجاد می شود که مجموعه ای از اطلاعات مصنوعی را ایجاد می کند که با اطلاعات مشاهده شده هم خوانی پیدا می کند. معکوس سازی تا زمانی که اطلاعات ساخته شده از توزیع پارامتر ها با اطلاعات به دست آمده درون یک قسمت غیرعادی آماری مشخص همخوانی داشته باشند ادامه پیدا می کند.

3 مدل مصنوعی

در این مقاله سعی شده است با استفاده از یک مدل مکعبی در یک تمام  فضای  صفر    توس    روش  مدل  سازی  معکوس  با  ساختار    کمینه  با استفاده  از  نرم  افزار  Grav3D  مدل  های  چگالی  حاصل    از  گرانی سنجی درون چاهی    نشان داده شوند ابتدا در شکل زیر - شکل - 1 مدل یک مکعب با ابعاد    100×100×100 متر  و چگالی  g/cm"  2    که فضای خارج از مکعب دارای چگالی صفر می باشد منشور مکعبی استفاده شده در این مدل، دارای سلول هایی با ابعاد 10×10×10 متر می باشد و سطح زمین ارتفع صفر در نظر گرفته شده است 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید