بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله با استفاده از داده گرانی نقشه توپوگرافی سنگ بستر را نشان می دهد .برای به دست آوردن این نتیجه یک روش وارون گرانی برای تخمین عمق سنگ بستر پیشنهاد شده است.که حل پایدار با مینیمم کردن اندازه گرادیان افقی عمق به دست می آید. در روش ارائه شده هندسه سنگ بستر و مقطع حوزه رسوبی با یک n ضلعی به روش تالوانی تقریب زده می شود. به منظور نشان دادن کارایی این روش ،ابتدا برای مدل مصنوعی ، و در نهایت در مورد داده واقعی در منطقه چارک به کار می رود به طوری که نتایج به دست آمده بسیار نزدیک به مقادیر واقعی اند.همه برنامه های رایانه ای و برنامه تالوانی در محی matlab توس نگارنده تهیه شده است.

1    -  مقدمه

برآورد عمق سنگ بستر یکی از هدفهای مهم ژئوفیزیک است که کاربرد بسیاری در مهندسی و اکتشاف دارد به ویژه برای تعیین مناطقی که مستعد هیدروکربن هستند دارای اهمیت ویژه ای است. از طرفی در سد سازی برای طراحی پی و ساختار سازه سد عامل مهمی محسوب می گردد. تعیین عمق سنگ بستر و در نتیجه تعیین حوزه های رسوبی در برآورد خطر زمین لرزه نقش زیادی دارد.داده گرانی معمولا برای اکتشاف و تعیین ساختارهای بزرگ مقیاس به کاربرده می شوند.

به خاطر آنکه پاسخ های گرانی قوی ایجاد می کنندگرچه ساختارهای کم عمق علی رغم حجم کوچکشان با تباین چگالی بالا برای اهداف گرانی مناسب هستند. هاینز، - 1990 - ;همچنین از داده گرانی برای تعیین هر یک از توپوگرافی مرز پایین تر سنگ بستر به کار برده می شود. کایک، - ; - 1989 اخیرا یک روش وارون گرانی پایدار برای تخمین خ پی سنگ پیشنهاد شده است.سیلواو همکاران، ; - 2006 - در این مقاله سعی شده است عمق سنگ بستر با معلوم بودن تباین چگالی به دست آید. حل پایدار با مینیمم کردن اندازه گرادیان افقی عمق به دست می آید.

-2 روش تحقیق                                                                                                                     

شکل یک حوزه رسوبی را می توان به عنوان یک چند ضلعی نامنظم  نظر  گرفت  .اثر  این  چند  ضلعی  از  رابطه  زیر  به  دست آید.

 چگونه یک حل پایدار را به دست آوریم؟        

برای  به  دست  آوردن  یک  حل  پایدار  فرآیند زیر  را  به کارمی گیریم: -1 یک مقدار خیلی کوچک برای فرآیندحل های ناپایدار ایجاد می شود. -2 مشاهدات با توالی هایی از اعداد تصادفی نویز را اضافه می کنیم و برای هر توالی مینیمم داده شده در معادله - 4 - محاسبه می شود. -3 مقدار افزایش داده می شود و مرحله - 2 - تکرار می شود . -4    به عنوان کوچکترین    مقداری که حل های پایدار را تخمین می زند انتخاب می شود. - یکی برای هر ترتیبی از نویز تصادفی ساختگی - این انتخاب از اجازه می دهد که یک حل پایدار را با یک حداقل زیان از تحلیل و وقت به دست آوریم یک حالت مطلوب مقدار تعیین می شود . همه تخمین ها با استفاده از داده گرانی مشاهده شده اصلی اجرا می شود.

- 3 داده مصنوعی

برای نشان دادن کارایی این روش مدلی انتخاب شده که در شکل - 1 - طراحی شده است. مدل مصنوعی به کار رفته سنگ بستری دو بعدی با طول10 کیلومتر می باشد. ماکزیمم عمق 500 متر است . که تباین چگالی -400 kgm-3 می باشد.مدل تفسیری فرضی شامل 21 نقطه از یک چندضلعی می باشد که به فاصله 500 متر از هم قرار دارند .عمق به ازای مقدار 65  به  دست آمده است. در شکل - -1 الف - بی هنجاری گرانی مشاهده شده و محاسبه شده حاصل از مدل سازی را نشان می دهد. شکل -1 - ب - عمق سنگ بستر مدل سازی شده و عمق تخمین زده شده حاصل از این روش را نشان می دهد.

-4 داده حقیقی - منطقه چارک -

منطقه مورد نظر که درجنوب استان هرمزگان واقع شده است، بین طول های  جغرافیایی 5 4 و 53 تا 2 4 و 54  شرقی  و  عرض  های  جغرافیایی 4 3 و 26 تا 5 6 و 26 شمالی  قرار  دارد.  از    لحاظ  زمین  شناسی و تقسیم بندی ایران، منطقه مورد مطالعه در پهنه زاگرس که گستره های واقع در شمال بندر عباس تا غرب بندر لنگه را زیر پوشش دارد، قرار می گیرد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید