بخشی از مقاله

چکیده

تلفیق دادههای اکتشافی متنوع اعم از زمینشناسی، ژئوفیزیک ، ژئوشیمی و ... در شناسایی هرچه بهتر ذخایر معدنی، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. هدف از این تحقیق، پردازش دادههای زمینشناسی، مقاومت ویژه و پلاریزاسیون القایی، سپس تلفیق نتایج این داده-های اکتشافی در سیستم اطلاعات جغرافیایی و تهیه نقشه پتانسیل معدنی منطقه و در نهایت اعتبارسنجی مناطق پتانسیلدار با محل گمانههای حفاری می باشد. از نرمفزارهای RES2DINV و GIS جهت پردازش و وزن دهی مقادیر و جهت تلفیق نتایج از روش منطق فازی با مقدار عملگر گامای 0/95 استفاده شده و در نهایت مشاهده میگردد که انطباق مناسبی مابین محل گمانهها و مناطق پتانسیلدار وجود دارد.

-1مقدمه

از اواخر دهه 80 میلادی از سامانه اطلاعات جغرافیایی - - GIS به عنوان یکی از ابزارهای مهم تصمیمگیری در حوزههای مختلف، از جمله اکتشاف کانسارها استفاده شده است. GIS به دانش مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی اطلاق میشود. به طور کلی میتوان گفت تهیه نقشه پتانسیل معدنی هر ناحیه در GIS شامل سه مرحله میباشد. اول ساختن پایگاه دادههای فضایی، دوم پردازش دادهها و سوم تلفیق دادهها

اندیس مس بلبلی در حدود 8 کیلومتری جنوب شرق معدن مس چهار گنبد واقع شده است. محدوده معدنی مس چهار گنبد در استان کرمان و در حدود 60 کیلومتری جنوب غرب سیرجان و حدود 100 کیلومتری معدن مس سرچشمه واقع شده است. راه دسترسی به آن از طریق جاده سیرجان- بافت و در شرق روستای بلورد میباشد

تعداد 13پروفیل با امتدادهای تقریبآ شمالی-جنوبی - آزیموت صفر درجه - به طولهای بین 246 تا 407 متر که عمود بر روند کانیسازی مشاهده شده بر روی زمین انتخاب گردیدهاند از طریق آرایه قطبی-دوقطبی با فواصل بین الکترودهای دوقطبی 10 و 20 متر و پرش های حداکثر تا n=10 برداشت گردیدهاند - شکل . - 3در این تحقیق پس از تهیه نقشه های نهایی ژئوفیزیک و آمادهسازی آنها جهت تلفیق با عارضههای مهم زمینشناسی، نقشه نهایی با روش منطق فازی - Fuzzy Logic - و با استفاده از گامای 0/95 به دست میآید.

-2روش، بحث و بررسی

نقشه ی 1:1000 زمین شناسی منطقه در شکل 2 نشان داده شده است. تودهی با ترکیب کوارتزدیوریت تا مونزودیوریت و دیوریت - D - مهمترین واحد زمین شناسی منطقه میباشد که به صورت توده کوچک و بزرگی در گستره منطقه مطالعاتی دیده میشود. از دیگر واحد های زمین شناسی مهم که رقومی شدهاند میتوان به دگرسانیهای ذیل اشاره کرد، کربناتهای برشیا در طول گسل - - B، آلتراسیون آرژیلیک در زون تکتونیک - Argilic - ، آلتراسیون فیلیک - Phylic - ، کوارتز و مگنتو استوکورک، زون پتاسیک، زون کربناته همراه با کوارتز و کانی زایی مس - - Car و همچنین مناطق با کانیزایی مس مانند گسل ها - - Fault که واحدهای مذکور در جدول شماره 1 به ترتیب اهمیتشان وزن دهی شدهاند.

داده های زمین شناسی پس از رقومی شدن، بافر زده شده، سپس تبدیل به رستر شده و پس از وزندهی جهت تلفیق آماده شدهاند.

شکل :1 موقعیت جغرافیایی اندیس بلبلی

جدول 1 : میزان وزن دهی عارضه ها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید