بخشی از مقاله

چکیده

منطقه قادوکندی چالدران با وسعت حدود 22/41 کیلومتر مربع یکی از مناطق امیدبخش ورقه 1/100000 ماکو می باشد که به دلیل مشابهت با اندیس های موجود در اطراف آن و داشتن پتانسیل کانی سازی عناصر فلزی بویژه مس و طلا مورد مطالعه و بررسی های کانی شناسی و ژئوشیمیایی قرار گرفت. در این منطقه مطالعات پتروگرافی به منظور تهیه نقشه زمین شناسی انجام شد. سپس دگرسانی منطقه بر اساس مطالعات مقاطع نازک و بررسی های دورسنجی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین نمونه برداری ژئوشیمیایی با تراکم بالاتری - در مقیاس نیمه تفصیلی -     انجام شد و بعد از پردازش، تجزیه و تحلیل داده ها، مناطق اصلی مرتب    با کانه زایی عناصر مختلف به خصوص مس و طلا مورد شناسایی و بررسی های چکشی قرار گرفت و در نهایت محدوده امید بخش جهت اکتشاف تکمیلی تر معرفی گردید. در این راستا از مطالعات میکروسکوپی برای کنترل واحدهای سنگی و مینرالوگرافی استفاده شده است که شرح آن در مقاله آورده شده است.

-1 مقدمه

محدوده اکتشافی مورد نظر در استان آذربایجان غربی در 7 کیلومتری شرق شهرستان چالدران واقع شده است. محدوده اکتشافی مورد نظر به صورت چهار ضلعی EBCF و اضلاع EB 5/5 km و FC 5/5km و EF 4/075km و BC 4/075km - واحدها به کیلومترمی باشند - به زوایای داخلی E=B=C=F=90 و مساحت22/41 کیلومترمربع که در نقشه 1/50000 چالدران و قره کلیسا واقع شده است - جدول . - 1 هم چنین برای دسترسی به این محدوده تقریبا در 7 کیلومتری جاده اصلی چالدران - قره ضیاءالدین با استفاده از جاده روستایی معصوم کندی - قادوکندی - بابالو می توان استفاده کرد کانسارهای مس و طلا از دیر باز در واحدهای افیولیتی مرند - ماکو مورد توجه زمین شناسان و معدن کاران بوده است دلیل آن را نیز می توان به وجود اندیس های معدنی مس، طلا و آهن در این پهنه اشاره کرد.

-2 بحث

محدوده ی معدنی قادوکندی در منتهاالیه جنوب غرب ورقه 000 1/100 ماکو قرار دارد. از دیدگاه نبوی - 1357 - ، این محدوده در زون زمین ساختی البرز - آذربایجان قرار دارد. در این محدوده رخساره های مربوط به نواحی کم شیب و کم عمق حوضه های دریایی مربوط به دوران پالئوزوئیک، مانند سازندهای باروت، زایگون، لالون، میلا، شیل های اردویسین، گدازهها و توف های مربوط به سیلورین، رخساره کربناته و ماسه سنگی مربوط به دونین میانی - فوقانی - سازند مولی - سنگ های کربناته کربونیفر زیرین - سازند ایلان قره - و سنگ های کربناته پرمین گسترش دارند - درویش زاده، . - 1370 وجود دو رخساره مربوط به دونین میانی و بالائی و کربونیفر زیرین نشانگر وابستگی بیشتر این محدوده به پهنه زمین شناسی - ساختمانی البرز در طول دوران پالئوزوئیک است.

همچنین از نظر گسترش رخساره های کربناتی، شیلی و ماسه ای تریاس فوقانی و گسترش سنگ آهک و مارن مربوط به اولیگو- میوسن - مانند سازند قم - و سری تخریبی میوسن - هم ارز سازند قرمز بالایی - وابستگی به پهنه زمین شناسی - ساختمانی ایران مرکزی استنباط می شود - علوی نایینی و همکاران، . - 1973  در شمال باختری ایران، به عبارتی از جنوب مرند تا ماکو، بیرونزدگی افیولیتی دیده میشود که به سوی باختر تا آناتولی ترکیه ادامه دارد. مطالعات انجام شده نشان میدهد که افیولیتهای ماکو - مرند، با رشته آمیزههای موجود در ایران مرکزی و خاور ایران شباهت بسیار دارد.

در اینجا نیز، سنگهای اولترابازیک و رادیولاریت همراه با دیاباز، توف، شیل و آهکهای پلاژیک به صورت درهم دیده میشود و همه مجموعه توس فلیشهای ضخیم ائوسن پوشیده شدهاند. این واحد از سنگ های اولترابازیک، اولترابازیک    های    سرپانتینیزه،    سرپانتینیت،    گدازه    های    بازیک، گابرو،  دیوریت،  چرت  های  رادیولردار،  شیل    های    قرمز  رنگ،  سنگ آهک  پلاژیک  و  ماسه  سنگ  پدید  آمده،  بصورت    یک    مجموعه    درهم  و تکتونیزه  و    حتی    بصورت  یک  مخلوط    تکتونیزه  با    مارن ها  و سنگ  آهک های مارنی پالئوسن در طول گسل های تراستی در شمال باختر و جنوب خاوری روستای قره کلیسا و همچنین محدوده اکتشافی قادوکندی همراه با واحد mt رخنمون پیدا می کند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید