بخشی از مقاله

چکیده

علائم نصب شدهي ترافیکیعموماً براي کنترل ترافیک به کار میروند. این علائم حاوي پیامهایی به صورت کلمات اختصاري، نمادها، براي کنترل مکانها یا راهنمایی رانندگان بکار برده میشوند. آنگونه که متداول است، علائم ترافیکیاصولاً به صورت قائم نصب میگردند و در گروههاي مختلف شامل انتظامی، هشداري یا اخباري - راهنمایی - وجود دارند. تابلو ورود ممنوع یکی از مهمترین تابلوهاي انتظامی بوده وتقریباً تمامی رانندگان با آن آشنایی کامل دارند. از آنجا که عدم توجه به این تابلو و تخطی از فرمان صادره توسط این تابلو، موجبب روز گرههاي ترافیکی در طول مسیر، اختلال در رفت و آمد مسیر، ایجاد سر و صدا بواسطه وسایل نقلیه محصور شده در محدوده و در حالت بد آن موجبب روز تصادف خسارتی و یا جرحی در مسیر مورد استفاده میگردد؛ بررسی انحصاري این تابلو با توجه به پارامترهاي مختلف همچون؛ سن، جنسیت، شغل، درآمد ماهیانه، وضعیت تأهل، زمان رانندگی، تعداد ساعات رانندگی و وسیله نقیله مد نظر قرار گرفته است.

جهت انجام تحقیق،تقریباً تعداد چهارصد و پنجاه برگه پرسشنامه در مسیرهاي درون شهري استان گیلان و در مدت یکماه و نیم تکمیل گردیده است. این پرسشنامه از آلفاي کرونباخ %99 ، جهت تعیین میزان صحت و روایی پرسشنامه برخواردار بوده است. جهت بدست آوردن میزان سطح توجه رانندگان به تابلو ورود ممنوع از روش درخت تصمیم - الگوریتم - CART که یکی از روشهاي مهم دادهکاوي است، استفاده گردید. نتایج حاصل از مدل حکایت از آن داردکه %52.9 رانندگان به مقدار بسیار زیاد به این تابلو توجه نمودهاند.

اما در پی استفاده از وسایل نقلیه مختلف همچون تاکسی و کامیون توسط رانندگان و بازههاي زمانی متفاوت و تعداد ساعات رانندگی مختلف، این مقدار سطح توجه دستخوش تغییرات و کاهش سطح توجه به حالتهاي زیاد و متوسط قرار گرفته است. براساس نتایج بدست آمده میتوان با استفاده از راهکارهاي آموزشی و یا تشدید قوانین و مقررات برخورد با افراد خاطی و نقض کننده فرمان، سعی بر آن شود تا میزان سطح توجه به این تابلو مهم راهنمایی و رانندگی را افزایش داده و مانعبروز حوادث و یا اختلالات ترافیکی براي هر مسیر مشخص گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید