بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه عدم پرداخت بموقع عوارض یکی از عمده مشکلاتی است که در شهرداریها وجود دارد. از اینرو ایجاد سیستم پشتیبانی تصمیم که بتواند برای هر مشکل با توجه به ویژگی شخصی و ملک تحت تملک وی برآوردی از نحوه بازپرداخت عوارض نوسازی شهری داشته باشد, می تواند در بهبود وضعیت بازپرداخت عوارض موثر واقع شود. هدف از پژوهش حاضر ترسیم درخت تصمیم احتمالی است که بر حسب ویژگیهای مالک و ملک سطوح مختلف از گروهها و دستههای شهروندان را ارائه نماید و احتمال بازپرداخت عوارض را به تفکیک هر دسته مشخص کند.

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی پژوهش توصیفی پیمایشی به شمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر یزد می باشد برای انجام این تحقیق پایگاه دادههای سازمان فاوا در شهرداری شهرستان یزد ملاک تحلیل می باشد، که در مجموع اطلاعات مربوط به 21225 بنا در چهار منطقه شهر یزد مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه تحقیق، گروههای معینی از مشتریان که در پرداخت عوارض نوسازی وضعیت مشابهی دارند معرفی گردیدند.

- 1  مقدمه:
امروزه مدیریت شهری یکی از مفاهیم اصلی در حوزه خدمات دولتی محسوب شده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شهرها به عنوان سازمانهای پیچیده در دنیای امروز، نیازمند شناخت دقیق و بیش از پیش هستند. دولتها موظفند نیازهای شهروندان را به درستی شناسایی نموده و با پیش بینی آن از بروز مسائل و مشکلات احتمالی جلوگیری کند. در این راستا، استفاده از تکنیکها و ابزارهای دادهکاوی می تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود. دادهکاوی به سازمانهای مرتبط از جمله شهرداری کمک می کند که نیازها و مشکلات شهروندان را شناسایی نموده و از این طریق، مدیریت موثرتری بر روی منابع خود داشته و هماهنگی بهتری در ارتباط با شهروندان ایجاد نمایند.

- 2 مروری بر دادهکاوی:
براساس اعلام دانشگاه ،MIT دانش دادهکاوی یکی از ده دانش در حال توسعهای است که دهه آینده را با انقلاب فناورانه مواجه خواهد ساخت و در سالهای اخیر در دنیا گسترش فوق العاده سریعی داشته است. امروزه در کشورهای توسعه یافته موضوعی بدون بهرهمندی از دانش دادهکاوی یافت نمیشود به گونه ای که این دانش در تمامی حوزههای این کشورها نقش دارد. دادهکاوی یکی از مهمترین روشهایی است که به وسیله آن الگوهای مفید در دادهها شناسایی شده و اطلاعاتی را در اختیار کاربران و تحلیل گران قرار میدهد تا براساس آنها تصمیمات مهم و حیاتی در سازمانها اتخاذ شود.

 روشهای داده کاوی به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند: توصیفی- پیشبینانه. همانطور که در شکل مشاهده میشود عملکردهای دادهکاوی به طور کلی بیان شده است:

نمودار :1 الگوریتمهای دادهکاوی

- 3 پیشینه و مبانی نظری

با وجود تنوع گسترده کاربردهای دادهکاوی تحقیقات زیادی در زمینه مدیریت شهری چه در داخل و چه در خارج از کشور انجام نشده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید