بخشی از مقاله

چکیده

در این پروژه ستاره دوتایی گرفتی SV Camدر صورت فلکی زرافه،با دوره تناوب P = 0.59307 که از نوع ستارگان کوتاه پریود RS CVn میباشد، مورد مطالعه قرار گرفته است و تغییر دوره تناوب آن بررسی گردیده است.

مقدمه

مفهوم دوتاییهاي گرفتی گروه RS CVn به عنوان نوع خاصی از دوتاییهاي گرفتی با فعالیتهاي کروموسفري به تدریج شکل گرفته است. سیستمهاي این گروه ابتدا به عنوان دوتاییهاي نوع الگول طبقهبندي شده بودند.

سیستم موردنظر ما جز گروه پریود کوتاه است، که از هم جدا هستند و پریود مداري آنها کمتر از یک روز میباشد.در این مقاله داده هاي فتومتري و CCD و زمان هاي گرفت نوري ستاره که طی دو شب در تاریخ 26 و 27 نوامبر 5 - 2017 و 6 آذر - 96 در رصدخانه مراغه در فیلترهايBV رصد شده است، مورد بررسی قرار گرفته است.

سیستم SVCam q - HD 44982, sp. ~ F8, mV = 9.34 - اولین بار در سال 1929 توسط گاتنیک - Guthnick - به عنوان ستاره متغیر دوتایی معرفی شد و با توجه به عدم تقارنو شکل کل منحنی نوري و فعالیت مغناطیسی روي هر دو جز آن مورد مطالعه قرار گرفت .

هیلدیچ نوع طیفی همدم اول آن را G3V و همدم دوم را K4V با نسبت جرم ₁₂ = 0. 6 برآورد کرده استP باتکس با مطالعه دقیق این سیستم وجود یک موج اغتشاشی که به سمت افزایش فاز مداري حرکت میکند را آشکار کرده است و فعالیت قوي شراره اي روي همدم دوم را نشان داده است

ازمنحنی OzC، هیلدیچ و همکاران ١٩٧٩نتیجه گرفتندکه SVCam یک سیستم سه گانه است و یک مدار زمان نوري با ω = 90 و = 0. 6 ، با یک دورة تناوب64 سال است که با مقدار تعیین شده که توسط فریبس – کانده و هرژگ 1973 به دست آمده سازگار است.

فوتومتري با سرعت بالا در فیلترهايBVRq براي ستاره دوتایی SVCam درسال1997 ارائه شده است که منحنی نوري آن با تنزل روشنایی با قدر0.05 04.0 -پس از گرفتی اولیه نامتقارن است. مناسب بودن منحنی نوري مصنوعی به دادههاي مشاهداتی در تمام رنگها میتواند با فرض وجود دو لکهي سرد با اندازههاي زاویهاي برابر با 20 و دما 4350K در عرض میانه بالا و پایین ستاره درنیمکرههاي مخالف ستاره اولیه قراردارد

همچنین جفرز و همکاران در طی بازدید هايHST در فاصله زمانی 2 دسامبر 2001 بین 1 تا 5 نوامبر سه گرفتاولیه اصلیSV Cam مشاهده شد که در مجموع 9 مدار فضایی به مشاهدات اختصاص داده شد شبکه qG4310از طیف نگار تصویربرداري - - STIS براي متفرق کردن نور ستاره بیش از 2048 عنصر CCD استفاده کردند.

در جدول 1 داده هاي فوتومتري و زمان را برحسب JD و HJD آورده ایم.

جدول :1 جدول مشاهدات  SV Cam

جدول ٢: مشخصات ستاره میزبان و ستاره راهنما

براي هر فیلتر نوردهی را روي40 ثانیه تنظیم کردهایم، وچون خود ستاره پرنور است ازByning3 استفاده کردیم. ما براي فتومتري کردن از نرم افزار maxImDL استفاده کردیم و با بدست آمدن دادههاي فتومتري و وارد کردن آنها درEXCEL و تعیین اختلاف قدر بین ستاره متغیر و مقایسه براي هر لحظه از رصد و تبدیل زمان اندازهگیريها به فاز و در نهایت تهیه منحنیهاي نوري و رنگ که نشانگر تغییرات خالص قدر و رنگ ستاره متغیر با زمان میباشد و با داشتن قدر و فاز بدست آمده در نرم افزار Phoebe آنالیز را انجام دادیم که در زیر پارامترهاي فیزیکی پاك شده و همچنین نمودارهاي آن را در جدول 3 آوردهایم.

جدول :3 مد نوسانی پریود مداري و دامنه آن براي منحنیozc

جدول: 4 پارامترهاي فیزیکی پاك شده

شکل١: منحنی نوری SV Cam به همراه برازش درحضور لک در فیلترv

شکل٢: منحنی نوری SV Cam به همراه برازش در حضور لک در فیلترB

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید