بخشی از مقاله

چكيده

در این پژوهش با استفاده از نمودار تغییرات قدر بر حسب زمان ژولیانی، چند زمان کمینه گرفت که نورسنجی آن در رصدخانه دکتر مجتهدی صورت گرفته برای سیستم ارائه شده است. منحنی O-C کمینههای گرفت این سیستم با استفاده از زمانهای کمینه جدید و زمانهای کمینه گرفتی که دیگران اعالم کردهاند، رسم شده است. با تحلیل این منحنی، آهنگ تغییرات دوره تناوب مداری و در نتیجه زیج خطی جدید سیستم ارائه شده است. با فرض پایستاری جرم سیستم، آهنگ انتقال جرم از مؤلفه اولیه به ثانویه نیز محاسبه شده است.

مقدمه

دوتایی MU Aqr - GSC 05178 -01376 - یک سیستم دوتایی گرفتی با دوره تناوب کوتاه 0/272218 میباشد که بعدها به عنوان یک سیستم دوتایی گرفتی ازنوع W UMaتشخیص داده شد.[1] اولین بار داده های مربوط به این سیستم توسط گروه آماتور مسااا ی آسا ان - TASS - ج ع آوری گردید.[ 2] چند زمان ژولیانی توسااط این گروه تعیین شاد. در سااالیای 1999 و 2000 آنالیز و کاهش داده های این سیستم توسط ریچ وند و گاتزویلر3]،[2 انجام شد، و گاتزویلر آن را به عنوان یک سیستم متغیر طبقه بندی کرد. بعداً توسط شاون دوراک[1] این سیستم نورسنجی شد و پریود مداری 0/ 272218 را برای آن تعیین ن ود و برای سیستم یک اف ری ارائه داد. تاکنون منحنی نوری این سیستم فقط توسط گروه آماتور تحلیل شده ولی طیف سنجی آن انجام نشده است، لذا تنیا پارامتر های نسبی آن مشخص شده است.

زمانهای کمینه گرفت

ستاره دوتایی گرفتی MU Aqr طی سه شب در میرماه 1395در سه صافی B،V و R جانسون با استفاده از تلسکوپ اش یت-کاسگرین 14 اینچی و CCD مدل ST-7 در رصدخانه دکتر مجتیدی دانشگاه بیرجند نورسنجی شده است. پس از فرآیند کاهش دادهها، خروجی نرم افزار IRIS شامل زمان ژولیانی و شدتهای ستاره متغیر و مقایسه است. برای تعیین زمانهای ک ینهی گرفت، زمانهای ژولیانی به زمانهای ژولیانی خورشید مرکزی[4] تبدیل شده است، سپس برای تعیین زمان ک ینههای گرفت یک تابع لورنتسی بر دادههای گرفت منحنی نوری توسط نرم افزار Origin منطبق میشود. جدول 1مقادیر زمانهای ک ینهی گرفت اولیه و ثانویه در سه صافی B ,V, و R و شکلهای - 1 - و - 2 - و - 3 - انطباق تابع لورنتسی بر ک ینههای گرفت اولیه در صافیهای فوقالذکر را نشان میدهد.

رسم و تحلیل منحنی O-C

با استفاده از مج وعهی زمانهای ک ینهی گرفت اولیه و ثانویهی موجود در سایت [5] O-C gateway و زمانهای ک ینهی گرفت موجود در جدول 1 که از مشاهدات رصدی ما به دست آمده است و ه چنین زیج خطی زیر که از سایت O-C [6] binary star گرفته شده است، منحنی O-C ک ینههای گرفت اولیه و ثانویهی سیستم دوتایی MU Aqr بر سب تعداد دورهای کامل این سیستم در شکل 4 رسم شده است که نقاط رصدی این تحقیق را نیز شامل میشود.
برای تعیین زیج خطی جدید این ساایسااتم عبوه بر ک ینهی گرفتی که بدساات آمده اساات، دوره تناوب جدید ساایسااتم بایدتعیین شود. برای این منظور از روش کالی ریز - 1994 - استفاده می شود، ابتدا با استفاده از نرم افزار Origin بیترین منحنی درجه دو بر منحنی O-C منطبق می شودو ضرایب آن بدست میآید. شکل4 انطباق منحنی تابع درجه بر منحنی O-C و جدول 2 ضرایب تابع درجه دو را نشان میدهد.

دلیل متفاوتی برای تغییر دوره تناوب ساایسااتم وجود دارد، با توجه به اینکه این ساایسااتم از نوع ساایسااتمهای ت اساای میباشااد، لذا به دلیل پرشاادن رو ل ها، میتوان یکی از دالیل تغییر دوره تناوب را انتقال جرم پایسااتار دانساات. درانتقال جرم پایستاراز رابطه - 4 - که بین جرمهای مطلق و دوره تناوب و تغییرات    آن برقرار است استفاده میکنیم.  از آنجایی که این سایساتم طیف سانجی نشاده اسات و امکان تعیین جرمهای مطلق از این طریق وجود ندارد، برای پیدا کردن جرمها از اندیس رنگ - B-V - و جداول اسااتاندارد[7] و نساابت جرمی که از نورساانجی ساایسااتم به دساات آوردیم، q=2.892 ک ک گرفتیم.چند ا  ت ال برای جرم آن وجود دارد، که برای هر ا  ت ال مقدار آهنگ انتقال جرم را بدست می آوریم.

-1 اگرسیستم دوتایی مورد نظر از ستارگان رشته اصلی باشد، دمای به دست آمده در محدودهی دمای مربوط به ستارگان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید