بخشی از مقاله

چکیده

افیولیتهای جنوبشرقی آناتولی با افیولیتهای ایران - پیرانشهر، نیریز، شیخعالی و بافت - ، عراق و شمال کوهستان اسمعیل در عمان شباهت دارند. تیپ کانیسازی قبرس در این نواحی، عامل وجود کانیهای سولفوره و کمبود عناصر با ارزش خواهد بود. سنگهای درونگیر ترکیه از نوع سرپانتینیتی و در ایران رسوبات عمیق دریایی است. از این رو طبق نتایج، شرایط اکسیداسیونی نزدیک به سطح، کانسارهای مسی ثانویه قابل توجهی را در ایران ایجاد کرده است.

مدلسازی مستقیم با استفاده از دادههای گرانیسنجی، زمینشناسی از سطح تا عمقهای متوسط، تعیین گردید. عمق مواد معدنی طبق فیلترهای گرانیسنجی استفاده شده حدود یک کیلومتر را نشان میدهد. به دلیل نزدیکی گمانه به محل بیهنجار دیگر، یک افزایش مقدار گرانی به جز در محل گمانهزنی مشاهده میشود که مقدار پایینتر آن ناشی از دور بودن از پروفیل مورد بررسی است.

مقدمه

به نظر عده زیادی از زمین شناسان، افیولیتها معمولاً معرف پوسته اقیانوسی هستند که درنتیجه پدیدهای به نام فرورانش در پوسته قارهای قرار میگیرند. افیولیتها از بازالتها، گابروها، سنگهای اولترامافیک و رسوبات عمیق دریایی تشکیل شدهاند. افیولیتها مجموعهای از سنگهای مافیک واولترامافیک هستندکه ممکن است منظم و لایه لایه باشند و یا در اثر تنشهای زمینساختی با یکدیگر مخلوط شده باشند. این افیولیتها به کمپلکس افیولیتی، سری افیولیتی، آمیزه افیولیتی وسرانجام آمیزه رنگین نامگذاری میشوند که از میان آنها واژه آمیزه رنگین کاربرد بیشتری دارد. و اغلب به عنوان یک واحد سنگ چینهای به کار میرود. در ایران این آمیزهها بیشتر به صورت نوارهای باریک و در امتداد طولی اصلی رخنمون دارند

توالی سنگها به این گونه است که: سنگهای پرکامبرین در مرکز ترکیه با برونزد زون افیون به همراه رخساره آمفیبولیت به عنوان سکانس دریاییB دگرگونی - پایینترین توالی این زون - تا رخساره شیست سبز ادامه پیدا میکند. این سنگها شامل: گارنت، بیوتیت، میکاشیست، کلریت، آلبیتشیست، کوارتزیت و گلوکوفان خواهد بود. در نزدیکی قونیه توالی پالئوزوئیکی سیلورین دگرگون شده، دونین کربوناتیتی شده - Goncuoglu, . - 2007 ولکانیکهای دگرگون شده پرمین پایانی به همراه آمفیبولهای پهن آبی رنگ در متاولکانیکها دیده میشود.

سنگهای پوشاننده مزوزوئیک سنگهای دگرگون شده با ولکانیکهای دگرشیب هستند در طول کرتاسه پایانی و ابتدای ترشیاری، صفحه عربی به صفحه آناتولی برخورد کرد و باعث تغییر شکل در پوسته ترکیه شد. به طور عمومی واحدهای رسوبی- آتشفشانی در کرتاسه پایانی و دوره ترشیاری در جنوب شرق کمربند ولکانیکی آناتولی رخنمون پیدا کرد جوانترین سنگها از فوران پیروکلاستیکی گدازهها به دست آمدند

حفاری انجام شده در استان قونیه ترکیه در نقطه 35º32´E و 49º37´N در عمق 170 متری یک بیشینه بیهنجاری را به نمایش گذاشت. این بیشینه ناشی از سنگهای پریدوتیتی سرپانتینیتی شده و کانههای مغناطیسی بود که با سنگهای افیولیتی، ملانژی و آتشفشانی پوشیده شده بودند . - Kearey and kearey, 2000 - برداشت این دادههای گرانیسنجی به صورت زمینی و به همراه برداشت الکترومغناطیسی بوده و این بیهنجاریهای و کانیهای موجود از طریق این برداشتها نیز به اثبات رسیده است. این برداشتها از طریق خطوط برداشت و پروفیلزنی منطقه به دست آمده است.

بحث

این دادهها به صورت نقشه بوگه کامل از مقاله استخراج شد برای فهم دقیقتر از شرایط و کمربند کانیزایی از - شکل - 1 استفاده شد. جهت تفکیک بیهنجاریهای منطقهای از محلی، همچنین تفسیرهای بهتر و روشنتر از فیلترهای ادامه فراسو، ادامه فروسو، مشتق قائم و روند سطح استفاده شد. چهار گوشه منطقه داده برداری شده گرانیسنجی در نرمافزار Google Earth مشخص گردید - شکل. - 2 نقطه حفاری در چهارگوش مورد بررسی، معین گردید. فیلترهای مورد نظر جهت درک بهتر روی دادهها اعمال شد - شکل . - 3 در مرحله بعد، انواع فیلترها و شبکه دادهای بیهنجاری بوگهی آنها رسم و پروفیلهای مورد نظر در محل مستعد ترسیم گردید.

شکل-1 کمربند مس و طلا ترکیه- ایران

در شکل2 مناطق پیرانشهر، نیریز، بافت و شیخعالی بر روی این کمربند مشخص شده است. از این مناطق به منظور دستیابی به شرایط تشکیل و انواع کانیسازی نقطه حفاری قونیه، بهره برده شد.

شکل-2 مناطق بررسی شده در ایران و ترکیه

شکل :3 نقشه بوگه کامل ناحیه قونیه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید