بخشی از مقاله

مقدمه

امروزه اطلاعات رک ن اساسی هر گونه عملیاتی را تشکیل می دهد، خواه این عملیات اقتصادي، بازرگانی، جنگی و یا کشا ورزي باشد. ن حوه دستیابی به اطلاعات، ج مع آوري وپردازش آنها مبناي علمی ج دید شده است که فنĤوري اطلاعات نام گرفته است. کشاورزي نیز که یکی از شاخه هاي علوم کاربردي میباشد از این دگرگونیها بی نصیب نمانده است و با توجه به مشکلات و مس ائلی که در بخش کشاورزي موجود بوده و می باشد لزوم استفاده از این فنĤوري بیش از بیش آشکار گردید و زمینه ظهور کشاورزي دقیق فراهم گردید. کشاورزي دقیق ایده اي در سیستم زراعی می باشد که ش امل توسعهي سیستم فنی مدیریت با محوریت دانش و با هدف اصلی ب هینه سازي سود می باشد.

سیستم مدیریتی مذک ور همان ایده ي مدیریت جزء به جزء مزرع ه بوده و به بیان دیگر توانای ی لازم جهت مدیریت هر یک از عملیات زراعی در مکان خاص خود در سطح مزرعه می باشد به شرطی که از نظر فنی و اقتصادي سودمند و با صرفه باشد - گریسو و همکاران . - 2003 این علم جدید با بهره گیري از سیستم هاي RS و١FGIS، ٢GPS قادر به اتوماتیک کردن عملیات کشاورزي و هدایت بدون راننده ماشینهاي کشاورزي، کاربرد مقادیر متغیر در مصرف سم، کود و بذر و نیز عمق کاشت متفاوت با توجه به شرایط ویژه هر قسمت از مزرعه گردیده است.

نحوه جمع آوري اطلاعات و پردازش آنها در این قسمت به بخشهاي مختلفی از قبیل جمع آوري داده هاي آزمایش خاك، شرایط مزرعه - پستی و بلندي - ، میزان رطوبت خاك، میزان محصول و .... تعیین میگردد که هر یک بایستی به دقت انجام شود که نتیجه منجر به کاهش هزینه ها، افزایش میزان محصول و حفظ محیط زیست خواهد شد - غفاري . - 1385 کشاورزي دقیق حول این مبحث دور میزند که در نظر گرفتن مزارع بزرگ بصورت یکنواخت، بی فایده بوده و بایستی از منابع هزینه بر بالائی از جمله کودها، علف کش ها و آفت کش ها استفاده نمود. هر محلی که به بزرگی یک مزرعه باشد داراي تغییرات وسیعی در نوع خاك، قابلیت در دسترس بودن مواد غذائی و دیگر فاکتورهاي مهم جهت رشد محصول میباشد - ابوزهرا . - 1384

بدون در نظرگیري این پارامترها، تولید محصول نقصان خواهد یافت. در حالیکه هزینه هاي تولید افزایش می یابد برخی از کشاورزان نمی توانند قیمت محصولات خود را بالا ببرند که این امر ناشی از ویژگیهاي بازار کالاهاي آن کشور یا محل می باشد. کشاورزي دقیق روشی از مدیریت مزرعه می باشد که به کشاورز اجازه تولید موثرتر را از طریق استفاده از منابع بصورت اقتصادي را می دهد. یکی از اثرات مهم کشاورزي دقیق فایده زیست محیطی بالاي آن می باشد که ناشی از استفاده زمانی و مکانی مناسب از تیمارهاي شیمیایی گوناگون می باشد. ارتقاي سطح نظارت محیطی، یکی از اجزاء کلیدي کشاورزي دقیق و افزایش گرایش ها در زمینه استفاده بیشتر از این روش می باشد.

یکی از پارامتر هاي مورد نیاز در کشاورزي دقیق تهیه نقشه از وضعیت زمین کشاورزي می باشد که این نقشه ها می تواند از عملکرد محصول و یا وضعیت خاك زمین باشد تهیه نقشه از نظر مدیریت تولید از اهمیت ویژه اي برخوردار است به کمک این نقشه ها میتوان نقاطی از زمین که در آن عملکرد مطلوب وجود ندارد شناسایی کرده و در جهت اصلاح آن برآمد - نظرزاده و همکاران . - 1386 یکی از این نقشه ها نقشه شوري فوفPHف خاك است اهمیت بررسی این موضوع از جهت تاثیر شوري و PH بر روي عملکرد محصول است این تاثیرات شامل کاهش آب قابل استفاده گیاه، مسمویت گیاه و بر هم زدن تعادل تغذیه اي گیاه میباشد.

بررسی منابع

در تحقیقی که توسط جهانگیر محمدي انجام گرفت روش مناسبی جهت مطالعه تغییرات مکانی شوري خاك ارائه گردید براي این منظور از حدود 600 نمونه در سه عمق مختلف به فاصله تقریبی 500 متر استفاده شده است و به منظور تهیه نقشه شوري خاك در اعماق مختلف از روش آماري کریچینگ براي قطعات استفاده شد مقایسه بین نقشه حاصل از کریچینگ ونقشه حاصل از مساحی آزاد نشان داد که شباهت کلی بین داده هاي معیار و نتایج کریچینگ 40 درصد در حالی که براي نقشه شوري حاصل از مساحی آزاد %36 می باشد و نتایج همچنین نشان داد که نقشه هاي
مبتنی بر روش کری چینگ از قابلیت اعتماد بیشتري جهت تعیین موقعیت برخوردار است.

روش تهیه یک نقشه رقومی مدیریتی به منظور کاربرد در یک سامانه سمپاشی میزان متغیر   - VRA - براي اعمال علف کش پیش روی شی بلادکس ارائه می کند بدین منظور مزرعه اي به مساح ت 1 هکتار به سلولهایی به ابعاد 14/8×14/ 8 تقس یم و از عمق 25 سانتیمتري نمونه گیري شد  به منظور بسط مقادیر به سایر نقاط شبکه از ر وش میانیابی کر یجینگ استفاده شد و نقشه رقومی مدیریتی مزرعه به دست آمد.

نتایج نشان داد با استفاده از این نقشه به طور متوسط % 31 در مصرف علف کش صرفه جویی خواهد شد - محمدزمانی . - 1386  ابدي    نام با استفاده از روش همب ستگی بین داده هاي ماهواره لندست و مقادیر عددي شوري خاك نقشه شوري خاك دشت    قزوین را د ر محیط GIS تهیه کرد برا ي این کار تعد اد 236 نمونه خاك از نظر PH وEC آزمایش شده و موقعیت جغرافیایی هر نمونه نیز توسط GPS مشخص و نقشه شوري شوري خاك تهیه ش د این نقشه با    با داده هاي لندست قطع داده    شده به علت وجود همبستگی    بالاي ارقام رقومی باند 7 تصاویر ماهواره اي با مقادیر متناظر عددي شوري خاك نتیجه گرفته شد تا در تهیه نقشه شوري خاك دشت قزوین از داده هاي رقومی باند7 استفاده گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید