بخشی از مقاله

چکیده:

دراین تحقیق از کنترل چارت که جزئی از مباحث کنترل فرایند آماری هستند استفاده میشود. هدف از این موضوع این است که فرایند تولید مورد نظر تحت کنترل باشد و برای بهبود سیستم مورد نظر در آینده تصمیمات مقتضی گرفتهشود.نمونهی کنترل چارتی که در این پروژه استفاده میشود،دامنه ی متحرک میباشد .به دلیل اینکه قطعات تولیدی دارای اشکال و اندازههای متفاوتی هستند وهچنین سیستم تولید به صورت پیوسته اجرا میشود از این کنترل چارت استفادهمی شود.در اینجا، این کنترل چارت با اختلاف اندازههای خروجی محصول از نمونهی مورد نظر سفارش سرو کار دارد که این موضوع به عنوان مسئله تحقیق در نظر گرفته شده است.

.سیستمی که در پی یافتن بهینه سازی فرایند آن میباشیم،بخشی از کارخانه فولاد اسفراین به نام واحد آهنگری شعاعی - sxp65 - است که دارای نرخ تولیدی پایین می-باشد.دراین تحقیق ابتدا با شناخت سیستم و چگونگی عملکرد آن و جمع آوری اطلاعات و دادههای مربوطه کار را آغاز و سپس با استفاده از تکنیک دامنه متحرک، دادههارا وارد نرمافزار مینیتب مینماییم و با استفاده از چارت خروجی سعی میشود این اندازهها درحدود کنترل چارت قرار گیرند.اگر دادهها تحت کنترل نبودند با استفاده از آنالیزهایی که از نرم افزار بدست می آید ،آنها تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

واژههای کلیدی: کنترل چارت، دامنه متحرک، کنترل فرایند آماری، بهینهسازی

.1مقدمه:

نمودارهای کنترل از پرکاربردترین ابزارهای کنترل آماری فرایند بوده و نقش مهمی را در ارتقاء کیفیت فرایندها و محصولات ایفا میکنند. متداول ترین آ نها، نمودار کنترل شوهارت است که به منظور پایش محصول ،رسیدن به سطح مطلوب اطمینان، سهولت در قضاوت و توسعه مطالعات کیفی بکار می رود. در این نمودارها فرض بر آن است که داده ها و اطلاعات دقیق و قطعی است.این نمودارها سطح متوسط عملکرد فرایند و تغییرپذیری ذاتی آن را با معیار آماری میانگین و واریانس سنجیده و سعی در کنترل آن کمیتها در طول زمان دارند، لذا به نمودارهای کنترل آماری معروف میباشند.شوهارت استفاده از نمودارهای کنترل را در سه مورد زیر مفید می داند:
1 .تعیین حدود یا پارامترهای رسیدن به هدف

.2ابزارهای مفید برای رسیدن به هدف

.3روشی برای ارزیابی فرآیند بنابراین، نمودارهای کنترل ابزارهایی هستند که در زمینه های مشخصات، تولید و بازرسی مورد استفاده قرار میگیرند و زمانی که نمودارهای کنترل بهکار گرفته میشوند، این سه مرحله از زنجیره تولید را برای تحلیل فرآیند، گردهم میآورند.کنترل چارتها به طور عمده در دو گروه طبقه بندی میشوند:چارتها برای متغیرها و چارتها برای وصفیها. مثلا چارت X بار یک نوع از کنترل چارتهای متغیر است و به طور وسیع و به سادگی مورد استفاده قرار می گیرد.بیشتر هدف این چارتها این است تاثیراتفاقات مشخص و معلوم را به گونه ای که فعالیت درست و صحیح ممکن است اتفاق افتاده باشدرا پیدا کنند قبل از اینکه تعداد زیادی محصول معیوب ساخته شود.

همچنین نمودارهای کنترل فنونی هستند که میتوانند پایداری یا ناپایداری وضعیت فرایند را در رابطه با مشخصههای کیفیت مورد مطالعه تعیین کنند.پایداری فرایند - تحت کنترل - بیانگر این موضوع است که تحت شرایط نظام تولید،مانند روش،مواد ورودی،دستگاه ها،مهارت متصدیان و مانندآنها بهترین عملیات ممکن صورت گیرد.در این پروژه از تکنیک دامنه متحرک - - MR که جزیی از نمودارهای کنترل برای مشخصه های کیفی متغیر میباشد استفاده میشود زیرا:

.1فرایند تولید بسیار آهسته است و گرفتن نمونههای زیاد امکان پذیر نیست و گرفتن تنها یک نمونه امکان پذیر است.

.2هیچ مبنای مشخصی برای تعیین گروههای منطقی - تعداد دفعات نمونه گیری - وجود ندارد وانحراف معیار - پراکندگی - بین مشاهده ها کم است.

.3اندازه گیری های مجدد فقط در صورت بروز اشتباه آزمایشگاهی یا خطا در تجزیه و تحلیلها با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

.4فن آوری اندازه گیری و بازرسی خودکار استفاده میشود و هرمحصول تولید شده تجزیه و تحلیل میگردد.در چنین شرایطی میتوان از نمودارهای کنترل که برای محصولات انفرادی طراحی شده اند،استفاده نمود.در این گونه موارد،تغییر پذیری فرایند به وسیله دامنه متحرک دو مشاهده متوالی تخمین زده میشود.همچنین میتوان یک نمودار کنترل برای دامنه متحرک طراحی کرد.

.2مرور ادبیات
مفهوم کیفیت گذشتهای دیرینه دارد. درطی قرنه ای متمادی مقوله کیفیت به طور مستمر مطرح بوده است. گیتلو و همکاران او به استناد مدارک تاریخی این نظر راعنوان میکنند که قدمت کیفیت و مباحث مرتبط با آن حداقل به 2000 سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد.شاهد این مطلب ماده 229 قانون حکومتی حمورابی است که در مورد معماران و سازندگان اماکن مسکونی به تصویب رسیده است. در این قانون برای خانه هایی که ساخته می شد معیارهایی از نظر دوام و استقامت تعیین شده بود و بر اساس آن عدم تامین این ضوابط مجازاتهای شدید برای سازندگان خانه ها در پی داشت. پیدایش کنترل کیفیت تقریبا هم زمان با پیدایش صنعت است.در دوران قرون وسطی کیفیت مورد نیاز صنعت،بالاآمدن انتظارات مشتریان بود.هرقدر که محصولات پیچیده تر و شغل ها تخصصی تر می شدند بازرسی محصولات بعد از ساخت آنها ضروری تر به نظر می رسید.

در سال 1924 شوهارت از شرکت آزمایشگاههای تلفن بل در آمریکا،یک کردار آماری برای کیفیت متغیرهای محصولات ارایه داد.از این کردار به عنوان نقطه شروعی برای کنترل کیفیت آماری نام برده میشود. سرانجام استانداردهای ایزو 9000 و کیو.اس 9000 به عنوان مدل ه ایی جهانی برای سیستم کیفیت شناخته شدند. نمودارهای کنترل که به وسیله والتر شوهارت معرفی گردید در کشف تغییرات بزرگ موثر هستند و به نمودارهای کنترل شوهارت معروفند.کنترل چارتها - - control chartدر سال 1929 به طور بسیار ابتدایی در شرکت تولید لامپهای روشنایی - shibura electric - استفاده می  شد.ولی برای سایر بخشها sqc به عنوان یک تکنیک غریب در دهه 1930 و 1940 باقی ماند.

.3مطالعه موردی ماشین آهنگری 65

همان طور که گفته شد در این پروژه قرار است یک کنترل چارت دامنه متحرک برای سالن آهنگری و دستگاه آهنگری شعاعی 65 مجتمع فولاد اسفراین تهیه شود.این دستگاه دارای رنج تولید پایین در طی یک روز کاری میباشدو قطعات مختلف با اندازههای متفاوت تولید میکند.پس باید طبق استراتژی خاصی چارت مورد نظر رسم شود.در ادامه به تشریح این راهکار پرداخته میشود.

1؛.3تشریح عملکرد ماشین :65

دارای 4 نوع چکش به اندازههای 100-flat-240- 150 میباشد.چکش 150 خروجی بالای 15سانتی متر،چکش 240 خروجی بالای 24سانتی متر،چکش 100 خروجی بالای 10 سانتی متر وچکش Flatخروجی چهارگوش و اشکال متفاوت دارد.چکش 100 سفارشات کمتری دارد.کار ماشین 25 و چکش 100 شبیه یکدیگر است.خروجی ماشین 25 بین 6 تا 8 متر است.به همین دلیل زمانی از چکش 100 استفاده میشود که طول بیش از 8 متر مورد نیاز باشد.خروجی ماشین 65 بین 150 تا 450 میلیمتر است. راه اندازی خط تولید به صورت زیر انجام میپذیرد:ابتدا کوره-های پیش گرم که دارای 2 نوع واگنی و دوار هستند،روشن میشوند.تعداد 2 عدد کوره واگنی و 1 عدد کوره دوار در اینجا نصب شده است که ظرفیت داخل کوره دوار تا 30 عدد قطعه میباشد.

شمش ها بعد از اینکه در این کوره ها گرم شدند،به داخل ماشین 65 انتقال داده میشوند.دستگاه 65 دارای دو فک ثابت و متحرک است.این دو فک دوسر قطعه را میگیرندو به داخل دستگاه میکشندو داخل دستگاه به صورت چکشی به قطعه ضربه وارد میشود.در این زمان فک ثابت بسیار کم حرکت میکندو دوسر قطعه را گرفته است اما فک متحرک مرتبا حرکت میکندو به سمت عقب میرود زیرا به مرور طول قطعه بیشتر میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید