بخشی از مقاله

چكیده

در این پژوهش از یک مدل کیهان شناسی برداری برای ایجاد مدل تورمی داغ استفاده می کنیم و سپس نتایخ و معادالت بدست آمده آن را با نتایج رصدی مقایسه می کنیم و در نهایت پارامترهای مدل را برای توصیف بهتر با نتایج رصدی تنظیم می نماییم.

مقدمه

اخیرا داده های رصدی ، بخصوص داده های دقیق WMAP و پالنک دریچه تازه ای بر روی کیهان شناسی رصدی باز کرده است - ]1-2[ البته داده های CORE به روز تر می باشند که در این پژوهش از آنها استفاده نشده است - . به عنوان نمونه این داده ها می توانند به طور چشمگیری در مدل های تورمی مورد استفاده قرار گیرند. بدین صورت که با بکار گیری این داده های دقیق می توان حد درستی برای پارامتر جفتیدگی ناکمینه و دیگر پارامتر های یک مدل تورمی نوعی تعیین کرد.

]3[ از طرفی به لحاظ ترمودینامیکی دو دیدگاه مختلف برای تورم در نظر گرفته شده است که به آنها تورم سرد و گرم گفته می شود. در این رابطه نویسندگان مختلف مدل های مختلفی ارائه نموده اند . اما تصویر تورم داغ که موضوع بررسی این مقاله است بر این فرض استوار است که اثر اتالفی - - Dissipative Effects نقش مهمی را در تحول کیهان ایفا می کند. بر همین اساس مکانیزم متفاوتی برای تشریح این موضوع ایجاد شده است.]4-5[

از طرف دیگر اخیرا مدل های برداری کیهان شناسی مورد توجه قرار گرفته شده است . این مدل ها دارای ویژگی های متفاوتی در توضیح برخی از پارامتر های کیهانی شناسی دارند.]6[ بنابراین در این پژوهش از یک مدل کیهان شناسی برداری برای ایجاد مدل تورمی داغ استفاده می کنیم و سپس نتایج و معادالت بدست آمده آن را با نتایج رصدی مقایسه می کنیم و در نهایت پارامترهای مدل را برای توصیف بهتر با نتایج رصدی تنظیم می نماییم.

در ادامه با بررسی یک مبحث درباره نمایه طیفی - Spectral Index - و - Running - آن نتیجه می گیریم که خروج خود به خودی از فاز تورمی - بدون هیچ مکانیزم دیگری - در منطقه مناسبی از فضای فاز امکان پذیر می باشد. سناریوی تورم برداری ما یک طیف توانی قرمز و مقیاس ناوردا را ارائه می دهد و از آنجا که محاسبات از مرتبه اول توزیع پارامتر های slow-roll می باشد ، در نتیجه مقادیر بدست آمده در هر دو چارچوب جردن و انیشتین معتبر می باشند. به هر حال تصحیحات مراتب باالتر منجر به نتایج متفاوتی در این دو چارچوب می گردد.]3[ از طرفی با استفاده از مدل تورمی می توان ویژگی های دیگری از عالم را آموخت که می توان از آن جمله به اختالالت اولیه تشکیل ساختار عالم و طیف توانی در مقیاس بزرگ آن اشاره کرد که یک کاندید برای این نوع مدل ، میدان استاندارد هیگز است.]7[

برای یک پتانسیل تورم توانی که به شکل - - V است پارامتر های غلتش آرام را نمی توان به صورت کامل حل کرد ولی از طریق نمایش عددی می توان این نتایج را تفسیبر نمود. براین اساس اگر ما پارامتر نقض ناوردایی لورنس را به شکل که در ]8[ بیان شده انتخاب نماییم می توانیم شکل - 1 - را که توصیف کننده چگونگی خروج از فاز تورمی می باشد را بدست آوریم. همچنان که شکل - 1 - نشان می دهد فاز تورمی بدون هیچ مکانیزم اضافی می تواند خاتمه بیابد . قبل از ادامه فرآیند باید برخی موارد را در اینجا توضیح دهیم. اول اینکه باید در انتخاب معادله حالت دقت کرد تا محتوی انرژی تکانه مدل به درستی انتخاب شود. تاکید می کنیم که با انتخاب یک جفتیدگی مناسب بین کوانتسسنس و میدان اسکالر و دیگر محتوی ماده می توان فاز شتابدار عالم و یا گذار از خط فانتوم را توضیح داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید