بخشی از مقاله

چکیده

اولین گام در مدلسازی و تحلیل حوادث در نیروگاههای هستهای ایجاد و اعتباربخشی مدل در حالت پایا است. همگرایی حل عددی و انطباق مقادیر پارامترهای مهم ترموهیدرولیکی در مدل پایا بر مقادیر طراحی نیروگاه از مهمترین ارزیابیهای مدل پایا است. در این پژوهش، مدل پایای نیروگاه هستهای بوشهر بر مبنای گرهبندی معتبر در کد MELCOR توسعه داده شده و نتایج آن با مقادیر مدارک ایمنی نیروگاه اعتباربخشی شده است. مقایسه نتایج نشان میدهند که کد MELCOR با دقت قابل قبولی حالت پایای نیروگاه را مدل کرده است و انحراف میان خروجی آن با مدارک ایمنی کمتر از حدود مجاز است.

-1 مقدمه

با توجه به تبعات گسترده و قابل ملاحظه وقوع حوادث در نیروگاههای هستهای، نیاز به پیشبینی و مدلسازی رفتار نیروگاه در شرایط وقوع حوادث مختلف وجود دارد .[1] کد MELCOR، کدکاملاً یکپارچهایٌ است که توسط آزمایشگاه ملی Sandia برای NRCٍ آمریکا جهت انجام تحقیقات در زمینه حوادث وخیم در نیروگاههای آب سبک توسعه داده شده است .[2] این کد توانایی بررسی محدوده وسیعی از پدیدههای محتمل در حوادث وخیم را دارد.

حوادث وخیم گروهی از حوادث هستند که در آنها قلب راکتور دچار آسیب شده و نیاز به یکسری اقدامات جهت جلوگیری از گسترش حادثه و محدودسازی عواقب حادثه است. یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر دقت پیشگوییهای کدهای تحلیل حوادث وخیم، گرهبندی استفاده شده در مدلسازی ترموهیدرولیکی است. گرهبندی توسعه داده شده برای تحلیل حوادث، بایستی در حالت پایا رفتاری مشابه با نیروگاه داشته و انحرافی کمتر از حدود مجاز داشته باشد.

-2 مدلسازی حالت پایا در کد MELCOR

مدلسازی مدار اولیه و بخشی از مدار ثانویه نیروگاه هستهای بوشهر مطابق با شکل 1 در کد MELCOR، انجام شده است. گرهبندی استفادهشده در این مدلسازی، بر مبنای گرهبندی اعتباربخشی شده با دادههای تجربی وسیله آزمایشگاهی [4-3] PSB-VVER، توسعه داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید