بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله تولید هارمونیک دوم پالس کوتاه لیزري با قطبش خطی دریک محیط پلاسماي مغناطیسی مورد بررسی قرار گرفته است. میدان مغناطیسی با اندازه ثابت وجهتهاي متفاوت در نظر گرفته شده و با استفاده از تئوري اختلال - به دلیل اثرات غیر خطی ضعیف - مؤلفههاي میدان الکتریکی هارمونیک اول و دوم را تا مرتبه دوم اختلال و همچنین بردار پوئینتینگ را محاسبه کردهایم و در نهایت تغییرات بردار پوئینتینگ هارمونیکهاي اول و دوم را با تغییردادن جهت میدان مغناطیسی مورد مطالعه قرار می دهیم.

مقدمه

انتشار پالسهاي کوتاه لیزري و برهمکنش آن با محیط انتشار و مشاهده فرآیندهاي غیرخطی در محیط انتشار از موضوعات اصلی تحقیقات در سالهاي اخیر بوده و پدیدههاي اپتیکی غیر خطی همانند تولید هارمونیک هاي دوم و بالاتر، اثر رامان و ... در محیطهاي مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است1]و.[2 یکی از موضوعات درخور بحث، انتشار امواج الکترومغناطیس و تولید هارمونیکها در محیط پلاسما میباشد.  انتشار امواج الکترومغناطیس در یک پلاسما با حضور میدان مغناطیسی در حالتهاي خطی به طرق مختلف بررسی شده است 3]و.[4 در پلاسماي همسانگرد فقط هارمونیکهاي فرد تولید میشود[ 5] که در صورت از بین رفتن همسانگردي می توان هارمونیکهاي زوج نبز تولید نمود.

در این مقاله با اعمال یک میدان مغناطیسی با اندازه ثابت و جهت متغیر در درون پلاسما تولید هارمونیک دوم مورد مطالعه قرار میگیرد، با این فرض که چشمه موج الکترومغناطیس داراي
قطبش خطی، بسامد زاویهاي ωo و عدد موج k o در جهت مثبت z درون پلاسما انتشار مییابد. به دلیل وجود اثرات غیر خطی ضعیف از تئوري اختلال استفاده میکنیم و میدانهاي الکتریکی
هارمونیک اول و دوم را تا اختلال مرتبه دوم به دست میآوریم. در قسمت بعدي بردار پوئینتینگ را محاسبه میکنیم. و در نهایت با تغییر جهت بردار میدان مغناطیسی به تجزیه و تحلیل مؤلفه z بردار پوئینتینگ میپردازیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید