بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله به شبیه سازي دو بعدي برهمکنش پالس لیزري کوتاه با یک پلاسماي پرچگال می پردازیم که لایه اي از پلاسماي کم چگال جلوي آن را پوشش داده است. در اثر این بر همکنش، الکترون ها انرژي حرارتی کافی بدست آورده و از زمینه یون هاي سنگین جدا می شوند. جدایی بار ها میدان الکترواستاتیکی قوي ایجاد کرده که در اثر آن یون ها تا انرژي چندین مگا الکترون ولت شتاب می گیرند.

مقدمه

توسعه روش هاي ساخت لیزر و دستیابی به لیزرهاي پر توان فمتو ثانیه، باعث تحول در فرآیند تولید ذرات پر انرژي مانند الکترون هاي نسبیتی، یون هایی با انرژي بالا و فوتون هاي گاما گردیده است. امروزه با بکار بردن لیزر هایی با شدت cm2 و بر همکنش آن با پلاسما هاي پر چگال، باریکه هاي یونی تا انرژي چندین مگا الکترون ولت و در فاصله اي در حدود چند میکرون شتاب داده می شوند.[1] شیب میدان الکتریکی شتاب دهنده لیزري در مقایسه با شتاب دهنده هاي مرسوم، هزاران بار بزرگ تر است.

این سازوکار وهمچنین خواص مربوط به یون هاي پرشتاب در بسیاري موارد، همچون تولید منابع نوترونی، تولید ایزوتوپها، تحقیقات بنیادي در فیزیک هسته اي، تولید باریکه هاي یونی با سرعت نسبیتی، مدل کردن پدیده هاي اختر شناسی در آزمایشگاه، استفاده از پروتون ها در همجوشی گرما هسته اي و همجوشی از طریق محصور سازي ماند، هادرون تراپی در درمان تومورهاي سرطانی، تبدیل زباله هاي رادیو اکتیو و غیره کاربرد دارد. [4,5,6] یکی از عوامل موثر در شتاب یون ها در برهمکنش لیزر-پلاسما ، نیروي الکترواستاتیک ناشی از جدایی بارها است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید