بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله برهمکنش یک لیزر کاوشگر ضعیف با یک سامانه چهارترازی نوع -Y وارونه را که تحت تأثیر دو میدان رانشی همدوس نیز قرار میگیرد، مورد مطالعه قرار میدهیم. هدف ما مطالعه پدیده شفافیت القایی الکترومغناطیسی - EIT - در این سامانه با تغییر پارامترهای مختلف درگیر در مسئله با حضور همدوسی القایی خلأ به منظور نشاندادن قابلیت کنترل پدیده EIT و ویژگیهای جذب و پاشندگی آن است. درشرایط پایا، بسته به دامنه احتمال و نامیزانی لیزرهای جفتشونده، پذیرفتاری الکتریکی خطی لیزر کاوشگر روزنه شفاف منفرد را نشان میدهد.

مقدمه

مفهوم شفافیت القایی الکترومغناطیسی - EIT - ، برخاسته از تداخل مخرب کوانتومی دامنههای گذار است که موجب توقف جذب و یا حتی انتقال کامل پرتوی کاوشگر ضعیف در شرایط تشدید میشود .[1] تداخل کوانتومی و همدوسی اتمی منجر به مشاهده بسیاری از پدیدههای قابل توجه دیگر در اتمهای چند- ترازی شده است، مانند به دام اندازی جمعیت همدوس، لیزر بدون وارونی جمعیت، گسیل خودبخودی و ... . اثرات شگفت- انگیز مرتبط با EIT شامل انتشار پالس فوق آهسته، ذخیره نور در بخارهای اتمی، فرآیندهای کنترل همدوس اطلاعات اپتیکی با چگالیده بوز- انیشتین است 2]و.[3 در دو دهه اخیر EIT به علت ایجاد اثرات جالب در عبور نور و میزان پاشندگی در ماده مورد توجه قرار گرفته است.

این توجه نه تنها به دلیل ایجاد شفافیت در ماده، بلکه به خاطر تولید خواص پاشندگی غیرمعمول در ماده بوده است؛ زیرا یکی دیگر از اثرات این پدیده ایجاد پاشندگی زیاد در ماده و تولید نور کند و فوقکند است .[4] زمانی که یک پالس لیزر کاوشگر وارد ماده میشود، با عامل در جهت انتشار متراکم و فشرده میشود. بنابراین با تغییر بزرگی سرعت، حتی پالسهای بسیار طولانی نیز میتوانند کاملاً در ماده ذخیره شوند.

کاهش سرعت نور و تراکم آن در ماده، امکان حبس و نگهداری پالسها را در ماده فراهم میکند .[5] ما در اینجا با بررسی دامنه احتمال برای به دست آوردن پذیرفتاری الکتریکی خطی لیزر کاوشگر، با اعمال همدوسی القایی خلأ به مطالعه جذب و پاشندگی لیزر کاوشگر ضعیف میپردازیم. خواهیم دید که روزنه شفاف به وسیله دامنهها و نامیزانی بسامد میدان جفتشونده کنترل میشوند. برای مورد آزمایشگاهی سامانه اتمی مورد نظر 87   را پیشنهاد میکنیم .                               

بحث و نتایج

در این بخش میخواهیم طیف جذبی و نیز طیف پاشندگی را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین تعداد روزنه شفاف نیز حائز اهمیت است. کمیت مختلط پذیرفتاری الکتریکی را میتوان به دو قسمت حقیقی و موهومی تفکیک کرد: = ′ + " که در آن قسمتهای حقیقی و موهومی به ترتیب نشاندهنده پاشندگی و جذب است. با صرف نظر از اثر دوپلر و با استفاده از کمیت گشتاور دوقطبی الکتریکی گذار - 12 = 2.5 × 10−29     - مقدار  | 12|2 ≈ 1.28 × 104/  را که در معادله - 7 - مورد نیاز0ℏ است به دست آوردهایم.شکل 2 پذیرفتاری الکتریکی را برحسب ∆1/  2 نشان میدهد. از شکل 2 مشاهده میشود که زمانی که دو لیزر جفتشده در تشدید هستند طیف جذبی دارای یک روزنه شفاف است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید