بخشی از مقاله

چکیده: در این مقاله خروجی یک لیزر اتمی متشکل از یک آنسامبل از اتمهای سهترازی در حالت چگالیده بوز-اینشتین - BEC - که با دو میدان لیزری کوانتومی و کلاسیکی در حضور یک محیط کر در حال برهمکنش است را مورد بررسی قرار میدهیم. در شرایط شفافیت القایی الکترومغناطیسی و با استفاده از فرآیند حذف آدیاباتیک، هامیلتونی سامانه را بر حسب عملگرهای تکانه زاویهای بازنویسی کرده و سپس بردار حالت سامانه را با استفاده از مدل دیک به صورت تحلیلی به دست میآوریم.

نتایج نشان می-دهند که برهمکنشهای غیرخطی مانند برخوردهای میاناتمی و محیط کر منجر به اتمها و فوتونهای چلانده میشوند. در این راستا، میزان چلاندگی را میتوان با تنظیم قدرت برخوردهای میاناتمی، پارامتر محیط کر و دیگر پارامترهای موجود در مدل در نظر گرفته شده کنترل کرد. همچنین، پدیده فروافت-احیا به عنوان یک مشخصه کوانتومی محض در رفتار چلاندگی اتمی قابل مشاهده است.

مقدمه

برهمکنش نور و ماده یکی از شاخههای اساسی پژوهش در زمینه ماده چگال و فیزیک اتمی است. امروزه وجود لیزرهای با توان بالا منجر به دستاوردهای جدیدی شده است. در زمینه اپتیک کوانتومی برهمکنشهای غیرخطی میان اتمها و میدانهای کوانتومی منجر به ایجاد چلاندگی در این سامانهها شده است که از آنها در مخابرات نوری و آشکارسازی امواج گرانشی استفاده میشود. اخیراً، ویژگیهای آماری خروجی یک سامانه متشکل از اتمهای دوترازی چگالیده و یک میدان کوانتومی تکمد مورد بررسی قرار گرفته است 5]؛.[1 مدل و حل معادلات مربوطه: یک سامانه متشکل از اتمهای سهترازی در حالت چگالیده بوز-اینشتین - BEC - که با دو میدان کوانتومی و کلاسیکی در حال برهمکنش است را در نظر میگیریم - شکل . - 1 در این سامانه، برهمکنش اتم- میدان و برخوردهای میاناتمی در یک محیط کر صورت میگیرد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید